Berit.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Berit.

Inlägg av Josanivski »

"Hon heter Berit, men jag kallar henne Beirut, för hon är så djävla bombad" (Citat från Steve me Lloyden)
Jag har idag köpt Berit av Caddyman, för den ringa summan av... pengar.
Resan hem gick etappvis från den skånska slätten till dom östblekingska granskogarna.
Etapp ett var bara några km in till byn för att fylla tanken och hälla i lite olja i motorn.
Etapp två gick från byn ut på E22 upp till Ekerödsrastan för lite mat, med ett par snabba stopp för att, på ett mycket manligt vis, öppna huven och (slumpvis :oops: ) skruva på förgasaren! Strax innan Rastan kollade jag till på temp. mätaren som var oroväckande nära rött! Väl framme lyckades jag hitta lite vatten som jag hällde i (efter vi hade ätit).
Etapp tre varade hela vägen till Ekohallen i Flälkinge, där vi stannade för lite ryggrätning och tilltittning av kylvattnet.
Tempen låg på stadiga 90 grader, men man vill ändå kolla till nivån.
Fjärde etappstoppet skedde vid Galtsjön (Ronneby), endast för att sträcka på ben och rygg. Man sitter så olidligt illa när man fäller baksätet! Sista delsträckan gick ända hem.
Summering av resan om ca ungefär 16 mil; mycket bra! Förutom glappet i styrsnäckan (ca 3-4 minuter på ratten) så gick hon
mycket stabilt. Jag låg och marchade 90 - 100 utan problem, körde om 3 raggarbilar och en havererad HD chopper! :lol:
Jag kan oxå konstatera att jag är en ovan Nivaförare! För jag har nämligen fått håll i sidan!!! :oops:
Nu (kl 23:30) sitter jag ute å lyssnar på syrsorna, avnjuter en kall pilsner och funderar på vad jag ska göra i morgon! :roll:
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Berit.

Inlägg av ahlberg »

Grattis till att ha sjunkit ytteligare djupare i träsket. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon botten där du befinner dig.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: Berit.

Inlägg av Roggan »

sitter jag ute å lyssnar på syrsorna
Att du över huvud taget kan höra något efter en sån resa i så höga hastigheter är märkligt ;)
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Berit.

Inlägg av Vazmannen »

Ljudet av syrsor är måhända tinnitus?

Hälsn Jan
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Berit.

Inlägg av Josanivski »

Det är nog som Ahlberg skrev, det fins nog ingen botten! Iallafall inte om man gått igenom det bärande lagret på ett gungfly! :? Jag hade sådan abstinens så det värkte i hela kroppen!! Jag var tvungen att köpa! :oops:
I lördags så bytte jag förgasare till en som jag visste skicket på, då upptäckte jag att det satt ingen magnetventil i "Berits" original förgasare! Jag hittade ingen lämplig sladd för ändamålet heller!
Men det hjälpte föga, fortfarande orolig/hög tomgång. Jag tror hon drar tjuvluft nånstans.
Generatorn passade på att lämna in, när jag hade bytt förgasare!? :shock: efter lite mätning, konstaterades det att det
var några dioder som klappat ihop.
Även dom filmjölksvita strålkastarna byttes ut.
Roggan skrev:
sitter jag ute å lyssnar på syrsorna
Att du över huvud taget kan höra något efter en sån resa i så höga hastigheter är märkligt ;)
Du måste skriva högre så jag hör att läsa! :lol:
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Berit.

Inlägg av niva-2121 »

Vazmannen skrev:Ljudet av syrsor är måhända tinnitus?

Hälsn Jan
X 2! :lol: :lol: :lol:
Forumsponsor
Josanivski
Inlägg: 208
Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
Ort: Granhultsås

Re: Berit.

Inlägg av Josanivski »

Det senaste innom styling...? Vita blinkersglas bak och 2 st 5/21 W lampor per sida.
Bild
Bild
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Skriv svar