Daniels första niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Jahapp ikväll skrev jag på pappren för en niva 1987 årsm

Den är dålig i lacken rostig och bedrövligt skitig överallt :D
Kopplingspedalen vilar mot golvet och bromspedalen får inget tryck
Värsta rosten är ett stort hål i golvet och domkraftfäste vänster bak och höger fram, men jag skulle ändå vilja påstå att den är räddningsbar.

Planen är nu få hem den och fixa kopplingen (hur?) och ut å provåka i skogen, och sedan med det som motivation påbörja projekt restaurering.

Med lite startgas och startkablar hoppade den igång under visning, maskinen lät fantastiskt bra, trots att tomgången låg på stadiga 2000rpm :geek:

Vill ni veta nåt om mej så är jag en 24årig elektriker mitt i Värmland med hus sambo och 2 barn, en opel manta gsi en saab 9-5 aero en bmw 325d och en segelbåt och nu även en lada.... :lol: har iaf att göra på fritiden
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Daniels första niva

Inlägg av ahlberg »

Välkommen! Kopplingshydrauliken är sannolikt slut - inte lönt att renovera. Master och slav finns på Ebay eller Ladaworld. Även huvudcylinder till broms bör kanske upp på inköpslistan.. till att börja med.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Vi får ta en Niva träff nästa år då:-)

Lägg upp lite bilder, det vore kul,,,

Ha det!

Hälsn Jan
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Bilder kommer :)

Plockade lös huvudcylindern till kopplingen idag, tog 54 sekunder typ :lol: kolven sitter som berget, så det får bli en ny men hur tror ni slaven ser ut kan den kanske fungera?
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu kom det några bilder som utlovat

Har kört niva i regnblöt slyskog, lerig åker och branta backar: :twisted: :twisted: :twisted: 8-)
Helt sanslös maskin att ta sej fram ju, det är ju inget som är märkvärdigt på denna, slitna standard däck inte höjd, dessutom en mycket rostig och skabbig kylare, men det skiter nivan tydligen i då den kryper fram med ett något omilt skumpande över stock och sten och mejar ned allt som kommer ivägen, behövs helt enkelt ingen väg, bara att göra sin egen tror bara jag körde fast på ett ställe.... nivaträsket :D
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Ska bara passa på att tipsa om en sida med däck

http://www.reifen4x4.com/?196,mr-ranger-185-75r16
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Såg väl hyfsad du iaf...


Är det hellack som gälle nu tillbaka till originalskicket, beige eller vit?

Bra att den tuffar på framåt iaf...

Sen får du skaffa en ny torkararm bak oxå:-)

Lycka till!

Hälsn Jan
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Tänkte försöka få tag i en ny baklucka då den är rätt dålig, finns ju ändå nya å köpa.
Mja är tyvärr inte vit som är rätt färg för mej, helst så får den nog bli grön.
Har beställt hem en ny huvudbromscylinder 350:- och båda kopplingscylindrarna trots att jag skrämt liv i den gamla.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Kollade lite på ebay, en ny lucka kostade ju cirka 3500...

Går kanske att hitta billigare... De rostar ju rätt friskt...

Hälsn Jan
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Oj var de så dyra... Hade för mej att jag sett billigare någonstans, hmm

Well idag fick jag lite tid över har bytt bromcylinder nu och luftat allt utom vänster bak, den nippeln var mer av ett rör, får jobba lite med svetsen på den senare.

Har rivit ut alla mattor och ca 15kg blöt isolering ur bilen, härnäst åker innertaket. Det verkar vara så att bilen faktiskt är friskare än den ser ut att vara, men vi får väl se, lite konstigt för det känns som det borde gå ganska fort att renovera en inte allt för dålig lada.

En till sak är att den inte laddar har följt guider och scheman ifrån forumet här och har kommit så långt som att tråden från generatorn som jordar när den är still och ska ge 12v när den går bara fer ca 4v när den går..

Tänkte kasta ut generatorn och montera en opel då jag har gått om dom men fästena är ju inte allas lika skulle nästan kunna säga att de är inverterade mot ladans... Är biltemas universal annorlunda?
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Har börjat med projekt kasta ut gamla generator med tillhörande laddrelä och regulator då det inte funkade alls...

For till biltema och köpte en ersättare, den till ytan minsta generator de hade
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 60A-63614/

Fans några problem med den... remskivan avsedd för 13mm rem och fästena satt såklart fel, men va f:n det ska inte va för lätt

Har kommit så långt att jag har fixat de nedre fästena med en form av adapter (ska fota allt snart, tappade min ifåne när ja höll på så den sprack)

Remskivan var lite klurigare, men generatorn var ju redan åverkad iom uppborrning till m12 i fästet så jag tog bort remskivan och hittade en gammal bosch med skiva av samma diameter men den passade inte på axeln så då kapade jag helt enkelt bort den yttre delen och mellanspåret på alu skivan, gav muttern rejält med massage i bänkslipen och skruvade sedan på halva delen av skivan från bosch generatorn. Blir lättare att förstå när ni ser bilderna :D

Elinkopplingen gick bra stort plus till biltema de bifogade jättebra kopplingschema och även ett diagram över prestandan på den vid olika varvtal.

Generatorn överlag käns väldigt robust och kablarna ansluter till generatorn via en rejäl väderskyddad kontakt :)

Fick en mindre glad överraskning vattenpumpen glappar ca 1,5 cm :lol: bara att vänta på att en ny ska växa upp ur gräsmattan

Skittråkigt inlägg massa tråkig text och inga bilder :(
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: Daniels första niva

Inlägg av Evil__Knievel »

Kolla russia4x4 sidan där har du luckor :-)
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Här händer inte så mkt för tillfället har kört en del lera och satte fast mej så pass att jag inte kom däna utan ytterligare hjälp, börjar fundera på vinsch vad är den minsta vinschen som man klarar sig med? Vore ju fint att ha råd med 2...
Bild
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Daniels första niva

Inlägg av Virre »

Daniel_line skrev:Här händer inte så mkt för tillfället har kört en del lera och satte fast mej så pass att jag inte kom däna utan ytterligare hjälp, börjar fundera på vinsch vad är den minsta vinschen som man klarar sig med? Vore ju fint att ha råd med 2...
Bild
Jag körde innan med en ATV Vinsch på typ 1200kg, vart förvånad hur mycket den klarade trotts att alla sa att det inte skulle funka. Visst, behöver man vinscha i konstiga riktningar och kanske dra sig upp och över stenar så får den ett tufft liv. Men den vek sig inte för att dra upp mig ur lera ner till axlarna iallafall.
Min "gamla" är för övrigt till salu om du skulle vilja testa vinsch snabbt och billigt. Komplett med fjärrstyrning och lina istället för vajer, hör av dig på PM iså fall.
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Har fått problem med lilla ladan. Tror inte hon mår så bra.

började med att hon började gå dåligt och tomgången försvann.
såg så småning att det rann bensin ur förgasaren. Eftersom hela förgasaaren såg riktigt sliten ut så köpte jag en ny.

Men vad hjälpte det? Blev lite bättre tomgång men den är väldigt svår att ställa in. Symptomen nu är orolig gång pendlar snabbt i varvtal i jämna intervaller. Hoppar fram när man försöker köra på tomgången och orkeslös man får gasa som fan för att komma iväg på låg etta.

har alltså bytt förgasaren. Alla tänddelar och kollat fjädrarna i fördelaren. Tomgångsventilen har jag plockat ur nålen ur. Vad ska man tro?
Skriv svar