Delbart baksäte till Niva?
Delbart baksäte till Niva?
Efter att ha annonserat en tid, men inte erhållit något svar, så provar jag denna rubrik och tråd dessutom.
Problemet för mig är att jag inte kan fälla bakre ryggstödet och fortfarande ha en komfortabel körställning eftersom framstolarna måste flyttas fram några extra "hack".
Ibland, men inte ofta, hämtar jag ved till kakelugnen.
Endera tvingas jag anta kroppshållning som en orangutang eller ta 2CV´n, som har baksäte som går att fälla utan att det inverkar på framsätets inställning.
Det har blivit den senare bilen under barmarkstiden.
På bekostnad av skadade bränsle- och bromsrör.
För att nu komma till saken/rubriken.
Någon som har tipps att delge mig?
Demontera baksätets ryggstöd vill jag inte göra.
Hur blir det med stabiliteten i uppfällt ryggstöd om man delar det med en tigersåg?
Någon som gjort det?
Finns det något annat man kan göra för att få en anständig plats bakom ratten men ändå tillgång långt bagageutrymme?
Problemet för mig är att jag inte kan fälla bakre ryggstödet och fortfarande ha en komfortabel körställning eftersom framstolarna måste flyttas fram några extra "hack".
Ibland, men inte ofta, hämtar jag ved till kakelugnen.
Endera tvingas jag anta kroppshållning som en orangutang eller ta 2CV´n, som har baksäte som går att fälla utan att det inverkar på framsätets inställning.
Det har blivit den senare bilen under barmarkstiden.
På bekostnad av skadade bränsle- och bromsrör.
För att nu komma till saken/rubriken.
Någon som har tipps att delge mig?
Demontera baksätets ryggstöd vill jag inte göra.
Hur blir det med stabiliteten i uppfällt ryggstöd om man delar det med en tigersåg?
Någon som gjort det?
Finns det något annat man kan göra för att få en anständig plats bakom ratten men ändå tillgång långt bagageutrymme?
Forumsponsor
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
- Ort: Växjö
Re: Delbart baksäte till Niva?
Köp ett litet släp.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
- Ort: Läggesta
Re: Delbart baksäte till Niva?
Klart du kan ta en tigersåg och kapa ryggstödet, men det innebär säkert en massa merjobb med att förstärka och bygga ngn slags ram med gångjärn och en stabil låsning/fixering på ryggstödet så det inte böjer sig /flexar om ngn sitter i baksätet.
Det är nog genomförbart men onödigt mkt arbete.
Lättast är nog att skruva loss ryggstödet och köra utan och bara montera vid besiktning för du har väl inte passagerare bak så ofta.
Eller så försöker du med släpkärra istället först för det är ett säkert kort.
Det är nog genomförbart men onödigt mkt arbete.
Lättast är nog att skruva loss ryggstödet och köra utan och bara montera vid besiktning för du har väl inte passagerare bak så ofta.
Eller så försöker du med släpkärra istället först för det är ett säkert kort.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Re: Delbart baksäte till Niva?
Halaj!
Ja, det där är ett elände som jag också retat mig på. Benutrymmet försvinner ju nästan helt. Enda fördelen med att köra med nerfällt baksäte är att ljudnivån i kupen drastiskt minskar. För stolen är framskjuten så långt att knäna nu täcker öronen.
En sak jag glott på är gångjärnen som baksätets sittdyna sitter med i framkant. Man fäller ju först fram sittdynan och sedan ryggstödet. med båda fällda ser man att ca 20-30 cm "går till spillo" För att kunna ta tillvara detta mått skulle man kunna slänga ut sittdynan. Om man kunde manipulera gångjärnens sprintar så att de gick snabbt att dra ur skulle man kunna demontera sittdynan på en minut och montera den tillbaka på två min.
//T
Ja, det där är ett elände som jag också retat mig på. Benutrymmet försvinner ju nästan helt. Enda fördelen med att köra med nerfällt baksäte är att ljudnivån i kupen drastiskt minskar. För stolen är framskjuten så långt att knäna nu täcker öronen.
En sak jag glott på är gångjärnen som baksätets sittdyna sitter med i framkant. Man fäller ju först fram sittdynan och sedan ryggstödet. med båda fällda ser man att ca 20-30 cm "går till spillo" För att kunna ta tillvara detta mått skulle man kunna slänga ut sittdynan. Om man kunde manipulera gångjärnens sprintar så att de gick snabbt att dra ur skulle man kunna demontera sittdynan på en minut och montera den tillbaka på två min.
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Re: Delbart baksäte till Niva?
Kom att tänka på en sak/fick en idé.
Har ägt 3 Samuraier.
Bl a en (spanskbyggd) Santana Canvas Top.
Den hade separata stolar bak.
Kan det vara något för våra Nivor att ta efter?
Någon som förfarit så?
Vilka stolar i s f?
Bilprovningen, i det fall de är insatta i Nivan, bör inte ha några invändningar eftersom säkerhetsbältena är intakta.
Kommentarer, synpunkter och förslag på stolar mottages mycket tacksamt.
Har ägt 3 Samuraier.
Bl a en (spanskbyggd) Santana Canvas Top.
Den hade separata stolar bak.
Kan det vara något för våra Nivor att ta efter?
Någon som förfarit så?
Vilka stolar i s f?
Bilprovningen, i det fall de är insatta i Nivan, bör inte ha några invändningar eftersom säkerhetsbältena är intakta.
Kommentarer, synpunkter och förslag på stolar mottages mycket tacksamt.
Forumsponsor
Re: Delbart baksäte till Niva?
Det finns ju rätt fina båtstolar som är små och fällbara. Kanske vore nått.
http://www.hjertmans.se/produkter/motor ... /batstolar
Däremot kostar det ju pengar.
Annars kanske slakta nån gammal kontorsstol och meka ihop en egen konstruktion? (billigt och tillfredsställande)
http://www.hjertmans.se/produkter/motor ... /batstolar
Däremot kostar det ju pengar.
Annars kanske slakta nån gammal kontorsstol och meka ihop en egen konstruktion? (billigt och tillfredsställande)
Re: Delbart baksäte till Niva?
Tack för tipset.
Är lite osäkert att skicka efter när man inte vet om om de går att fästa in så som jag önskar.
Vill ju att högra bakstolen ska "rulla ner" i "gropen" bakom passagerarstolen.
Är lite osäkert att skicka efter när man inte vet om om de går att fästa in så som jag önskar.
Vill ju att högra bakstolen ska "rulla ner" i "gropen" bakom passagerarstolen.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
- Ort: Läggesta
Re: Delbart baksäte till Niva?
Jag är inte helt säker men jag tror det kom nåt som heter helbilsgodkännande 1997 och bilar efter det får man knappt byta däck på, inte heller stolar eller extrautrusta på ngt sätt.
De äldre bilarna är det betydligt friare med om man vill modifiera nåt.
Så kolla med bilprovningen eller transportstyrelsen först innan du gör några större ombyggnationer.
Jag vet att många byggt om sina nyare Nivor och det gått bra på besiktningen men det kan ju va bra att kolla innan ändå.
De äldre bilarna är det betydligt friare med om man vill modifiera nåt.
Så kolla med bilprovningen eller transportstyrelsen först innan du gör några större ombyggnationer.
Jag vet att många byggt om sina nyare Nivor och det gått bra på besiktningen men det kan ju va bra att kolla innan ändå.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Re: Delbart baksäte till Niva?
Du har rätt, en synpunkt att beakta.
Jag har ju själv redan gjort en enkel moddning/kompettering så att det är svårt att fälla fram sittdynan i o m att jag monterat ett fack mellan stolarna till höger om parkeringsbromshandtaget. Facket går lite för långt bakåt, tyvärr. Och nu har jag vant mig vid det praktiska facket.
Har skrivit det tidigare, och upprepar mig - synd att inte parkeringsbromsen är placerad som på Defender = nere till vänster om kardantunneln.
Då skulle man få plats med en s k cubbybox.
Jag har ju själv redan gjort en enkel moddning/kompettering så att det är svårt att fälla fram sittdynan i o m att jag monterat ett fack mellan stolarna till höger om parkeringsbromshandtaget. Facket går lite för långt bakåt, tyvärr. Och nu har jag vant mig vid det praktiska facket.
Har skrivit det tidigare, och upprepar mig - synd att inte parkeringsbromsen är placerad som på Defender = nere till vänster om kardantunneln.
Då skulle man få plats med en s k cubbybox.
Forumsponsor