Trösklar á la Hezzin
Trösklar á la Hezzin
Ett av de problem som var på 95:an då jag köpte den var att tröskellådorna var "lätt" masserade av terränglådan... Har blundat för problemet ett tag nu, men eftersom besiktningen närmar sig (sista april har jag tid) så är det dags att ta tag i problemet...
Snodde ett gäng med pallar, blev stadigt och bra...
Stenar och luft (oxidering) har gjort sitt här... En gammal lagning som håller på att gå upp...
Mössen i garaget var på väg att bygga nytt bo.
Och min vänner, observera att detta är den fina sidan
Så, min fråga nu är: Ska jag lappa ihop skiten med svetsen och dra på rostskyddskladd så besiktningen släpper igenom den, ELLER, ska jag skära bort rubbet och bygga tröskellådor a´la Ahlberg? Nackdelen med det senare är att det lär ta ett tag, trots den fina beskrivningen Ahlberg har gjort, då jag dels är en novis med svetsen, samt veckopendlar. Familjen uppskattar inte helt och hållet att man spenderar hela helgen i garaget
Ahlberg och Senihol, ni som gjort tröskel-modden, hur lång tid kan det tänkas ta? Har ju några dagar ledigt v. 15, så då skulle det vara ett lämpligt tillfälle...
Snodde ett gäng med pallar, blev stadigt och bra...
Stenar och luft (oxidering) har gjort sitt här... En gammal lagning som håller på att gå upp...
Mössen i garaget var på väg att bygga nytt bo.
Och min vänner, observera att detta är den fina sidan
Så, min fråga nu är: Ska jag lappa ihop skiten med svetsen och dra på rostskyddskladd så besiktningen släpper igenom den, ELLER, ska jag skära bort rubbet och bygga tröskellådor a´la Ahlberg? Nackdelen med det senare är att det lär ta ett tag, trots den fina beskrivningen Ahlberg har gjort, då jag dels är en novis med svetsen, samt veckopendlar. Familjen uppskattar inte helt och hållet att man spenderar hela helgen i garaget
Ahlberg och Senihol, ni som gjort tröskel-modden, hur lång tid kan det tänkas ta? Har ju några dagar ledigt v. 15, så då skulle det vara ett lämpligt tillfälle...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Det tar en helg att få ihop det skulle jag tro.
Fredag kväll: Kapa bort ena tröskeln och titta hur du ska göra.
Lördag: Svetsa dit vinkeljärnen och fyrkantröret.
Söndag: Fixa andra sidan.
Det går mycket fortare när du har gjort det en gång. Och se till att bara svetsa i frisk plåt!
Glöm inte att rostskydda klabbet sedan.
Fredag kväll: Kapa bort ena tröskeln och titta hur du ska göra.
Lördag: Svetsa dit vinkeljärnen och fyrkantröret.
Söndag: Fixa andra sidan.
Det går mycket fortare när du har gjort det en gång. Och se till att bara svetsa i frisk plåt!
Glöm inte att rostskydda klabbet sedan.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Nya trösklar...
Inte så farligt m.a.o. Får jag tag i material i veckan så blir det seriöst bygge...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Det bästa sättet att spara tid på är att ha en stoor vinkelkap, att inte snåla med kapskivorna, att skära bort rejält med golvplåt och att inte överarbeta detaljerna... det behöver inte helsvetsas. De små vinkeljärnen gör förarbetet lätt, men de måste hamna rakt i höjd. Flukta och mät.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Nya trösklar...
Så, har iaf påbörjat arbetet i garaget, men v. 15 är det dags på allvar Men jag började fuska lite grann imorse för att bättre förstå hur jag ska göra...
Vinkelslipen fick lite motion:
To be continued....
Vinkelslipen fick lite motion:
To be continued....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Oki, nu idag på e.m har jag kört igång på allvar, ska försöka göra klart ena sidan imorgon, sen kör jag vidare under ledigheten i påsk..
Hämtade mina nya däck efter monteringen på fälgarna idag med.... Har av naturliga skäl inte haft möjlighet att testa dem än..
Mer bilder under morgondagen..
Hämtade mina nya däck efter monteringen på fälgarna idag med.... Har av naturliga skäl inte haft möjlighet att testa dem än..
Mer bilder under morgondagen..
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Shcccwweeeet! Det kommer att bli bra, det där...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Nya trösklar...
Brutala däck...!!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Nya trösklar...
Jag vet fler som har sådana däck till sin Niva .........
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Nya trösklar...
Nu så har tröskel-projektet kommit halvvägs, ena sidan helt klar... passade på att rostlaga balkar under samtidigt, med tanke på att besiktningen närmar sig...
Igensvetsad balk.
Rostskyddat vinkeljärn på plats, väntar på balk...
..som kommer här.
Frankensteins Niva...
Bonusbild på konstnären himself...
Lite murket i hjulhuset fram...
Lite bättre efteråt iaf..
På med det kladdig Biltema-skyddet...
Och skillnaden då... Här före-bild:
Efter-bild:
Bonusbild på ett av de nya hjulen på plats..
Ska göra nästa sida på onsdag-torsdag, men jag låter nog kamera vila då, bör ju gå till på samma sätt som denna sidan... Men nån utomhus-bild ska jag nog bjussa på till helgen
Igensvetsad balk.
Rostskyddat vinkeljärn på plats, väntar på balk...
..som kommer här.
Frankensteins Niva...
Bonusbild på konstnären himself...
Lite murket i hjulhuset fram...
Lite bättre efteråt iaf..
På med det kladdig Biltema-skyddet...
Och skillnaden då... Här före-bild:
Efter-bild:
Bonusbild på ett av de nya hjulen på plats..
Ska göra nästa sida på onsdag-torsdag, men jag låter nog kamera vila då, bör ju gå till på samma sätt som denna sidan... Men nån utomhus-bild ska jag nog bjussa på till helgen
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Okidey, here it goes... allt klart nu, kände mig dock tvungen att sätta vinkelslipen i skärmarna fram, skulle tro att jag måste göra det i bak med.... Kändes som att de nya däcken låg farligt nära kanten...
Har ett litet hemligt sidoprojekt med, som legat lite på is under tiden jag fixat trösklarna, med lite tur så kommer bilder upp på den modden med under helgen... Men det blir i en ny tråd.
//Jensa
Har ett litet hemligt sidoprojekt med, som legat lite på is under tiden jag fixat trösklarna, med lite tur så kommer bilder upp på den modden med under helgen... Men det blir i en ny tråd.
//Jensa
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Nya trösklar...
Jag tror vi flyttar denna till modifieringar - det blev ju bra! Kan du komplettera med måtten på vinkeljärnen och profilröret för eftervärlden så får vi med det också.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Trösklar á la Hezzin
Visst, går bra att flytta, men, det känns ju lite skumt, helt och hållet din design Inte jag som ska ha cred för detta. Jag följde din anvisning från gamla forumet... Dock så ändrade jag lite i designen, som synes använde jag enbart ett vinkeljärn per sida, intill mot golvet. Sen svetsade jag den yttre delen direkt mot den avskurna plåten... Lite andra mått på grejerna med...
Material:
-2 st profilrör, 80*40 mm, 2 mm tjocklek, 1330 mm långt
-2 st vinkeljärn, 20*20 mm, 2 mm tjocklek, 1330 mm långt
-Massvis med kapskivor från Biltema, samt en ny vinkelslip eftersom jag körde slut på den gamla...
-Primer
-Rostskyddsklet.
Jag har Ahlberg originalbeskrivning från gamla forumet i .doc-format annars om nån vill ha, eller om vi ska lägga upp här nånstans?
Material:
-2 st profilrör, 80*40 mm, 2 mm tjocklek, 1330 mm långt
-2 st vinkeljärn, 20*20 mm, 2 mm tjocklek, 1330 mm långt
-Massvis med kapskivor från Biltema, samt en ny vinkelslip eftersom jag körde slut på den gamla...
-Primer
-Rostskyddsklet.
Jag har Ahlberg originalbeskrivning från gamla forumet i .doc-format annars om nån vill ha, eller om vi ska lägga upp här nånstans?
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Trösklar á la Hezzin
Tror det räcker med några bilder, eller ta texten och fyll på med i ett mess.
Här är min variant: med 40*60*2 rör och vinkeljärn 20*20*2 (tror jag...):
http://s80.photobucket.com/albums/j171/ ... =slideshow
Här är min variant: med 40*60*2 rör och vinkeljärn 20*20*2 (tror jag...):
http://s80.photobucket.com/albums/j171/ ... =slideshow
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Trösklar á la Hezzin
Japp, Ahlberg byggde med 60x40x2 fyrkantrör och 20x20x2 vinkeljärn. Jag kopierade rakt av på min bil.
Ser bra ut Hezzin! Nu är det bara hi-Liften som saknas!
Men det ser ut som dina fyrkantrör ligger längre in, så Hi-Liften kanske repar lacken på dörren med lite otur!
Jag har upptäckt att mina trösklar har en förmåga att tappa färgen. Det kan bero på att de är så bra att ta stöd med när det är trångt
Ser bra ut Hezzin! Nu är det bara hi-Liften som saknas!
Men det ser ut som dina fyrkantrör ligger längre in, så Hi-Liften kanske repar lacken på dörren med lite otur!
Jag har upptäckt att mina trösklar har en förmåga att tappa färgen. Det kan bero på att de är så bra att ta stöd med när det är trångt
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...