Varifrån kommer missljudet?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Ett missljud har plötsligt uppstått på min Niva och jag undrar nu om någon vet vad felet är?
Missljudet är inte de omtalade vibrationerna som Niva har, det har jag åtgärdat.

Jag skall försöka förklara ljudet:
- Låter som det kommer framifrån, från motorrummet?
- Metalliskt ljud.
- Låter som en planhyvel men inte jättehögt ljud.
- Bara i hög hastighet 60km/h och mer.
- Endast på 4 och 5 växel.
- Bara vid gaspådrag.
- Släpper jag gasen tystnar det, ger jag gaspådrag ljuder det igen.

Jag har åtgärdat följande på min bil:
- Byte av hardyskiva.
- Kontroll och smörjning av alla knutar.
- Kontrollerat och justerat så att allt är i linje.
- Tätat alla hål i avgasröret.
- Kontrolldragit de flesta bultar och muttrar.
- Byte alla oljor.
Lada Niva 1991
Jocke4x4
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 dec 2010 07:31

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av Jocke4x4 »

när min började låta från motorrummet så var det vattenpumpen som höll på att skära ihop. Testa att rycka i remskivan till vattenpumpen o se om den glappar.
från dess att min började låta tills att den skar helt(och slog sönder själva huset till vattenpumpen) tog det ca 2 veckor..
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Ska undersöka det imorgon. Tack för tipset
Jocke4x4 skrev:när min började låta från motorrummet så var det vattenpumpen som höll på att skära ihop. Testa att rycka i remskivan till vattenpumpen o se om den glappar.
från dess att min började låta tills att den skar helt(och slog sönder själva huset till vattenpumpen) tog det ca 2 veckor..
Lada Niva 1991
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av ahlberg »

Det brukar handla om att använda uteslutningsmetoden.. Eftersom det är enbart vid gaspådrag, testa att ta bort luftfilter och locket till detsamma för att se om ljudet ändras.

Egr-ventil?

För att utesluta framaxeln kan man t ex tappa ut oljan och kolla efter metalflagor.

Drivaxlarna fram är svåra att diagnosticera, men ryck, vrid och jämför vänster och höger.

Kolla ev glapp i hjullager, det påverkar även splinesförbandet mellan drivaxel och nav som belastas vid pådrag.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Vattenpumpen verkade ok.
Jocke4x4 skrev:när min började låta från motorrummet så var det vattenpumpen som höll på att skära ihop. Testa att rycka i remskivan till vattenpumpen o se om den glappar.
från dess att min började låta tills att den skar helt(och slog sönder själva huset till vattenpumpen) tog det ca 2 veckor..
Lada Niva 1991
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

- Jag har oxo misstänkt luftfilterhållaren eftersom missljudet låter som en smal plåt som vibrerar någonstans.
Men luftfilterhållaren sitter ordentligt fast och där finns inget som kan vibrera på den.

- Har inte tänkt på om bilen har EGR och eventuellt om ljudet kommer därifrån.
Ska kolla det.

- Jag gjorde oljeservice häromdagen och bytte alla oljor överallt, inga metallflagor uppenbarade sig.

- Damaskerna är trasiga vid drivaxlarna fram. Ska åtgärdas vid tillfälle.
Men tror inte att detta ljud kommer från drivaxlarna, det låter inte som en drivknut håller på ge upp.
En drivknut som ger upp har ett annat ljud.

- Höger fram hjullager är lite glapp. Ska åtgärdas samtidigt som byte av damasker.

ahlberg skrev:Det brukar handla om att använda uteslutningsmetoden.. Eftersom det är enbart vid gaspådrag, testa att ta bort luftfilter och locket till detsamma för att se om ljudet ändras.

Egr-ventil?

För att utesluta framaxeln kan man t ex tappa ut oljan och kolla efter metalflagor.

Drivaxlarna fram är svåra att diagnosticera, men ryck, vrid och jämför vänster och höger.

Kolla ev glapp i hjullager, det påverkar även splinesförbandet mellan drivaxel och nav som belastas vid pådrag.
Lada Niva 1991
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Har varit ut och kört och lyssnat till bilens missljud.
En uppdatering på hur missljudet kan bete sig.

- Jag fick ljudet att uppenbara sig vid lägre hastighet och lägre växel. (Inte bara över 60 i 4 och 5 växel.)

- Ljudet är inte konstant utan det kommer ibland vid gaspådrag.

- Ljudet uppenbarar sig INTE då man ger gaspådrag i 85km/h och mer.

- Ljudet låter som det kommer mer underifrån istället för framifrån.
Men ändå mer framifrån i bilen än i bakänden.

Jag blir galen på detta ljud nu när jag fått bilen att gå annars så tyst och stilla :)
Lada Niva 1991
Jesperns
Inlägg: 60
Blev medlem: 22 mar 2013 20:08
Ort: Östersund

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av Jesperns »

Skulle det kunna vara värmeskölden till katalysatorn? :?
Niva -97
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Jag har ingen katalysator :)
Jesperns skrev:Skulle det kunna vara värmeskölden till katalysatorn? :?
Lada Niva 1991
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Det verkar som att vid ett visst vridmoment uppstår vibrationer i något som utgör missljudet.

Jag har börjat misstänka gasstaget.
Mekanismen som går från gaspedalen till förgasaren.
Det verkar lite glappt nånstans i torpedväggen. Men ljudet tycks inte komma därifrån ändå.
Men fan vet...... :?:
Lada Niva 1991
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av ahlberg »

Det sitter dammskydd i plåt vid växellådans utgående axel. De lossnar, och kan väsnas rejält.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Hmm... Jag bytte ju hardyskivan och spände på muttern på utgående axel. Jag la inte märke till nån plåt nånstans då.
Var där ska den sitta?
Om det finns en plåt där som e lös, kan jag se plåten om jag hissar upp bilen, utan att behöva montera isär skiten igen? :)
ahlberg skrev:Det sitter dammskydd i plåt vid växellådans utgående axel. De lossnar, och kan väsnas rejält.
Lada Niva 1991
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av Nivanörden »

Det är dammkydd som sitter på medbringarna som är en pressad plåt. De kan som Ahlberg skriver lossna och föra ett jädra liv.
Den guldfärgade plåtbiten här:
Bild

Sitter som skydd vid axelgenomförongar på växellåda, fördelningslåda, samt fram och bakaxel.

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av KEFR »

Tack för tipset. Tror och hoppas att det är en sån plåtbit som skramlar :)
Hur sitter plåtbitarna fast? Ser på din bild att det är nån typ av låsring, eller?

Nu vet jag vilka plåtbitar som ni menar då du visade bilden, la märke till dom när jag bytte hardyskivan och hamna att skruva lossa kardan från fördelningslådan, såg att de satt på fördelningslådan.
För att säkerställa mig att jag förstått rätt så hittade jag en bild på nätet av en fördelningslåda där man ser dammskyddet, den guldfärgade delen på bilden här under?
Bild

Nivanörden skrev:Det är dammkydd som sitter på medbringarna som är en pressad plåt. De kan som Ahlberg skriver lossna och föra ett jädra liv.
Den guldfärgade plåtbiten här:

Sitter som skydd vid axelgenomförongar på växellåda, fördelningslåda, samt fram och bakaxel.

MVH/
Håkan :)
Lada Niva 1991
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Varifrån kommer missljudet?

Inlägg av sulfido »

Är väl knappast aktuellt om du konstaterat att ljudet kommer underifrån, men ändå:
Min -87a har ett mysko ljud för sig som mycket väl kan beskrivas som en planhyvel i arbete ibland.
Upptäckte att styrplåten föt kylluft mellan kylare och fläkt ligger an mot en av remskivorna ibland.
Men det kanske inte är samma konstruktion på en -91a.
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Skriv svar