Ny Niva!!!

Allmänt Lada-Niva snack!
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Ny Niva!!!

Inlägg av Grevechristo »

Jag är jättesugen på att köpa en ny 5-dörrars Niva,älskar 70-tals bilar och med Nivan får man en ny veteranare.Jag är dock lite skeptisk om man ska ge 149000kr för en bil som inte är pålitlig enligt de flesta för att ta sig till jobbet varje dag( bor i Malmö och jobbar i Malmö).
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av rid54 »

Alltså, det här med pålitligheten har jag lite svårt att förstå hur det kommit upp som ett problem. Jag har iofs bara erfarenhet av nyare (2006 och 2011), så det är MPI -motorn där elektroniken väl är rätt mycket Bosch. Hursom; med det pris du nämner är det väl en ny bil det handlar om? Med de 8000+ mil jag kört (med båda bilarna tillsammans) har jag haft ett fel som var stoppande (kopplingshydrauliken) och ett som kunde ha blivit stoppande (kamaxelgivare), men felkoden var låg signalnivå eller liknande och det var bara lite segt att få igång den. Vet inte om det är så mycket sämre än för andra bilar? Lättfixat på egen hand, kan jag säga och inte dyrt med delar.

Så, pålitligheten är nog inte ett orosmoment. Det som kan vara lite jobbigt är ju garantisituationen, om det faktiskt händer nåt drastiskt som ska gå på garantin. Det tycks finnas en del olika erfarenheter på det området.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av Grevechristo »

Ja det gäller en ny bil,tack för svaret.Enligt återförsäljaren i Hörby får man 2års nybilsgaranti på en ny Niva.Skulle något drastiskt ske så går det väl på försäkringen hoppas jag!
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av swelada »

Att långnivan kostar så mycket som 150000 kr är ju lite konstigt, med tanke på att rubeln sjunkit så kraftigt.
Det känns som att det är någon som gör en rejäl vinst på affären.

Ang. garantireparationer så borde det gå igenom ÅF i Hörby, förhoppningsvis utan större krångel.

Om begagnat är ett alternativ, så finns en unikt topputrustad 5-dörrars Niva Bronto 2010 under säljes.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av AlterEgo »

Priset på bilar sätts inte efter vad det kostar att producera dom utan efter vad försäljarna antar att kunderna är villiga att betala.

Som exempel släpptes något handelshinder för ett tag sedan så att de Chevroletmodeller som byggs i Korea blev 20% billigare över en natt. Men sänktes priserna i Sverige? Inte en chans. Det motiverades bland annat med att "då blir ju årets modell billigare än fjolårets och då är det ju inte så kul att ha köpt en sådan".

Men det går kanske att förhandla sig till tillbehör eller bra pris på eventuell inbytesbil om säljarens marginaler ökat dramatiskt p.g.a. rubelkursen.
Träsktroll wannabe
Grevechristo
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2015 12:01
Ort: Malmö

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av Grevechristo »

Tack för hjälpen,till helgen ska jag förbi Hörby för att provköra och förhoppningsvis slå till:)!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ny Niva!!!

Inlägg av niva-2121 »

AlterEgo skrev:Priset på bilar sätts inte efter vad det kostar att producera dom utan efter vad försäljarna antar att kunderna är villiga att betala.

Som exempel släpptes något handelshinder för ett tag sedan så att de Chevroletmodeller som byggs i Korea blev 20% billigare över en natt. Men sänktes priserna i Sverige? Inte en chans. Det motiverades bland annat med att "då blir ju årets modell billigare än fjolårets och då är det ju inte så kul att ha köpt en sådan".

Men det går kanske att förhandla sig till tillbehör eller bra pris på eventuell inbytesbil om säljarens marginaler ökat dramatiskt p.g.a. rubelkursen.
Ursäkta o t, men .............
Dock var det ett omvänt förhållande som sänkte andrahandsvärdet för vissa bilar katastrofalt, men det är glömt nu, utom av dem som drabbades.
I samband med att ett visst bilmärke bytte importör/generalagent så sänktes priset på bilarna från 279.000:- till 199.000:- trots att den nye importören höjde utrustningsnivån.
Detta skedde 2003/2004 om jag minns rätt(rätta mig den som listat ut vilken bil det är fråga om).
När samma bil bytte skepnad i och med modellbytet 2006/2007 så reades de fabriksnya lagerbilarna -06:orna ut för 80.000:-.
Naturligtvis hyschhysch och allt skedde i det fördolda så att inte ens återförsäljarna visste om det och kunde göra sig ett kap.
Enligt uppgift var nästan alla bilarna mörkblå, en färg som var "omöjlig" på den typen av bil, men som jag tycker är snygg.

Jag har själv ägt en av dessa bilar. Dock hade jag inte förmånen av att köpa någon ny utan i stället en något begagnad av andre ägaren.

Lustigt nog så bytte en annan bil generation 1999/2000 och reade även de ut fabriksnya lagerbilar av utgående modell.
Men den gången hade jag tur genom ett internt tips och köpte en.
Men det fanns bara mörkblå att välja på. :lol:

Ett tips för dem som gissar är att båda bilarna är 4x4. 8-)
Den ena, den som gjorde generationsbytet 1999/2000, reade bara 3-d helmetallkarosser. :o
Den andra, den som gjorde generationsbytet 2006/2007, reade inte helmetallkarosser. :o

Lite kryptiskt? :?

:lol:
Forumsponsor
Skriv svar