Stillsamt projekt

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av radical_plus »

Min med alla "moderniteter" gör faktiskt 140 i nerförsbacke..
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av Markus Almroth »

jösses
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Jaha, då var det dags för lite rapport igen.

Varmt och skönt ute och ingen nederbörd, så ett dåligt samvete i form av en främre kardanaxel som tagit plats i förrådet skulle omhändertas. Alltså, byte till CV-kardan till framaxeln genomfördes. Nu är bägge av denna typ. Skillnaden var väsentlig när den bakre byttes, men inte lika påtaglig nu. En vibration försvann, men jag tycker mig ana ett nytt ljud. Vibrationer är irriterande och skadliga, så dem ska man ju bara vara glad åt att de försvinner. Jag har inte bestämt mig för om ljudet är irriterande ännu (bland alla andra ljud...). Jag återkommer när det gått något hundratal mil. Det blev i alla fall inte sämre!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av radical_plus »

Skönt

Upplevde samma sak när jag bytte mina. Bytte mot diffbroms av quaife typ häromdagen i bakaxel och märkte att det va väldigt stort glapp pinjong/kronhjul. Jag bestämde mig då för att spänna det mer behöll självklart litet glapp men betydligt mindreän innan. Resultat är att den har blivit ännu tystare i bakaxel. Samma värme i diffhuset och den trycker inte ut olja heller. So far so good. Ska göra samma sak när jag byter diff i fram.

Glappet va alltså väldigt STORT. trots att bilen är ny..
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Får väl köra en uppdatering:
Den nyare bilen (2011) har nu två stycken CV-kardanaxlar. En del vibrationer har försvunnit, som nämnts, men ett par ljud har tillkommit. Tyvärr är jag lite tveksam till kvaliteten på de axlar jag fått tag i. Det är svarta axlar (från LadaWorld, ingen skugga på dem för övrigt) och jag tycker det är lite vek känsla i splinesen och ett litet glapp i CV-knutarna när bilen har gått ett antal mil. Detta (tror jag) ger en sorts "morrande" ljud (i lite fart) som i och för sig inte är så starkt, men känns rätt onödigt.

På min 2006-modell har jag en röd bakre kardan med CV-knutar (också LadaWorld). Den ger ett mycket stöddigare intryck (än de svarta), men även den ger ett ljud i stället för vibrationer. Jag väntar tills det gått några hundra km och återkommer. Den kanske måste "köras in".

De överblivna kardanaxlarna ska jag försöka få kollade/balanserade (Svea Bil, Bromma); det kan ju vara "less-than-perfect" balansering från tillverkningen som ger vibrationer i dessa axlar, kunde vara kul att reda ut detta.

Önskar fortsatt trevlig sommar till alla Niva-fans!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
pi_fransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Nora

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av pi_fransson »

Även jag har bytt till nya kardanaxlar och det tog bort större delen av vibrationerna. För att minska ljudnivån har jag även limmat bitumen mattor på sidorna bakom dörrarna och i bakluckan och dessutom limmat dämpmattor av skumgummi på utsidan av all inredning bak samt över tanken. Sedan var frågan var tjutet från fördelningslådan kom in. Det visade sig att om jag tog bort knoppen på spaken för hög och låg växeln minskade ljudet avsevärt. Så det verkar som om spaken leder ljudet och knoppen funkar som ett högtalarmembran. min nuvarande lösning på det problemet var att av 75mm avloppsrör med dämpmatta i, göra två ljudisoleringshuvar till spakarna från fördelninslådan. Då försvann nästan hela tjutet. Vid vissa hastigheter hörs det lite men inte längre störande.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Gör ett litet avslut på denna tråd för min del nu. På min '11 sitter två CV-kardaner och det är ett lyft, i sammanfattning, om man kör lite landsväg emellanåt. Ett morrande ljud jag retat mig på och som jag trodde kom från en av kardanerna, var resonans i skyddsplåten under motorn (den tunna). Den satt lite löst efter ett missöde i terränglådan, men det är justerbart. Andra ljud (transmissionljud, exvis) kräver andra åtgärder, som tilläggsisolering och lite "mjuka material" i kupén här och var; det får bli ett pågående projekt under en tid framöver.

På min '06 provade jag en röd CV-kardan (bakre), som har lite annat utförande än de tidigare "svarta". Den har inte splines, utan är byggd som en drivaxel till framaxeln: En glidande CV-knut och en fast. Den är inte lyckad, tycker jag. På min bil blev det avsevärda vibrationer, men av högre frekvens än med en standardkardan. Möjligen är mitt exemplar dåligt, men jag tänker inte driva den frågan. Knutarna känns OK, men resultatet blev inte kul, jättejobbigt ljud över 75 km/h. Säljes för en femhundring till hugad spekulant! Originalkardan åkte på igen och med lite fixande med vinkeln på fördelningslådan blev det hela rätt OK ändå.

Cheers!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av rid54 »

Kompletterande kommentarer...:
1. Den kardanaxeln som har en "glidande knut" har en vanlig RZeppa i ena änden (fast) och en "Tripod-knut" i den "glidande änden". Tror inte det var en bra kombination (obehagligt oljud) och axeln är avvecklad.

2. Bytte bakre packboxen i F-lådan mot en packbox med extralager. Lite mindre vibrationer tycker jag nog att det blev.

God forts 2014!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stillsamt projekt: slutkommentar

Inlägg av rid54 »

Nu räcker det med trixande för min del. CV-kardanerna som jag provat har inte hållit måttet avseende hållbarhet och "förbättring". De ger en ny ljudbild med ett morrande läte som ligger i bakgrunden av allt annat som låter, vilket är lite påfrestande även om de samtidigt ger något mindre vibrationer. De har krävt årligt återkommande kontroll och smörjning vår och höst, med demontering som grundförutsättning (inga smörjnipplar). De originalkardaner som bilen hade (med polhemsknutar) har återmonterats med gott resultat. I övrigt går bilarna (både '06 och '11) precis som de ska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Stillsamt projekt

Inlägg av Nivaplogen »

Min erfarenhet är att spakarna för lågväxel och diffspärrar fungerar som "resonanspinnar" om man kupar handen och håller den ett par cm ovanför kulan på spaken så kan man nästan spela melodier med resonanssljudet genom att öppna och kupa handen. :lol: Ett sätt är att trä isolerade skyddshuvor på spakarna när man inte använder dessa spakar så minskar faktiskt oljudet. :)
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Skriv svar