Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
fourbyfour
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2009 12:47

Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av fourbyfour »

Bilen (Niva 1.7l 1997) går varm, och jag håller på att felsöka.

Har kollat vattenpumpen, men den är ok.

Nu har jag plockat bort termostatet, testade den i kokande vatten. Då stänger den när den blir varm, och öppnar igen när jag kyler ned den.

Ska det verkligen vara så här?
På vanliga termostat vågar jag bestämt hävda att de ska fungera tvärt om, men termostatet på nivan ser ju lite annorlunda ut, så jag blir osäker.

Jag hade hoppats att termostatet inte skulle röra sig alls, eller bara mycket lite, för då hade jag kunnat sluta felsöka, slänga och leta nytt.

Termostatet ser ut som ett rör med tre anslutningar. När den är kall så kan kylvattnet röra sej genom alla tre öppningar, men när den blir varm så kan kylvattnet bara röra sej genom två (som det ser ut nu)
fourbyfour
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2009 12:47

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av fourbyfour »

Dubbelkollade,

och det visade sej att jag hade fel.

När jag först kollade, så såg man tydligt hur det rörde sej inne i termostatet när temperaturen ändrades.
Vad man inte kunde se var att samtidigt som den ena anslutningen öppnades, så slöts en annan.

Om vi döper de tre anslutningarna till A, B och C.
Då är

B och C öppna när termostatet är varmt. (medan A är slutet)
B och A är öppna när termostatet är kallt. (medan C är slutet)

Detta låter mer rimligt, och jag tror nu att termostatet fungerar.

Happ, happ. Vad kan det då vara?

Har ingen utrustning för att provtrycka varesej kylsystemet eller topplockspackningen. Topplockspackningen verkar hel, för jag kan inte se spår av vatten i motoroljan, och alla fyra tändstift verkar fräscha.
Vattenpumpen skruvade jag av och kollade på. Den ser hel ut, och jag försökte vrida skovelhjulet, och remskivan samtidigt åt vardera hållet för att se så inte skovelhjulet kunde rotera utan att axeln följde med runt -men det var helt stumt (som det ska vara)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av rid54 »

Hej.
Topplockspackningen får ofta skulden för en del mysko saker... Om den går sönder ut i kylsystemet brukar det bli rejält övertryck där och då kan både slangar och kylare spräckas. Studera nivån i expansionskärlet och gasa lite; finns en läcka ut i kylsystemet kommer nivån troligen att variera med gaspådraget, om man tar av kylarlocket blir det fontän i tydliga fall.

Varmgången kan ju bero på en mängd saker. Slam i kylaren, läckande vattenpumpsaxel, slangar som satts igen, avlagringar i kylkanaler i motorblock/topplock, kylaren full med gräs så luften inte kommer igenom (ett exempel, kanske inte så troligt nu...). Går bilen bra annars? Är det verifierat att den blir för varm, så det inte är mätaren som spökar (dvs har den kokat för dig)?
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av ahlberg »

Vanligaste problemet är att efter en reparation har man inte fyllt systemet helt. Man fyller direkt i kylaren med motorn på tomgång. Mycket kylvätska är det...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
fourbyfour
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2009 12:47

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av fourbyfour »

Tack.

Nog blir motorn varm alltid.
Det lät ungefär som när en vattenkokare stormkokar. Och man kunde se att det bubblade upp i expansionskärlet.
Jag la handen på expansionskärlet den var kall, likaså kylaren, men ventilkåpan var skållhet, och har även för mej att någon av kylslangarna var heta med. Tempmätaren på instrumentpanelen visade drygt 130.

Vattenpumpen snurrar som den ska, och lyfter man locket till kylet så kan man se att där ligger vatten.

Jag ska testa se om nivån i expansionskärlet ändras med gaspådrag. Återkommer när jag tagit mej ut till garaget och skruvat tillbaks termostatet.
fourbyfour
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2009 12:47

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av fourbyfour »

På frågan om bilen går bra i övrigt så kan jag tyvärr meddela att det finns ett fel till på den som eventuellt kan höra ihop.

Jag tror att det dras in "tjuvfluft" till lambda sonden eventuellt genom ett hål i främre avgasröret.
Detta påverkar naturligtvis gången på motorn och det är därför svårt att korrekt beskriva hur motorn går i övrigt...
Har inte tagit upp det tidigare för ville fixa ett fel åt gången, och det känns som att en varmgående motor är mer akut att fixa än ett hål i avgassystemet.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av rid54 »

Jag kan nog inte ge något säkert "Niva-specifikt" tips här, men om kylaren är kall och motorn kokar, så känns det ju verkligen som cirkulationen är lite bristfällig. Det, i sin tur, kan ju bero på många saker... Jag tror jag skulle kolla ungefär följande:

1. Kolla att värmen funkar (det finns cirkulation genom värmepaketet).
2. Kolla alla slangar för avlagringar/rostflagor/skräp som kan täppa igen; jag har sett (inte på Niva iofs) slangar som nästan strypts av att insidan av slangmaterialet gått upp i flagor.
3. Kolla fläktremmen... en dålig fläktrem kan slira tyst och då kanske pumpen går för sakta utan att man misstänker nåt. Även laddningen kan påverkas av detta.

Om termostaten funkar, måste ju övre kylarslangen vara het när motorn blivit arbetsvarm (dvs när vattnet börjar cirkulera i kylaren). Om inte, är det ett problem någonstans. Som nämnts kan det ju kanske vara för lite kylvätska? Alltså kylaren ser full ut, men det kan vara luft i kylkanaler/slangar.
Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av ahlberg »

Nivans kylsystem är extremt enkelt. Det enda svåra är att få det fyllt med vatten efter att man labbat med det. Om inte slangen som går till kylaren blir varm beror det troligen på att den bara innehåller luft. Termostaten kan balla ur, men inte så illa att det blir 130 grader..

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=624
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
fourbyfour
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2009 12:47

Re: Termostatet stänger varm, och öppnar kall

Inlägg av fourbyfour »

Japp Ahlberg.

Jag plockade av kylarlocket, drog igång bilen och tomgångskörde. Efter ett tag sjönk vätskenivån i kylet och då var jag beredd att fylla på kylvätska. Fick hålla på bra länge, men till slut var det mättat.
Har nu kört några mil, och motorn håller numer normal arbetstemp. Kupévärme finns nu med. Fast fläkten låter fortfarande mer än vad den blåser, men det är en annan historia.

Tack.
Skriv svar