LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

LUDMILLA - hennes händelser och liv i min ägo.

Inlägg av niva-2121 »

I dag har Ludmilla mist offroadoskulden. 8-)
Stock Car med slitna åretruntdäck.
Gick bättre än förväntat. :o
Till de övrigas stora besvikelse. :D
Klarade t o m backen där jag rullade runt två varv baklänges med Samuraien(som därefter blev skrot) i somras :cry:
Kändes j*%&#¤½t skönt. 8-)

B t w, va lätt ARMY-lacken släpper mot skogens fasta föremål! :shock:
Speciellt sidobalkarna/trösklarna måste ha vääääääldigt tunt med färg. :?

:D

Edit = ny rubrik.
Senast redigerad av niva-2121 den 15 maj 2014 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av Virre »

Här krävs bilder :D

Om du jämför egenskaperna med dina andra bilar du har/haft hur tycker du Nivan uppför sig?
Berätta mer nu, råkar ju veta att du sitter på en rejäl erfarenhet inom offroad.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

Hallå Virre och alla ni andra och gott slut på påsken. :)

Om jag är erfaren och kunnig får andra uttala sig om.
Detta är min elfte 4x4-bil sedan 2000 då jag fattade tycke för att leka i skogen.
Lite har jag väl lärt = fått erfarenhet av, såsom att wälta/rulla. Tre gånger lär det ha hänt att jag blivit övermodig. (Kallas Wältis av den anledningen)
Lille Skutt, Samurai -98, gick efter 11 år i min ägo till Vallaskroten i somras efter att stegrat sig i en brant uppförsbacke och rullat baklänges två varv.
Köpte en annan TinTop, Lilla Snövit, på mindre än 3.000 mil som skulle moddas såsom Lille Skutt varit. Men den gamla kroppen sa ifrån så Snövit fick lämna mig.
Mitt behov av liten 4x4-bil var trängande och plånboken svullen. Gällde bara att finna en 4x4 med servostyrning och automat.
Valet föll till att börja med på följande:
Land Rover Freelander I facelift 2 V6 automat -2-d.
Suzuki Grand Vitara 1.6 2-d generation 3.
Suzuki Jimny facelift 3.
Mitsubishi Pajero Shogun generation 3.
Mitsubishi Pajero Pinin generation 2.
Men av olika anledningar så kunde jag och Blocketannonsörer inte enas om hur http://www.bilpriser.se skulle tolkas. Eller rättare sagt, vi var väääääldigt oeniga. Vissa säljare blev otidiga när dom påmindes om att dom fått ett bud som dom inte ens svarat på. Så en del ovänner har man väl fått. Vill påpeka att jag alltid svarade med fullständigt namn, bostadort och telefonnr så att dom som misstror mig kan googla och se vad jag är för snubbe.

Hur som helst så kollar jag dagligen Blocket och Land Rover och delar/tillbehör till i första hand Deffe, som jag äger ett ex av. En Puma SVX SoftTop -09.
Råkade trycka fel och hamnade på Lada Niva.
Fick se att en gammal trevlig Citroenklubbspolare, sedan 30 - 40 år tillbaka, utannoserade dotterns Niva, eftersom hon konverterat till Citroen 2CV6 Charleston. Som även jag naturligtvis har ett ex av = Lilla Fluff = 2CV6 Spécial 90.
Kunde inte motstå att mejla och fråga om den var terrängkörd. Svaret hade jag själv kunnat utröna genom att titta närmare bilderna i Blocketannonsen.
Även Virre har sett att de små X-ljusen är monterade UNDER framstötfångaren, vilket borgar för att bilen inte ens varit i kontakt med trottoarkanter.
Att köpa en Niva var jag inne på för 4/5 år sedan, då jag började trakasera er på detta forum med konstiga frågor. Och det fortsätter jag med.
Säljaren/Blocketannonsören/gamle Citroenklubbspolaren hörde av sig och ondgjorde sig över oseriösa s k spekulanter som gav skambud. Spekulanter med habegär kunde inte finansiera affären. Jag fick ett bud som jag inte kunde säga nej till. Ludmilla köptes osedd. Förra lördagen tåg till Skåne/Halland.
Ludmilla, via Virre och Jönköping, till utanför Strängnäs med lättad plånbok.
Jag har i en tidigare tråd ondgjort mig över att http://www.bilpriser.se inte har Lada med i sina prislistor. Så om jag gjort en bra affär eller inte får framtiden utvisa.

I går misste, som framgår av rubriken, Ludmilla offroadoskulden. Vi var ett gäng på 8 bilar som roade oss på Sandlycke med en liten privat körning. Vi kallar oss LVV, vilket ska tolkas som LågVäxelns Vänner i Mälardalen.
Jag hade till träffen påtalat att jag endast skulle delta som arrangör, då jag efter vänligt tillmötesgående av markarrendatorn har fri tillgång till området och bomkoden. Att den senare inte fungerade i går är en annan hisoria.
Meningen var att jag skulle åka guldfluga med 38":are.
Men det dröjde inte länge innan framkardan miste kontakten med framhjulen
Nästa guldfluga råkade ut för samma sak.
Slutligen sa styrstaget upp kontakten med högra styrspindeln på nästa guldfluga.

Kvar var alltså Ludmilla, en Samurai, en Diskho, en RRC och en JKUR.

Starka påtryckningar från guldflugeägare 1, som jag skulle åkt med, gjorde att Ludmilla debuterade i spenaten.

Och nu kommer det ni alla Niva ägare kan gotta er åt och suga i er:

Nivan överträffar alla förväntningar som DD. Ungefär 55 mil på cirka 5 timmar effektiv körtid med en genomsnittsförbrukning på 0,96 lit/mil straffar inte många. Speciellt som min kroppsliga kondition inte är den bästa.

I skogen, körde inte i leran, satt min medpassagerare, guldfugeägaren och bara garvade när vi utan minsta besvär tog oss fram mellan träd, stenar och stubbar(ja inte riktigt över en stubbe). Ludmilla har, som jag nog berättat tidigare, slitna åretruntdäck som var fullpumpade.
Så även där överträffade Ludmilla mina ganska högt ställda förväntningar. När jag ämnade köra upp för backen, där Lille Skutt gick till Suzukihimmelen, ville min offroadhärdade medpassagerare kliva ur. Men vi tog oskulden även på den backen på alla 4 hjulen utan minsta repa på taket.

Kort sagt - varför kör inte alla Niva?

Ursäkta det långa verbala lavemanget och frånvaron av bilder. Det senare behärskar jag inte, och det första är jag för...................

Kan inte lova att jag inte i den här tråden berättar om vad Ludmilla kommer att begåvas med.
Hitintills endast inklinometer, CB/komradio och saftblandare.
Fjäderhöjningssats, läderklädd sportratt och hasplåt med fästen(exkl "traversen" som är kvar på donatorn på Malmbyskroten)
Dock har jag för avsikt att beväpna mig med verktyg med 24 mm NV och tillbringa min 75-årsdag under donatorn på skroten, så fint väder får ni gärna tillönska mig i morgon.

:mrgreen:
Forumsponsor
öråker
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 dec 2008 10:43

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av öråker »

Grymt Wältis! Ser fram emot att se pärlan. Vad gäller färgen så är den ett skämt. Efter varje (offroad)tur går jag runt bilen med en sprayburk. Utöver det så tror jag inte du kommer att bli besviken. Vi ses i Sandlycke. Ska bara se till att Gunnar fixar en obefintlig handbroms så att jag får den besiktigad.
C hälsar. //Heinz
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

Tack Heinz.
Ja vi har ju ett förflutet som "TV-stjärnor" tillsammans.
Medans ett av mina hjul på Jeepen visades i högst 10 sekunder totalt så lade du och Carolin beslag på resterande sändningstid.
Numera förstår jag varför.
Kan väl inte baaaara bero på att ni har större dragningskraft på TV-publiken.
Ser fram mot att träffa er alla 3.
:lol:

B t w, hur stora hjul har du? Mina 215/75-15" "bottnade" vid maxflex trots att jag ännu inte, som jag brukar på mina offroadbilar, demonterat någon av krängningshämmarna för att bakhjulen bättre ska följa underlaget. :? :o :shock:
Gunnar kanske läser detta och även han vill kommentera.
Ludmilla är, än så länge, en greenlanning-Niva. :oops:
Forumsponsor
öråker
Inlägg: 46
Blev medlem: 04 dec 2008 10:43

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av öråker »

Jag har 235 75 15. Hoodo höjd, längre fjädrar och xl stötdämpare. Sen är hela bak axeln ombyggd. Slå Gunnar en pling. He´s the man.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av Virre »

Tack för rapporten och grattis på födelsedagen!
Kanske en garage tråd på detta forumet vore lämpligt så vi får chans att följa med i evolutionen av bilen som jag misstänker kommer ske 8-) .
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Tack för rapporten och grattis på födelsedagen!
Kanske en garage tråd på detta forumet vore lämpligt så vi får chans att följa med i evolutionen av bilen som jag misstänker kommer ske 8-) .
Betrakta denna tråd som där det händer något med Ludmilla. :lol:
Senast redigerad av ahlberg den 21 apr 2014 21:02, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Flyttat till "Våra bilar..". Tror du och Ludmilla kommer att trivas bättre där.. /mats
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

Vill delge er mina subjektiva upplevelser av Ludmilla.
Många av dom upplevde jag inte alls under premiärturen/hemtransporten.

Positivt:
Komforten (ja jag jämför med Defender & 2CV).
Möjligheten till hög medelhastighet (samma jämförelse som ovan).
Bränsleförbrukningen.
Insteget(som ju var det primära när valet föll på Niva, m anl a nedsatt rörelsefunktion i vissa extremiteter).
Relativt rejäla backspeglar med bra manövrering innifrån.
Fönsterhissar manuella.
Tändnings-/rattlås på "rätt" sida (som hos Defender & 2CV).

Negativt:
Bullernivån över huvud taget
Om ventilationsfläktens kapacitet i kubikmeter/timma motsvarade ljudnivån i dB(A) så.....(i paritet med Defender Td5).
Urtampningslagrets väsande minskas marginellt medelst foten på kopplingspedalen, vilket inte är att rekommendera.
Den samstämmiga kören från transmissionernas lager och kugghjulsingrepp kan nåååågot minskas om man hittar det där mellanläget på gaspedalen.
Minnena från spårvagnarna före högertrafikens införande är uppenbara.
Alltid lika spännande att öppna motorhuven och bakluckan - ska vajern hålla eller släppa från låset = lite läskigt.
Sidvindskänsligheten är uppenbar om man släpper blicken från vägen för ett ögonblick.
Tyvärr är varken baksätets dyna eller ryggstöd delbara.
Förarstolen går ej att köra tillbaka helt vid fällt baksäte, vilket medför en oergonomisk och tröttande körställning(för mig 181cm/95kg).
Ej öppningsbara bakre sidorutor.
Pedalstället lite för komprimerat och felplacerat för mina kängor(jämfört med Deffe).
Inga reservdelar hos Biltema. (kanske någon har och vill publicera en krosslista)

Tar mig friheten att löpande komplettera "listan". :lol:
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av ahlberg »

Alla iaktagelser är nästan korrekta.. :) på gott och ont. Men, det är inte urtrampningslagret, det är ingående lagret i växellådan. Det är därför det tystnar när du trycker ner kopplingen.

Parts from other cars, hos Baxter: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/Parts.htm
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev: det är inte urtrampningslagret, det är ingående lagret i växellådan. Det är därför det tystnar när du trycker ner kopplingen.
Jaha. Tror obetingat att du med din stora kunskap om Lada Niva har rätt, jag är ju novis på bilen.
Ludmilla har endast rullat mindre än 3.000 mil och blir 3 år senare i sommar.
Min vilda gissning, grundat på tidigare erfarenhet, av andra bilar, var att det var urtrampningslagret.
Nåväl, hur länge kan ingående lagret i växellådan tillåtas pocka på uppmärksamhet innan byteskravet är/blir akut?
Eller är det bara att leva med och låssas som man inte hör det?
Ingår det liksom i konceptet för Niva och inte är att betrakta som akut på många mil ännu - eller?
:?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av ahlberg »

Rätt gissat.. Det är by design - det skall låta. Även om du byter kommer det att höras en del. Än så länge har jag inte hört talas om ett enda haveri orsakat av ingående lager. Däremot utgående axel, och lös medbringare på den samma, har dödat mången växellåda.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av niva-2121 »

Tack för lugnande och initierat svar. :D

Passar på att kasta in ännu en fråga:
Har du någon kunskap eller åsikt om TOYO TRANPATH s/u 205/80R16" 104/ RF monterade på Niva originalfälg?
Har TOYO Open Country M/T på Deffen och är jag mycket nöjd med.
Det däcket bullrar betydligt mindre än STT och KM2 men har i stort sett samma egenskaper.
TOYO-däcken har generellt lägre bullernivå, men även sämre slitstyrka emedan gummiblandningen är mjukare.
Inom EU är de båda TOYO-däcken godkända för vinterbruk.
Tranpath är ett A/T-däck, vilket jag önskar ha på Ludmilla, med komfortablare ljudnivå, vilket jag eftersträvar, utan att ge allt för mycket avkall på framkomligheten vid sidan av vägen.
;)
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av ahlberg »

Nej, däck är inte min starka sida.. Men det finns många här som vet bättre.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: I dag har Ludmilla mist offroadoskulden.

Inlägg av Virre »

Toyo däcken hade jag på min Sukka, funkade väl bra men slets väldigt snabbt tycker jag.
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-209521
Detta däcket i länken har jag säkert tjatat om innan men gillar det skarpt, fick det av misstag men monterade ändå och är positivt överraskad.
Skriv svar