Räkan - resurrection

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av Vazmannen »

Också min tanke...

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Jo, det var inte så svårt.. men skulle ju kunna vara som centrallås, eller motorhuvsöppnare. Men, eftersom min "vägg" kommer precis vid orginalöppnaren var jag tvungen att hitta på något med bakluckan. Tanken är att även co-drivern skall kunna öppna luckan, vilket är lite omständligt i original. Tänker att jag sätter knappen nånstans på kardantunneln. Eftersom det inte skall vara något baksäte har jag ju lite space bakom handbromsen.Bra plats även för andra James Bond-knappar.. (..en av få scener från Spectre som fastnade..)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av urban »

Kul att du frågar:-) alltid roligt då man får användning för sina nördiga djupdykningar på nätet.

campingstolar är som allt annat i livet ett ställningstagande som man måste vara beredd att gå i döden för:-) om man följer trådarna på nätet så det en i trä som heter kermit som sticker ut, vars förespråkare verkar kännetecknas av ekonomisk status och konservatism, också finns det mer moderna liberala grupperingar som hävdar den rätta läran genom aluminium varianter som denna typ i olika höjder etc.Bild Av dessa finns det sedan de som tvångsmässigt söker billiga kopior på ebay för att hävda att man inte får det man betalar för. det som är kännetecknande för alla de olika lägren är en extrem intolerans mot fel stolar. jag vet inte om man ska vara rädd för dessa människor eller glad att dom lägger sin energi på stolar och inte mer destruktiva saker:-)

själv blev jag så rädd för att göra fel i denna djungel att jag tror att jag spontant bara ska gå någonstans där dom har stolar och köpa en som känns ok:-)
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av Jens.H »

ahlberg skrev:Jo, det var inte så svårt.. men skulle ju kunna vara som centrallås, eller motorhuvsöppnare. Men, eftersom min "vägg" kommer precis vid orginalöppnaren var jag tvungen att hitta på något med bakluckan. Tanken är att även co-drivern skall kunna öppna luckan, vilket är lite omständligt i original. Tänker att jag sätter knappen nånstans på kardantunneln. Eftersom det inte skall vara något baksäte har jag ju lite space bakom handbromsen.Bra plats även för andra James Bond-knappar.. (..en av få scener från Spectre som fastnade..)
Jag köpte ju ett sånt där billigt centrallås kit på ebay som jag monterade i,och det fungerar riktigt bra :) Men när jag försökte få till det där med att öppna bakluckan gick jag bet :( Den var på tok för svag...provade även att göra en utväxling,men då blev slaget på kolven för kort...så för min del blir det nog en solenoid när jag tar tag i det där igen ;) Hoppas du får till det iaf,så att jag kan plagiera :mrgreen:
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

@Jens.H: Det var en kalkylerad risk.. Men jag håller med om att servona känns lagom för en låsknapp, men för klena för "handtaget".. vi får se. Att de marknadförs som en bra lösning för pop-up-hood behöver inte betyda något.. inte på Ebay,,

@Urban: 10 poäng för det svaret.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av Virre »

Förrutom nöjet att läsa tråden blev jag nu rejält sugen på en djupdykning i sol och vilo stolar!
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av gubben i ladan »

Det där bygget skulle göra sej bra på en Afrika resa. :mrgreen:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Lagt primer och första lagret topplack..

Bild

Länge sedan jag sprutade en en lacknaftabaserad färg på en bil. Täckte väl sådär, men för att vara biltemafärg - helt ok. Lite rinningar som smidigt korrigerades med liten filtroller. Skall ju bara vara folkrace-lack.. Nästa helg ett lager till.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Vad tror församlingen om lite retro striping a la Lada Poch?

Bild

(och har ni inte googlat upp Poch innan, så gör det gärna... )
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av Loranga »

Go for it!
Ska själv stripea eller lacka ränder...
Skrev ju för ett år sen att jag har en plan, den måste ju genomföras när man nämnt det. :D
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Bakluckeöppnare..

Testade först dragkraften i servot med hjälp av ett snöre och en kasse med halvliters mineralvattenflaskor. Ungefär 30 Nm, eller tre kilo på svenska. Slaglängd ungefär 15 mm. Låset behövde ungefär 5 mm slaglängd, så en nedväxling borde funka för att ge lite mer kraft. För att undvika friktionsföruster i vajern vill jag ha servot så nära låset som möjligt.

Bild
Servot från Ebay, en rulle och en bit växelvajer från en cykel. Rätt gissat, det skall bli ett brytblock.

Bild
En aluminiumlåda. Växelvajern är justerbar med den svarta klumpen och en fast monterad M4-skruv. Dragstången har fått en krympslang för att inte skramla.

Bild
Längden på lådan är avstämt mot platströskeln. Dragstång och vajer får plats under..

Bild
Bromsvajer från cykel och en liten returfjäder.

Tester visar att det fungerar, men om man drar i luckan samtidigt som man aktiverar servot så orkar den inte.. man skall alltså inte justera låset för hårt. Vi får se hur det fungar på sikt. Nödöppning sker genom ett 10mm hål där man kan får in en skruivmejsel och peta på låset.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av niva-2121 »

Snygg och smart lösning.
Du har inte funderat på en solenoid från en startmotor.
Den är ju stark.
Har jag bl a använt för att bygga fjärrmanövrerad spärr till påskjutsbromsen för en husvagn.

;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Jo, jag har även konstruerat och brukat solenoidbaserade tekniska applikationer, i min ungdom. Men med stigande ålder kommer en fäblesse för mer finess, lite mer raffinerade konstruktioner. Servo med vajer och brytblock. Det låter väl fint? :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av ahlberg »

Har inget med Räkan att göra, men tänk vad man hittar på Google..

Bild

(..och, helt rätt - Syldavien finns bara i Tintin-böckerna..)

Mer här: http://droneaircraftconcept.deviantart. ... an-Project
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Räkan - resurrection

Inlägg av niva-2121 »

Här har således Edition Atlas missat pärlan bland bilar.
Jag har ju alla(tror jag) modellbilar som företaget säljer/sålt(låter intresserade prenumerera på).

;)
Forumsponsor
Låst