Vågar man köpa en Niva igen?

Allmänt Lada-Niva snack!
Nalleman
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2015 10:35

Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av Nalleman »

Halloj!

Jag är helt ny på forumet och undrar nu om jag vågar mig på att satsa på en ny Niva som min enda bil d.v.s. att bara ha den utan backup i form av en annan bil när/ifall Nivan behagar krångla.
Köpte en ny Niva av 1986 års modell (längesedan alltså) och den hade jag inga större problem med mer än att den var rostbenägen och drog mycket soppa. Byttes senare mot en ny Samara som hängde med i ganska många år (det som strulade mest med den var den eländiga halvmesyren till elektronisk förgasare plus att även den rostade ganska friskt).
Idag kör jag Volvo men är lite sugen på en Niva igen. Har ju hänt lite sedan 86 års modell....
Kör max 1000 mil per år så förbrukningen är inte så viktig snarare tillförlitligheten (driftsäkerheten). En annan fråga är var man bäst servar en Niva när man bor i Östergötland. Är själv ingen stor meckare så det är inget alternativ att serva själv.
Vad säger ni? Vågar man satsa på Niva som ens enda bil! ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av ahlberg »

Nej.

..men välkommen hit, ändå! :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av ahlberg »

För kort svar? Du måste antingen kunna meka själv eller ha bra kontakter med mekaniker som orkar bry sig. Nivan kräver ganska mycket pyssel och ganska mycket fingerspetskänsla. Tricket att få en Niva tillförlitlig är underhåll, underhåll och underhåll. Konstruktionen är 60-70-tal - till stora delar. Många mekaniker i dag har aldrig hållt i en fettspruta eller justerat ett koniskt framhjulslager. Det krävs mycket jobb för att få sådan tillförlitlighet att man kan ha en Niva som daily driver.

Det handlar inte om pengar, i första hand. Även om man är bredd att betala är det inte säkert att man hitta en verkstad som gör ett tillräckligt bra jobb. Niva kräver engagemang. Från förare och från mekaniker.

Så, vill du ha tillförlitlighet - välj något annat märke. Vill du ha en charmig bil som tycker om att bli ompysslad och kliad bakom öronen men som kan vara ganska tjurig om den blir negligerad - välj Niva.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av majsfält »

Ahlberg, den där sista meningen, fan va vackert sagt!
Det borde lada marknadsföra sig med.
Nalleman
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2015 10:35

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av Nalleman »

ahlberg skrev:För kort svar? Du måste antingen kunna meka själv eller ha bra kontakter med mekaniker som orkar bry sig. Nivan kräver ganska mycket pyssel och ganska mycket fingerspetskänsla. Tricket att få en Niva tillförlitlig är underhåll, underhåll och underhåll. Konstruktionen är 60-70-tal - till stora delar. Många mekaniker i dag har aldrig hållt i en fettspruta eller justerat ett koniskt framhjulslager. Det krävs mycket jobb för att få sådan tillförlitlighet att man kan ha en Niva som daily driver.

Det handlar inte om pengar, i första hand. Även om man är bredd att betala är det inte säkert att man hitta en verkstad som gör ett tillräckligt bra jobb. Niva kräver engagemang. Från förare och från mekaniker.

Så, vill du ha tillförlitlighet - välj något annat märke. Vill du ha en charmig bil som tycker om att bli ompysslad och kliad bakom öronen men som kan vara ganska tjurig om den blir negligerad - välj Niva.
Egentligen räckte det nog med ditt korta svar ("Nej") för att bekräfta min misstanke. Det är i grunden ingen bil för den som inte är någorlunda händig själv. Jag är nog inte rätt person att äga Nivan som "ensambil" utan behöver en stand in när Nivan är på sitt mindre bra humör. När jag hade -86an hade jag även en Volvo 140 och den var otroligt driftsäker och kunde ju i princip lämnas in på Konsum för att fixa servicen.
När det gäller att hitta ett bra serviceställe för en Niva idag 2015 tror jag det är knepigare..... Ont om mekaniker utan nu är det ju tekniker som gäller. De vill bara kunna koppla upp en dator mot bilen och läsa felkoder. Precis som du skrev - en fettspruta är det många som aldrig varit i kontakt med.
Jag fortsätter följa detta utmärkta och även för mig mycket intressanta forum så får vi se om jag ändå vågar ta steget till slut. För sugen på en "ryss" är jag! :D
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av AlterEgo »

Hade jag haft nära till jobbet hade jag nog övervägt en Niva som daily driver, men det kommer inte att vara min enda bil...

Men jag håller med Ahlberg, dom kräver mer kärlek och pyssel än andra märken. Tar man sig det omaket har man en ganska billig, hyfsat driftsäker och framförallt rolig bil.

En ny Niva kostar kanske 110000 idag? För samma pengar kan man få en ny Suzuki Swift och på dom allra flesta punkter är den nog ett bättre köp. SOm transportmedel från A till B är valet nog ganska enkelt, men Nivan är garanterat roligare.

Grundservicen på en Niva fixas bäst (om man inte gör det själv) av någon "gubbe på ett ställe" som drivit sin lilla bilverkstad i många år. En sådan gubbe har ofta bra koll på 70-talskonstruktionerna.
Träsktroll wannabe
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av dieselpower »

Hepp. Jag har en Suzuki swift 2012 och en Niva 1987. Hade inte velat vara utan nån av dom :D
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av IvaniNivan »

Jag svarar såhär:
Trygg eller Rolig
Tråkig eller Rolig
Vanlig bil eller Niva

Man får välja på det ena eller det andra,
eller så väljer man att ha flera bilar.

Jag valde flera bilar.
Niva -86
Riva 87
El Camino -70
Audi 200T -82
300zx -91
De tre första använder jag varje dag och de två sista står mest i garaget.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av rid54 »

Jag lämnar gärna mina 5 cent också...

Det korta svaret "Nej" är kanske en bra sammanfattning, men det ger inte hela bilden. Om man är lite händig, eller framför allt intresserad, så tror jag inte att man ska dissa Nivan utan att fundera lite. Förstår man konstruktionen, så kan man bedöma underhållsbehovet och det är ju inte så att man måste ägna sig åt daglig tillsyn och veckoöversyner i normala fall, det bör räcka med att följa serviceintervallen. Det finns ju ännu några ställen där man kan Nivan (kan bli en bit att åka iofs) och om man inte har otur eller slarvar grymt borde de mer krävande insatserna kunna planeras in, innan nåt går sönder. Min '11 har haft ett "nästan stoppande" fel på 5000 mil, en utbränd diodplatta i generatorn (beroende på droppande kylvätska som jag inte tog på rätt allvar). Finns Volvos som är mer trasselbenägna.

Att jag valde Niva var ett helt medvetet och aktivt val av en bil utan det elektroniska sammelsurium som nästan alla andra bilar dras med idag. Pekskärm för att ställa in fläkten på vindrutan, pytteknappar på radion i stället för ett par rejäla vred, CAN-buss och annat elände som gnäller om en lampa är av fel sort eller nån liknande skitsak. EURO-5 motorstyrning som gäller på Niva 2011 är en bra sak för ekonomin (0,8 l/mil blandat) och det är utmärkt att det finns, och det bästa är att det bara är motorn som är berörd. Inga felkoder på infotainmentsystemet eller fönsterhissarna! Men trasslar motorn ger OBD-II uttaget mycket bra info man kan behöva vid en felsökning.

Nu gäller det ju nyare Niva (jag har en '06 och en '11). Äldre modeller har andra typer av, hmm, stödbehov, om man säger så, har jag förstått.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av rid54 »

En annan sak jag kom på, som är lite speciell och rktigt bra med Nivan är att den har "riktig fyrhjulsdrift". De flesta "AWD" -bilar idag är framhjulsdrivna med hjälpdrift på bakaxeln, som kopplas in vid behov. Behovet bestämmer nån elektronhjärna, så det kan föraren oftast inte påverka. När fyrhjulsdriften är inkopplad är det fråga om gradvis åtdragning av en lamellkoppling ända till stel ihopkoppling (som en gammal LandRover eller klassisk Jeep etc). Inkopplingen är dessutom beroende av att bilen börjat slira med framaxeln, eftersom systemet annars inte fattar att det är dags att hjälpa till med alla fötterna. På slemmigt underlag är det ingen höjdare enligt min uppfattning... när bakhjulen kommer med i leken har man redan börjat tappa greppet med framhjulen. Nivans system är närmast exklusivt i dessa dagar, ingen koppling som slits, inga pumpar och styrdatorer för manövreringen. Och har man problem med "etthjulsspinn" kan man ju låsa centraldiffen manuellt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av niva-2121 »

Nalleman skrev:Halloj!

Jag är helt ny på forumet och undrar nu om jag vågar mig på att satsa på en ny Niva som min enda bil d.v.s. att bara ha den utan backup i form av en annan bil när/ifall Nivan behagar krångla.
Köpte en ny Niva av 1986 års modell (längesedan alltså) och den hade jag inga större problem med mer än att den var rostbenägen och drog mycket soppa. Byttes senare mot en ny Samara som hängde med i ganska många år (det som strulade mest med den var den eländiga halvmesyren till elektronisk förgasare plus att även den rostade ganska friskt).
Idag kör jag Volvo men är lite sugen på en Niva igen. Har ju hänt lite sedan 86 års modell....
Kör max 1000 mil per år så förbrukningen är inte så viktig snarare tillförlitligheten (driftsäkerheten). En annan fråga är var man bäst servar en Niva när man bor i Östergötland. Är själv ingen stor meckare så det är inget alternativ att serva själv.
Vad säger ni? Vågar man satsa på Niva som ens enda bil! ;)
Svarar som de flesta andra "NEJ"!
Men inte reservationslöst.

I mitt fall beroende på erfarenheten av min Niva -11 på 3.200 mil som tillbringat tiden sedan mitten på juni förra året på olika bilverkstäder, men ändå slukat mycket pengar i form av helförsäkring, fordonskatt, besiktning, nytt batteri p g a slarv hos bilverkstaden*) samt "uppställningsavgift" hos bilverkstaden*). I runda slängar 10.000:- utan att jag kunnat köra bilen.

Om du hade haft bopålarna i Vallentuna så hade jag tveklöst svarat "JA", eftersom du då hade haft tillgång till en erfaren och kunnig LADA NIVA verkstad i form av Offroad Worx.

Men även andra "tätorter" lär ha "gamla duktiga" Lada Niva verkstäder.

Bosse Bildoktorn lär ha sagt följande:
Inför bilköp, sök upp bilverkstäder på orten du bor.
Kolla med dem vilka bilmärken de kan = är duktiga på att serva(reparera).
Därefter köper du den bil de kan och vill arbeta med.

Om man är heeeeelt oerfaren och ointresserad av att meka, så avråder jag från Niva.
Är du liiiiite erfaren och intresserad av att spara pengar på att fixa småsaker själv, med hjälp/stöd av detta eminenta forum(& Baxter)?
Då ska du satsa på en helt ny Niva eller en Niva M -09/-10/-11 med nya bränsleförsörjningssystemet men utan ABS och nya (kardanknutslösa) kardanaxlarna.

Bortsett från driftsäkerheten, som väl egentligen var din huvudfråga, är Nivan en väldigt "lagom" bil.
Kanske inte idealet för en småbarnsfamilj med bilbarnstol och barnvagn.
Dock för en drygt normalvuxen = 100 kg & 181 cm, är den bekväm.
Ännu mer ergonomiskt bra sitter man om man ändrar stolarnas infästning i framkant genom att medelst längre skruvar och distanser på runt 1" höja stolen.
(framför passagerarstolen får man då även rum med en brandsläckare utan att stolförskjutningsspärren blockeras)

Ser du bilen ur aktiv trafiksäkerhetssynpunkt är Nivan, tillsammans med Land Rover, Toyota Landcruiser och Mercedes Geländewagen och någon mer, en förnämlig 4x4-bil. Den har nämligen något så exklusivt som fördelningslåda med mellandiffrential som är låsbar.
På t ex 2016 års Jeep Wrangler finns detta inte ens som option.
Följaktligen är Nivan, tillsammans med de överst nämnda bilarna, säkra vid körning på halt underlag när man måste svänga.
Jeep går bra att köra rakt fram med, vintertid - men när man måste svänga bör man lägga ur 4x4 - för att det inte ska oönskat gå rakt fram.

Men ur passiv trafiksäkerhetssynpunkt är Nivan inte mycket att ha, tyvärr.
Inga krockkuddar eller deformationszoner.
Men å andra sidan har jag inte köpt en Niva för att krocka med.

;)

*) Generalagenten Lada Skandinavien AB i Eskilstuna.
Forumsponsor
Nalleman
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2015 10:35

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av Nalleman »

Jag vill verkligen tacka alla för de många och intressanta svar jag fått på min kanske lite allmänt hållna fråga.
Det går ju inte att lämna några garantier för något (gäller alla märken).
Min känsla är dock att jag kanske bör/skall avvakta och fundera igenom ordentligt hur jag skall göra.
Jag hade ju som sagt en -86:a och den hade jag egentligen inga större problem med.
OM Jag skulle slå till nu skulle jag köpa en helt ny bil så lite av problemrisken borde ju vara eliminerad i och med det.
Det jag inte vet är vem som skulle kunna serva en Niva. Förr fanns en bra Ladaverkstad i Linköping men den är borta sedan flera år.
Jag jobbar hemifrån så jag behöver inte ta mig till/från jobbet så det kommer nog inte att bli mer än max 1000 mil körda per år.
Hmm...... ;)
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av Busta_Hymen »

Hur bor du? Ett alternativ om du bor i villa eller gård är att skaffa en gammal driftsäker japanare, äldre än 30 år. Brukar finnas för några tusenlappar på blocket. Besiktiga och ställ av. Nu har du en backupbil i två år, utan att det kostar mer än inköpspriset. Pajar Nivan ställer du bara på alternativet och kör vidare in i solnedgången med kvalitetsvagnen, medan hovmekanikern lagar ögonstenen åt dig :)

Själv har jag en Datsun från -77 förresten. Den har aldrig reparerats under de 16000 mil den rullat (undantaget bromsklossar).
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Nalleman
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2015 10:35

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av Nalleman »

Busta_Hymen skrev:Hur bor du? Ett alternativ om du bor i villa eller gård är att skaffa en gammal driftsäker japanare, äldre än 30 år. Brukar finnas för några tusenlappar på blocket. Besiktiga och ställ av. Nu har du en backupbil i två år, utan att det kostar mer än inköpspriset. Pajar Nivan ställer du bara på alternativet och kör vidare in i solnedgången med kvalitetsvagnen, medan hovmekanikern lagar ögonstenen åt dig :)

Själv har jag en Datsun från -77 förresten. Den har aldrig reparerats under de 16000 mil den rullat (undantaget bromsklossar).
Jag bor på vischan och ganska avsides så ingen skulle störa sig på om jag hade en billig och kanske halvrisig backup. Har som mest haft tre st. Volvo 140 (alla i trafik) stående här så det har varit lugnt.
Tråkigt dock att behöva ha en backup-bil om man köper en helt ny Niva. Iofs får man en ny för runt 110-120000:- beroende på utrustningsnivå så det är ju inga jättestora pengar men ändå.... :)
skogstokig
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 dec 2008 21:52
Ort: Hästveda

Re: Vågar man köpa en Niva igen?

Inlägg av skogstokig »

Jag köpte NY niva 2009 som jag pendlade 13 mil om dagen me under nårra år.
kört nästan 10000 mil med den o den tog mig dit jag ville utan att bråka alls :D
Utan tvekan den bästa bil jag någonsin haft ur driftsäkerhetsynpunkt, även kanon vintervi så länge man inte bromsar för hastigt.
Hade man bara skött servicarna så hade den nog gått än :D
lada niva -88
lada niva -09
chevrolet fleetside-65
Skriv svar