Grödlans äventyr under 2014-2016

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av Vazmannen »

Bild

Bild på Tech 1
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av IvaniNivan »

Okej, då förstår jag vad Tech 1 är . alltså en som läser bilens original-givare.
Då kan man förståss se direkt om det är glappkontakt eller avbrott/kortis nånstans.
Man ser också om en givare ger en orimlig signal, alltså om signalen avviker från sitt börvärde.
Mkt riktigt så gäller det att tolka dessa värden.
Tex om lambdasonden ger ett felaktigt värde så behöver det inte vara sonden som är trasig...
Det kan istället vara spridaren som läcker eller är igensatt, för då mäter sonden ett avgasvärde som boxen ser som orimligt med de spridartiderna som den försett spridaren med.

Ett luftfilter med kol i påverkar inte avgasvärdet med hjälp av kolet.
En förgasarmotor kan påverkas kännbart och tydligt på avgasvärdet om filtret är igensatt/täppt.
En insprutningsmotor kan kännas lite svagare men avgasvärdet påverkas inte särskilt eftersom lambdasonden/closed loop efterjusterar bränslet.

Spridaren sitter ju ovanför spjället så spjället blir ju blött av bränsle och det är svårt att se om spridaren läcker/droppar när motorn är igång.
Ja, om oringen läcker så bör det förståss droppa bensin synligt på spjället med tändningen på utan att motorn är startad.

Titta på din katalysator om den är hel/trasig inuti, omöjligt att få rätt co och hc om katalysatorn är kass.
Föreslår att du letar rätt på en bredbandslambda och mäter avgasvärdet före katalysatorn, varmkörd motor, tomgång och när du kör.

Hur ser värdena ut, co, lambda, och hc?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Tack för alla tips.

Just nu tänker jag nog att det är något mycket basic fel, eftersom CO på tomgång är för högt. Det är ju en väldigt grundläggande funktion och helt oberoende av lambda eller katalysator. Så länge inte det lirar är det nog inte lönt att gå på closed-loop-värdena.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Var nere på station och lånade avgastestaren.. deprimerande. . Ingen skillnad trots helt annan lambda och annat trottelhus. Bytte tom ECU och testate om. Besiktningsnubben menade att lambdasonden är aktiv även på tomgång, vilket jag är tveksam till.. vad säger expertisen här?

Men! När jag kom hem läste jag på lite mer om katalysatorer, och de fixar ju inte bara HC, de käkar ju upp även CO, vilket jag glömt bort.. Eller förträngt. Vem vill lägga sig på rygg och svetsa in en ny kat, frivilligt. . Nu blir det det i dag, i alla fall. Det kan ju förklara rubbet.

Och den skramlar konstigt.. låter som om en liten tegelstensbit studsar runt därinne..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Doc_152
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 okt 2015 17:58
Ort: Södertälje

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av Doc_152 »

ahlberg skrev:Var nere på station och lånade avgastestaren.. deprimerande. . Ingen skillnad trots helt annan lambda och annat trottelhus. Bytte tom ECU och testate om. Besiktningsnubben menade att lambdasonden är aktiv även på tomgång, vilket jag är tveksam till.. vad säger expertisen här?

Men! När jag kom hem läste jag på lite mer om katalysatorer, och de fixar ju inte bara HC, de käkar ju upp även CO, vilket jag glömt bort.. Eller förträngt. Vem vill lägga sig på rygg och svetsa in en ny kat, frivilligt. . Nu blir det det i dag, i alla fall. Det kan ju förklara rubbet.

Och den skramlar konstigt.. låter som om en liten tegelstensbit studsar runt därinne..
Låter helt helt klart som katten har strykt med. Lät exakt som du beskriver när katten pajjade i min samurai. Skramlande när du gasar mycket för att sen släppa av helt? Lite som om en värmesköld som sitter löst?
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av IvaniNivan »

Ja. Styrboxen/ecu använder lambdasondens signal för att reglera closed loop från tomgång upp till 3000varv.
Just 3000varv är en generell siffra, på en del bilar kan den hänga med lite högre upp i varvtalet.
Closed loop aktiveras bara på tomgång och delgas, inte från halv gas upp till full gas.
Lambdasonden aktiveras med hjälp av avgaserna, den behöver även värme som finns i avgaserna och kommer även lite snabbare med hjälp av värmetrådar i sonden.


Titta på din katalysator om den är hel/trasig inuti, omöjligt att få rätt co och hc om katalysatorn är kass.
Föreslår att du letar rätt på en bredbandslambda och mäter avgasvärdet före katalysatorn, varmkörd motor, tomgång och när du kör.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

En poäng till IvaniNivan.. :) din rekommendation längre upp i tråden var mitt i prick. Nu känns det bra i magen inför nästa försök på bilprovningen, som blir nästa vecka..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Bild
Min katt sitter svetsad ganska långt fram, i främre röret. Alltså framför stödet som sitter i bakänden av växellådan. Anledningen är att den placeringen är bättre skyddad än under passagerarstolen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Såja.. med ny katt och en rejäl varmkörning så blev det tillräckligt bra och bilen är besiktigad nu!

Alla värden utom HC var klockrena. HC fladdrade en hel del, och man kan fundera på varför. Kärran går inte riktigt jämt på tomgång - men jag har f-n i mig testat att byta nästan allt i insprutningen och tändning. Kan det kanske vara kolvringar eller något i toppen? Den dricker inte olja och inte vatten. Stiften var rena. Kanske skulle göra ett kompprov.

Jag skall testa att även byta termostaten, det känns som om den inte blir riktigt varm, stannar på 85 grader enligt Efi-live.. dessutom har den haft lätt för att koka vid terrängkörning.. Kanske termostaten har stelnat till i något mellanläge.

Skall läsa lite här med... http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=6&t=115
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av IvaniNivan »

Okej. Då käkar den nya katen upp CO-halten så den blir bra, HC är det lite besvärligare med verkar det som.
Min slutsats blir då att troligen är bränsle systemet okej eftersom katen orkar förbränna om restvärderna.

Att HC halten fortfarande är lite hög/ojämn tolkar jag mer som en ojämn förbränning, som kan bero på:
Otäta ventiler=
1 otäta ventiler/ventilsäten
2 för litet ventilspel
3troligen inte men kanske slitna ventilstyrningar
4 kan vara slitna tändkablar också

Kompprov säger egentligen inte så mkt.
Gör ett leakdowntest istället
Alltså: trycksätt med 7-8 kg lufttryck i tändstifthålet och lyssna var det läcker, så hör du om det är insug eller avgasventil som läcker eller om det är kolvringar som läcker.

När det gäller motortempen så har jag lite funderingar också.
Jag har ju både en Niva och en Riva.
Riva är ju en Fiat 124 kopia under namnet Lada med exakt samma motor och växellåda som Niva.
Rivan är min Daily bruksbil och lekbil där jag testar lite trimdelar och teorier på.
Jag har märkt att tempgivar visar betydligt högre temp varma sommardagar och lägre temp när det blir kallare ute.
Kanske skulle det hjälpa att isolera termostathuset eftersom det hänger i slangarna utanför motorn??
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av gubben i ladan »

Jag fick ombesiktning på högt HC på min Niva -07 för en månad sen.
Besiktnings killen och jag kom fram till att det var ett litet hål i sista ljuddämparen vid slutröret.
Hålet satt precis där han mäter. Det hördes ett pysande ljud från systemet.
Jag svetsade dit en annan dämpare och klarade ombesiktningen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Tror jag skall skjuta in mig på den ojämna tomgången.. definitivt den sämsta tomgång jag haft på en niva, och då inkluderar jag min Skräckis! Ploffar och pluttar..

Har ju testat med annat trottelhus, annan ecu, map, ets, mat, iac, lambda. Andra stift, tändkablar och coilpack. Återstår inte så mycket : cps och kabelhärvan och möjligen kolburken med sin purgeventil. .och alla slangar..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av IvaniNivan »

Här finns lite att läsa om avgasvärden och hur man tolkar dem:
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Ser att du testat med andra tändningsdelar.
Kanske går den så snålt att den misständer, kolla tjuvluft och bränsletrycket.
Gör en leakdowntest för att hitta eventuella kolv/ventilläckage.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av IvaniNivan »

Tittade på bilden några inlägg tidigare på din kat och undrar om flänsen mot grenröret verkligen är helt tät?
Om den läcker vid den flänsen eller mot toppen så drar den in syrerik luft i avgaserna och lambdasensorn kommer att ge ett felaktigt värde till ecun.
Då får du direkt problem med avgasvärdena...
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Grödlans äventyr under 2014-2015

Inlägg av ahlberg »

Lambdan sitter före den flänsen, och det är tyst när man lyssnar.

Innan jag bytte kat indikerade CO att den gick fett.

Dock tacksam för alla tips! Det jäkligt är ju att man förr eller senare hittar felet och då svär över sin dumhet..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar