Beige Niva -96 Safari Edition

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

60 m2

Så lite pyssel är det...

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Tjo!

Grejat lite i dagarna,,, väntar på korrekr vajer till värmekranen från Lada Skandinavien sen kan jag montera ihop flältfronten och alla delar där...

Börjat blästra lite. Blästarade tre rosthärdar och det gick bra...

Köpte ju en baklucka för nån vecka sen.... Plockade isär den och tog även ut rutan och lämnade iväg luckan till en lackerare, istället för mörkblå så ska den bli beige safari 215...

Noterade att det börjat rosta under rutlisten oxå. Men bara där det inte fanns något tätningsmedlel mellan plåt och gummi. Så jag fick blästra en del ...

Förste ägaren på bilen som hade den i cirka 10 år var född nångång på 20-talet och han körde inte mycket...

Tror bilen hade gått max cirka 100 mil på 10 år. År 2002 stod mätarställningen på 436 km... Nu står mätarställningen på 8400 mil...

Kollade besiktningspapperen och bilen har haft två anmärkningar hittills, väldigt stora saker, en stopplykta som inte fungerade plus dåligt mönsterdjup på ett däck...

Men snart ska jag riva ned lådan... och se om det är kopplingen eller nåt annat som strular därinne...

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Shoppade ju ny ventilkåpspackning, tänkte spänna kedjan och ventilerna...

Rotade fram rätt mått oxå, 0,15 och 0,20

Bild

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Plockat ihop alla vajrar till ventilationen idag. Fiock byta reglage enheten... vajern till värmekranen hade tappat sin gummibeklädnad...

Testade med tejp men det blev för tjockt. Kom då på krympslang...

Ett hett tips... funkar görbra och blev inte bylsigt.

Sen ska instrumentbrädans mittkosol dit plus löite annar. grunnar lite på högtalarmoneringen oxå bak har jag satt in fräscha blaupunkt i originalkonsolerna men fram blir det ¨lådor under brädan,,,

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hittade två Hella arbetsbelysningar i nyskíck på loppis... Tror de heter master...

Tänkte ha dem baktill på Nivan...

10 spänn styck var klart överkomligt...

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Hade lite tid över idag...

Börjat plocka ned främre avgasröret och imorgon ska nog lådan ned om allt går som planerat...

Hälsn Jan
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Jens.H »

Ja nu börjar det verkligen bli dags att du plockar ner den där lådan och sätter sprätt på pärlan ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Har ägnat eftermiddagen åt lite niva pyssel...

Bort med främre avgasrör, märkte då att det var flortunnt och måste köpa ett nytt. Bort med värmesköldar till katten och startmotorn, alla kardaner plockades bort. Alla överfallen till krängningshammaren gick av väldigt lätt plus en infästning till karossen. Går säkert att svetsa dit en bult istället. Man kommer ju åt att svetsa iaf...

När jag skulle ta ned fördelningslådan noterade jag att växellådan var glapp i utgående axel,,, Aha, muttern tänkt ejag men denv ar lit eväl glapp...

Axeln hade gått av... cirka 20 cm in i lådan...

Nåt att reparera? Eller bara ta en låda jag fick förra året av en fd lada verkstad? Den ska funka men det var något oljud de inte fick bort...

Undrar dock varför lådans axel pajat... Nån som har nån susning? Materialutmattning? Annat fel i drivlinan? Är det vanligt?

Imorgon åker iaf lådan ned... bara starten och fyr abultar kvar på lådan kvar att plocka bort...

Hälsn Jan
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av rid54 »

Låter ju lite udda med ett brott på utgående axel, har inte hört om det tidigare. Orsaken kan antagligen fastställas genom noggrann och kompetent granskning av brottytorna, dvs det går förmodligen att se om det är "utmattning" eller katastrofbrott genom att kolla hur brottytan ser ut. Inne i en växellåda är det ju svårt att föreställa sig annat än vridkrafter (torsion), så det är antingen en enda jätteöverbelastning, eller en längre tids belastning av växlande karaktär (torsionssvängningar, typ) som orsakat en spricka som vuxit med tiden. Hursom är det väl bara att byta ut den trasiga delen av axeln? Har du en del som passar bör det väl funka, kolla berörda lager ordentligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Förra ägaren hade kört bilen på landsväg då den plötsligt slutade driva...

Nu vet vi orsaken...

Pratade mned Lindbergs bil, de trodde det kunde vara lagerhaveri som orsakat problemet...

Ska ta några bilder på axeln.... måste väl funka med keramisk metall för att få ihop det:-)

Nu ska iaf lådan ned idag och sen ska jag testa med andra lådan... kan ju göra ett försök...

Ska se om jag får tid att kolla gamla lådan framemot vintern.,..

Ha det!

Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Nu är lådan och allt nedplockat, jag hade föreställt mig ett värre scenario,,,

Ska testa att plocka i lådan som jag fick gratis. verkar vara till modellen utan kat då det sitter det gamla fästet till främre avgasrör. Likadant som på 2101 modellen.

Fast det kanske var likadant på alla med kat?

Och det var väl 4,1 i utväxling på alla från början på 80 talet...

Ska svetsa på bultar till överfallen på krängningshämmaren, de gick som sagt av allihop. Inte ojämn kvalitet iaf...

Lådan ser iaf räsch ut. står skrivet ok på kopplingskåpan...

Är det ett visst glapp i ingående axeln i lådan? Går att känna ett visst glapp... Kanske dax att byta tryckbrickan?

Hälsn Jan
Senast redigerad av Vazmannen den 17 jul 2014 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Rid54. Tar en bild på brottet och straffet imorgon:;-)

Menar ju brottytan:-)

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hittade två packboxar i gömmorna och tryckbricka... är cirka 2 mm glapp om jag drar i axeln...

Läge att byta?

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Kollade på reservlådan och den var glapp i ingående lagret. Verkar tight för övrigt...

Kanske plockar isär lådan om jag får en stund över...

Originallådans främre lager var helslut, fattades kulor i lagret och det satt delar av nån plastmojäng där kilorna tidigare huserat...


Men jag har en helfräsch låda jag tänkte montera in i min 2103:a så den får bli använd istället. Fyrorna håller ju längre än de femväxlade så den får sitta där. Inte ofta jag åker fortare med den än 90 km/h.


så till veckan blir det montering av nya lådan plus alla attiraljer som fd lådor och allt annat krafs...

Sen plockar jag dit nya kylaren...


Idag har jag dragit nya kablar till högtalarna bak. Gjorde hål i sidopanlerna bak och satte sen i gummigenomföringar i hålen.

Inte för det behövs men ändå,,,

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Beige Niva -96 Safari Edition

Inlägg av Vazmannen »

Sen blir det två liter olja i växxelådan...

Hoppas det blir bra så...

Jan
Skriv svar