Startmotor?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Gasol Gusten
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2013 12:36

Startmotor?

Inlägg av Gasol Gusten »

Hejsan alla.

Nivan vill inte starta. Har varit lite konstig från och till, har knäppt i startmotorn och idag var den helt död, efter att jag bara pillat lite på ingående kablar på start motorn så började den i alla fall låta lite.
Så troligtvis så är det byte av startmotorn som gäller eller är det någon som har en bättre gissning ?

Någon som har några tipps om att ta bort startmotorn på en niva -04 ?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startmotor?

Inlägg av ahlberg »

Ofta är det bara solenoiden som gett upp.

Att få ut starten. Lossa batterikablarna från batteriet. Lossa bultarna till starten. Ta bort värmeskölden. För starten mot generatorn ett par cm och sväng sedan starten bakände uppåt så du kan lossa kablarna. Fortsätt backa starten mot dig tills den är fri.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Startmotor?

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Har du provat att jorda motorn med en startkabel direkt från minuspolen på batteriet?
Brukar ofta vara dålig jordfläta som kan bete sig underligt efter väder och vind känns det som...

Enkelt att prova och i så fall utesluta.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Gasol Gusten
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2013 12:36

Re: Startmotor?

Inlägg av Gasol Gusten »

Tack för svaren.

Jag testade att jorda från minus på batteriet men det hjälpte inte.
Så jag tog bort startmotorn. Det satt ingen värme Sköld så om någon har en bild på hur den typ ser ut och hur den ska skruvas fast så gör jag en egen.

Nu till startmotorn. Jag har inte hunnit testa så mycket än men en fråga, det sitter en koppar fläta från " typ ingående ström till stora klumpen" är detta något man kan byta för den känns lite dålig, men ska testa att putsa upp kontakt ytorna först.
Snuffet
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 sep 2009 08:02
Ort: Ilsbo

Re: Startmotor?

Inlägg av Snuffet »

Kolla jordflätan mellan solenoiden och startmotorn.
Min niva uppförde sig sådär när den flätan hade oxidera.
Det är nog den du menar i ditt inlägg som du säjer ser lite dålig ut.
Niva-05
Niva-81
Volvo 240-81
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startmotor?

Inlägg av ahlberg »

Solenoiden eller slitna kol är vanligt. Solenoiden skall dra distinkt när du lägger spänning på flatstiftet. Kölen kan du inspektera om du tar bort bakre kåpan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Gasol Gusten
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2013 12:36

Re: Startmotor?

Inlägg av Gasol Gusten »

Jag har testat att sätta spänning på motorn och skälva kugghjulet åker ut men lite olika långt ibland. Skälva kugghjulet snurrar inte, detta tycker jag den borde göra.

Jag har kollat lite på dom delarna som ni nämner och eftersom jag känner mig jätte peppad på att skruva i startmotorn så undrar jag om ingen har en begagnad att sälja? Ska passa -04 annars får det bli operation kol transplantation :)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startmotor?

Inlägg av rid54 »

Hej.

Startmotorn har ju två + -anslutningar och jord via höljet. För att manövrera solenoiden kan man spänningssätta den "tunnare" anslutningen, men för att få riktig snurr på den måste även den tjocka huvudanslutningen vara kopplad till + (och höljet till minus...). Manöverströmmen (till solenoiden) går delvis även genom motorn, men det ger bara lite kraft, så det kanske inte räcker för att få den att snurra.

Emellertid måste nog kugghjulet gå ut lika mycket varje gång för att man ska känna sig säker på att den inbyggda kontaktfunktionen verkligen fungerar (den som sluter huvudströmmen till startmotorn). Om kolen är slut startar inte startmotorn, förstås. Du måste nog ta isär det hela, kolla att solenoiden och dess rörliga delar är OK, samt att kolen är hela/har kontakt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startmotor?

Inlägg av ahlberg »

Går den olika långt ut när du lägger spänning på flatstiftet är felet i solenoiden. Inte alls ovanligt.

Alla Lada Niva (och Lada Classic) kan använda samma startmotorer.

Här brukar jag handla: http://www.ebay.com/itm/Lada-Niva-and-S ... 0587919893
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Gasol Gusten
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2013 12:36

Re: Startmotor?

Inlägg av Gasol Gusten »

Nu har jag löst problemet med start motorn, det var troligtvis solenoiden, efter som jag är en hejare på att inte köpa nytt utan göra första hjälpen på mina bilar så blev det att skruva ner startmotorn och putsa upp alla delar lite, få se hur länge den håller :) man är ju lite dum snål :shock:

Av en slump så gick jag se e jord fläta som bara satt fast i ena änden, den satt från det högra gångjärnet till motorhuven till ingen stans, och hittade inget ställe att sätta den, någon som vet var den ska sitta ?
Skriv svar