Försäkringar med maskinskada för Lada Niva...

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Försäkringar med maskinskada för Lada Niva...

Inlägg av Grinolle »

Jag har kollat upp lite på försäkring för min "nya" Niva. Anledningen var att jag läste någonstans här på forumet att någon hade maskinskada upp till 5000 mil (och min bil har i skrivande stund gått lite drygt 5100mil).
Länsförsäkringar i Örebro har (vid teckning av helförsäkring såklart) maskinskada upp till 8 år eller 12000mil (det kommer en offert på e-post snart).
Tre Kronor (tecknad via Swedbank) har maskinskada upp till 8 år eller 10000mil. Jag kommer få betala lite drygt 4000:-/år hos dem för helförsäkringen.

Jag ska som sagt få en offert från Länsförsäkringar (gällande både bilar och hus). Mitt hus och andra bilen är i dagsläget försäkrade via Tre Kronor, och jag tog försäkring på Nivan när jag satt hos bilhandlaren i Helsingborg hos dem också, men där har man ju 14 dagar på sig att byta till annan försäkring/bolag när man tecknat på "distans".

Jag har inte läst det "finstilta" (villkoren för att maskinskadeförsäkringen skall gälla), får kolla upp det när jag får försäkringsbrevet från Tre Kronor på bilen. Förmodar att det skall vara servat enligt bok o.s.v, men det verkar vara väl skött på min bil hittills.

Jag tänkte skriva detta mest för att "informera", men om någon har några tips, eller ytterligare information vad som gäller för maskinskadeförsäkringar så skulle det vara uppskattat (kanske inte bara av mig).

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Försäkringar med maskinskada för Lada Niva...

Inlägg av rid54 »

Jag utnyttjade maskinskadeförsäkringen på min '06 för c:a 2 år sedan. Växellådan förde oväsen och jag skaffade en renoverad och lät byta den. Hävdade maskinskadeläge och begärde ersättning för arbetskostnaden (TryggHansa). Det funkade bra, tror gränsen var 10.000 mil. Jag har inte fått uppfattningen att Nivan särbehandlas av försäkringsbolagen, men har ju iofs bara erfarenhet från TH.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Försäkringar med maskinskada för Lada Niva...

Inlägg av niva-2121 »

Folksam tillämpar 10 år och 10.000 mil som övre gräns för tid och mil vid maskinskadeförsäkring.
3.966:-/år inkl hyrbil(= stillestånd & bärgning) m m vid max 1.000 mil/år.

Dyrt jämfört med 2CV´n som kostar hälften på samma premisser.

:?
Forumsponsor
Skriv svar