Hur man får nivan att säga voov

Allmänt Lada-Niva snack!
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av IvaniNivan »

Om man vill få sin Niva att låta VOOV som en stor hund och samtidigt spruta eld som en drake (inte som den i köket) kan man:

Kapa upp ett hål i plåten som täcker det nedre hålrummet i A-stolpen, alltså framför de nedre hörnorna på framrutan.
Min rostade nämligen hål där som jag beslöt mig för att kapa bort roten och svetsa dit ny plåt.
När det är renslipat inför svetsning och ny plåtbit är formad för bra passform så sprayar man rejält med hålrumsspray i A-stolpen,
Utan att vänta så lägger man dit den nya plåtbiten och börjar svetsa fast den med migsvetsen...
När den första svetsloppan trillar ner i A-stolpen som är fylld med drivgasen från sprayflaskan så antänds gasen ögonblickligen och kraftfullt!
Det låter då VOOV och en eldslåga skjuter ut kraftig nog att blåsa mössan av den som står för nära.

Detta är mkt spännande och inte helt ofarligt och man bör vara mkt noga med att kolla om det börjar brinna i bilen eller runt om bilen efteråt.
Blåsa med tryckluft och kolla efter eventuell rök tex.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av rid54 »

Jösses :shock: Bra tips.... Ögonbrynen kvar?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av Virre »

Hahahaha! Tur det gick bra:-).
Satt en sen kväll o svetsade fast nya gångjärn på min Manta B -89. Bakom svetshjälm kunde jag inte låta bli att bli imponerad av min nyinköpta stavlampa, jösses vilket ljus den hade.
Tills jag insåg att det var papperskorgen bakom dörren som tagit eld och höll på att antända taket i garaget......
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av IvaniNivan »

Haha..
Jo, ögonbryn mm är kvar. Svetsskärmen skyddar bra.
Mig/magsvetsning är en riktig brandfara så det är lite nervöst att svetsa i sparklådor tex med rostskydd i som kan ta eld.
Inredning och ljuddämpning brinner också mkt bra när man svetsar på utsidan av bilen.
Papper, kartonger, trasor, damm, mm alltså allt möjligt kan börja brinna av svetssprut när man svetsar.
En gång började det tom brinna i håret när jag låg under en Hiace och svetsade, fick lite bråttom då...
Svetsloppor i skorna har ju hänt, likaså loppor som bränt genom byxor och ner kalsongerna, Man får bråttom då med vill jag lova.
Så det gäller att vara uppmärksam och försiktig när man svetsar.
Alla har säkert sina egna svetshistorier...
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av niva-2121 »

Svetsade golvet vid förarstolens högra skena på en B-Kadett för några decennier sedan.
Satt som tur var inne i bilen.
En enorm explosion som fick den inte helt stängda vipporten att flyga upp och den lilla gångdörren att öppnas så att låsblecket följde med låskolven ut. :shock:
Därefter helt tyst.
Stängde av svetsen och kröp försiktigt ur bilen.
Ett svagt droppande hördes och en bensindoft kändes.
Bränsleledningen på utsidan av golvet hade smällt och läckte.
Men ingen mer brand. :o
Explosionen släckte förmodligen branden.
Tur som en tokig hade man. :?
Forumsponsor
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av Roggan »

Precis därför jag försöker leja bort all svetsning :D
Som jag förstått helt livsfarligt i händerna på en så klumpig som jag. Hade väl troligen bränt ner halva byn :oops:
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av Vazmannen »

Dock handlar det om att göra intryck:-) Bybrännare var kul...


Fy iaf för rysk underredsmassa, svetsade en massa på en 2104 för en massa år sen, den röken var skarp...

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hur man får nivan att säga voov

Inlägg av ahlberg »

Kul tråd, men flyttar ändå den till Allmänt, för ordningens skull! Vi har en annan tråd för garagemissar, om man vill fortsätta.. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... sar#p23656
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Låst