Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 18 aug 2015 07:38
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !
Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr
Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel
Bara att söka på Reg nr !
Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr
Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 18 aug 2015 07:38
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Samuel Horn skrev:Jag Tänkte Prova dessa På SKRUVAT.se
Bara att söka på Reg nr !
Dammskydd, drivaxel, Inre nr 182483 148.00 kr
Dammskydd, Yttre nr 10315 118.00 kr
Återkommer med resultatet.
Med vänlig hälsning Samuel
Tröttnade på att vänta!
Köpte universal på Bitema 72354
Verkar funka.
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Är det en absolut lösning du rekommenderar?ahlberg skrev:Jag använde aldrig klammer på den del av damasken som sitter på axeln. Det ger den en chans att röra sig.
Gäller det både yttre och inre damaskerna?
Forumsponsor
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Ja och ja.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Gjorde en liten insats iform av byte av båda damaskerna på drivaxlen höger fram. Det går ju alltid att utveckla processer så här kommer nu en förfinad modell. Tre timmar, och då gick mesta tiden åt till att rengöra knutarna från fett, grus, gräs, pinnar och annat som letat sig in innanför sprickorna i gummit.
Så här har det sett ut ett tag, den yttre röda silikondamasken har troligen träffats av en pinne medan den inre har delat på sig nära drivaxlen, orsak oklar.
Före
Vi börjar med att ta av hjulet
Dra ut övre sprinten till bromsoket
..och häng upp oket så det kommer ut vägen.
Vi lossar ok-hållaren.
..och lägger den till sidan.
Ta bort lilla navkapseln
Lossa muttern.
Lyft upp undre A-arm så pass att övre A-arm lättar från gummikudden, nu är nedre spindelbult avlastad.
Lossa de tre skruvarna som håller nedre spindelbult
Lossa nedre spindelbult från undre A-arm.
Lägg om ratten och lyft hjulspindeln tills drivaxeln går att lirka ut.
Så här..
Lossa nu nedre stördämparfästet och sänk ner nedre A-arm.
Lossa de tre muttrarna som håller framdiffens utgående lagring samt diffästet som sitter i motorfästet.
Knacka lätt på lagerhållaren så åker den ut.
Så, då kan vi flytta över till skruvstädet..
Hmm..
Hmm, hmm...
Inre knuten hålls ihop av en låsring.
..och kan sedan delas.
Yttre knuten har annan konstruktion och där krävs det att man tar ut drivaxeln först för att sedan plocka ut kulorna.
Yttre knuten hålls på plats av ett C-clip, och jag brukar använda ett grovt plattjärn och handslägga för att knacka av knuten.
Här har C-clippet släppt och knuten är på väg av.
C-clip
Nu kan man vinklar knuten rejält och pilla ut kulorna.
Det här är lite intressant. Här ser man hur kulorna i inre knuten valsat ut sina favoritspår. Det är normalt inget problem, men om man t ex höjer en bil med dessa utvalsningar kommer kulorna att ligga och rida på kanterna av spåren och det kommer att knaka när man belasta drivaxeln.
Med illa tryckluftslipen kan man runda av kanterna lite och kanske slippa en del knakande.
Även de inre kulspåren kan ha utvalsningar, men de brukar inte ha så skarpa kanter.
Efter mycket tvättande är allting rent.
Och när damaskerna är på ser det ut som om ingenting har gjorts...
Så här har det sett ut ett tag, den yttre röda silikondamasken har troligen träffats av en pinne medan den inre har delat på sig nära drivaxlen, orsak oklar.
Före
Vi börjar med att ta av hjulet
Dra ut övre sprinten till bromsoket
..och häng upp oket så det kommer ut vägen.
Vi lossar ok-hållaren.
..och lägger den till sidan.
Ta bort lilla navkapseln
Lossa muttern.
Lyft upp undre A-arm så pass att övre A-arm lättar från gummikudden, nu är nedre spindelbult avlastad.
Lossa de tre skruvarna som håller nedre spindelbult
Lossa nedre spindelbult från undre A-arm.
Lägg om ratten och lyft hjulspindeln tills drivaxeln går att lirka ut.
Så här..
Lossa nu nedre stördämparfästet och sänk ner nedre A-arm.
Lossa de tre muttrarna som håller framdiffens utgående lagring samt diffästet som sitter i motorfästet.
Knacka lätt på lagerhållaren så åker den ut.
Så, då kan vi flytta över till skruvstädet..
Hmm..
Hmm, hmm...
Inre knuten hålls ihop av en låsring.
..och kan sedan delas.
Yttre knuten har annan konstruktion och där krävs det att man tar ut drivaxeln först för att sedan plocka ut kulorna.
Yttre knuten hålls på plats av ett C-clip, och jag brukar använda ett grovt plattjärn och handslägga för att knacka av knuten.
Här har C-clippet släppt och knuten är på väg av.
C-clip
Nu kan man vinklar knuten rejält och pilla ut kulorna.
Det här är lite intressant. Här ser man hur kulorna i inre knuten valsat ut sina favoritspår. Det är normalt inget problem, men om man t ex höjer en bil med dessa utvalsningar kommer kulorna att ligga och rida på kanterna av spåren och det kommer att knaka när man belasta drivaxeln.
Med illa tryckluftslipen kan man runda av kanterna lite och kanske slippa en del knakande.
Även de inre kulspåren kan ha utvalsningar, men de brukar inte ha så skarpa kanter.
Efter mycket tvättande är allting rent.
Och när damaskerna är på ser det ut som om ingenting har gjorts...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Trevligt, såg ut som det var hög tid för nytt fett
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Som sagt.
Att betala 100kr i medlemsavgift för att få reda på varför inre knuten inte släpper ifrån diffen med några lätta milda smällar har ju sin förklaring...
Ska nu gå ut och släppa tre skruvar så kommer det nog gå lite lättare.
Bra bilder Ahlberg
Att betala 100kr i medlemsavgift för att få reda på varför inre knuten inte släpper ifrån diffen med några lätta milda smällar har ju sin förklaring...
Ska nu gå ut och släppa tre skruvar så kommer det nog gå lite lättare.
Bra bilder Ahlberg
Medlem 2019
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Krävs ngt program för att se bilderna?
Verkade inte vara klickbara iaf.
Hälsn Jan
Verkade inte vara klickbara iaf.
Hälsn Jan
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Ok, då var det dags att byta damasker. De inre är trasiga men jag tänkte byta allihop ändå.
Jag vill helst hitta några i TPE för hållbarheten. Originaldamaskerna verkar hålla en tveksam kvalitet.
Axelmåtten får jag till (mätt i de svarvade spåren för klämman):
23 mm resp 87 mm, längd ca 85 mm på inre
23 mm resp 87 mm, längd ca 105 mm på yttre
Några tips på bra damasker? Kanske från SKF eller någon mer känd leverantör.
Brukar ni återmontera koppen runt den yttre drivknuten?
Jag vill helst hitta några i TPE för hållbarheten. Originaldamaskerna verkar hålla en tveksam kvalitet.
Axelmåtten får jag till (mätt i de svarvade spåren för klämman):
23 mm resp 87 mm, längd ca 85 mm på inre
23 mm resp 87 mm, längd ca 105 mm på yttre
Några tips på bra damasker? Kanske från SKF eller någon mer känd leverantör.
Brukar ni återmontera koppen runt den yttre drivknuten?
Lada Niva 2010
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Jag har dålig erfarenhet av de röda Silicondamaskerna.
Höll inte mer än runt 100 mil på min Niva M -11.
Följde Ahlbergs råd och monterade ingen klamma på delen runt axeln, så att damasken inte skulle "strama/sträckas" vid max knutvinkel.
Dock var min Niva höjd 6 cm = i högsta laget = lite för mycket.
Lada original höjningsfjädrar ledde till den höjningen.
Max flex och samtidigt max styrutslag kan ha medverkat till den korta livslängden.
Bytte åter alla 4 damaskerna.
Men den här gången till dito från Umeå Offroad.
Dom damaskerna höll trots samma utsatthet som silicondamaskerna.
Behöver väl inte berätta att bilen "kördes i skogen"(tillsammans med betydligt "moddade" andra offroadbilar).
Höll inte mer än runt 100 mil på min Niva M -11.
Följde Ahlbergs råd och monterade ingen klamma på delen runt axeln, så att damasken inte skulle "strama/sträckas" vid max knutvinkel.
Dock var min Niva höjd 6 cm = i högsta laget = lite för mycket.
Lada original höjningsfjädrar ledde till den höjningen.
Max flex och samtidigt max styrutslag kan ha medverkat till den korta livslängden.
Bytte åter alla 4 damaskerna.
Men den här gången till dito från Umeå Offroad.
Dom damaskerna höll trots samma utsatthet som silicondamaskerna.
Behöver väl inte berätta att bilen "kördes i skogen"(tillsammans med betydligt "moddade" andra offroadbilar).
Forumsponsor
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Svarar mig själv efter lite letande.
SKF VKJP 01001 är en universaldamask som borde passa.
Den ska klara 22-39 mm på lilla diametern och 57-90 mm på första stora diametern alternativt 91-100 mm på andra steget om man väljer det.
Jag prövar och återkommer.
SKF VKJP 01001 är en universaldamask som borde passa.
Den ska klara 22-39 mm på lilla diametern och 57-90 mm på första stora diametern alternativt 91-100 mm på andra steget om man väljer det.
Jag prövar och återkommer.
Lada Niva 2010
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Det blev dessa damasker från SKF:
VKJP 1156
VKJP 01015
De passar bra men satt något slappt på axeln. Det gick dock ihop när klämman kom på plats.
VKJP 1156
VKJP 01015
De passar bra men satt något slappt på axeln. Det gick dock ihop när klämman kom på plats.
Lada Niva 2010
Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)
Tror/vet som Ahlberg att man INTE ska ha någon klämma på den delen av drivaxeldamasken som omsluter själva drivaxeln.
Detta förlängde livslängden på mina damasker.
Forumsponsor