Höjning av Niva?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
pattho0
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 apr 2012 18:41

Höjning av Niva?

Inlägg av pattho0 »

Hej allihop!
Jag är ny här på forumet och har en Niva-02 som bara gått 4000 mil. Den är i bra skick och har lite lullull i form av tröskelskydd och utanpåliggande reservhjulshållare. Den hade även centrallås och larm som gav upphov till konstiga jordfel så det är numera bortmonterat. Jag har dessutom monterat ett extra batteri i skuffen med batterifrånskiljare och en del 12v uttag i bilen så jag kan driva kylskåp och stereo utan att behöva bekymra mig om att dra ur batteriet.

Efter att ha studerat Baxters hemsida mm så skulle jag behöva råd kring höjning av bilen.

Ett alternativ är att montera högre gummimellanlägg, uppflyttade bakre stötdämparfästen och kulledsdistanser från Ladaworld, delar för ca 1100kr som ger ca 30mm höjning. Det andra alternativet är ett komplett kit med nya fjädrar, dämpare och gummimellanlägg ( http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... -Niva.html ) från Russian 4x4 kompletterat med kulledsdistanser från ladaworld, delar för ca 2100kr som ska ge ca 50-60mm höjning.

Är det någon som har erfarenhet av Russian 4x4 kittet? Enligt dem så är fjädrar och dämpare hårdare än orginal och risken är ju att det blir för "stötigt" att köra med på normal väg.

Jag vill inte modifiera hjulhusen (eftersom Nivan, än så länge, är förhållandevis rostfri) så frågan är också hur stora däck jag kan använda vid dem olika höjningsalternativen? Ja, jag har läst baxters websidor utan att hitta svaret... Är det någon här på forumet som har egen erfarenhet av hur stora hjul som går på?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av Larsson »

Som jag ser det så finns det bara ett vettigt alternativ att höja Nivan med om du tänkt ha den som "bruksbil" och köra på den på vanlig väg....och det är den sk. "HooDoo höjningen".

Att sätta dit nya längre fjädrar eller tjocka mellanlägg ovanpå fjädrarna gör bara bilen stötig och ännu jobbigare att köra.

HooDoo = "Kilar" framtill och mellanlägg baktill (sök här på forumet så hittar du info om hur)

Och välkommen till vårt forum!.....förresten. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
pattho0
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 apr 2012 18:41

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av pattho0 »

Tack ska du ha!

Jo, jag förstår att kilar är den populäraste metoden men varför skulle distanser/mellanlägg fram göra bilen stötigare?

Eftersom det är en hel del jobb med att ta bort fjädrarna (jag måste lämna in bilen på verkstad för det här - det är inget jag känner att jag klarar) oavsett höjningsmetod så funderade jag på att passa på och byta både fjädrar och dämpare. Det ryska kittet är ju ganska billigt så det verkade vara ett bra alternativ. Är det ingen som har erfarenhet av det? Hur hårt/stötigt blir det?
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av Larsson »

Med kilar behåller du fjäderns "längd" och styvhet....packar du in mellanlägg på samma "längd" där fjädern sitter så blir fjädern mer komprimerad och spänner emot hårdare....vilket resulterar i att bilen blir hoppigare/stötigare.

De nya ryska fjädrarna är de längre?

Jag har provat nya fjädrar som var ca 5cm längre och bilen var inge kul att köra så jag bytte tillbaks till std. fjädrarna.

Att byta fjädrar och dämpare är inge svårt, kan du bara meka lite så fixar du det. ;)

VVV! (Våga Vägra Verkstad)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av Anté »

Passar på att kliva in här och fråga om lämpliga dämpare när man har tänkt att meka på längre fjädrar.
Fick hem 4 fjädrar som jag har för mig är 3-4 cm längre än original och då borde väl även dämpare bytas, eller?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av ahlberg »

De flesta här som provat längre fjädrar har blivit missnöjda och bytt tillbaks. Längre dämpare fram kommer inte att ha någon effekt eftersom gummikudden ändå stoppar, och längre där bak bryter sönder dina nedre bärarmar. Men, för dig kanske det kommer att funka.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av urban »

jag har satt på fjädrar och dämpare från russian 4x4 på vår -96. gjorde ungefär 40 mm utan distansringarna som var med. dom gamla dämparna var helt slut så jag kan inte säga att komforten blev sämre fast den är ganska stötig, ska sätta på större däck nästa gång när jag måste byta, tror att det kommer att funka bättre då. det blev bättre bara med vinterdäcken som är lite större.
förutom att den är lite stötig till vardags så är den väldigt stadig och fin i hög fart på grusväg med dom nya prylarna.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av Anté »

ahlberg skrev:De flesta här som provat längre fjädrar har blivit missnöjda och bytt tillbaks. Längre dämpare fram kommer inte att ha någon effekt eftersom gummikudden ändå stoppar, och längre där bak bryter sönder dina nedre bärarmar. Men, för dig kanske det kommer att funka.
Om det inte har varit någon framgång för andra som har provat, vad får dig att tro att det skulle fungera bättre för mig?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av ahlberg »

Bara att vi har olika uppfattning om vad som är "bra" eller ej. Beror ju helt på hur man skall använda bilen och hur man värderar komfort, körbarhet, framkomlighet mm. Det kan bli bra, som Urban påpekar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
pattho0
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 apr 2012 18:41

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av pattho0 »

Tack för bra inlägg. Särskilt Urban som ju faktiskt har erfarenhet av russian 4x4 kittet. Jag undrar varför du inte monterade distansringarna? Hur mycket höjer dem? Du ser inget behov av att använda distanser till övre bärarmsfästet (ball joint spacer)?
Urban, det blev några ytterligare frågor. Jag hoppas du kan ta dig tid att svara :)

Skälet till att jag tjatar om russian 4x4 kittet är att det verkar så prisvärt. Dessutom har jag gjort en höjningsresa med en Jeep Cherokee som började med puckar och slutade i byte av dämpare, fjädrar, panhardstag och styrstag, bromsslangar mm... Onödigt dyrt blev det och jag ångrade att jag inte gjorde det ordentligt från början :(
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av Larsson »

På grund av hur Nivans framvagn är byggd så blir inte bilen högre ju längre fjädrar du sätter dit eller hur tjocka distansringar du klämmer in.

Det som händer är att fjädringen blir hårdare och bilen blir studsigare.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av NivaMicke »

Distansringarna är till för att få tillbaka en del av fjädringsvägen , eller kanske all fjädringsväg beroende på hur tjocka de är...
De höjer inget som tidigare sagts.. Däremot så kompenserar de oxå för att få en hyffsad Cambervinkel efter en höjning...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
pattho0
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 apr 2012 18:41

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av pattho0 »

Larsson:
Ok, då fattar jag. Det verkar vara en bra idé att använda 4x4-kittet och strunta i distanserna.

NivaMicke:
Du menar väl "ball-joint spacers"/distanser till övre bärarmsfästet? Sådana ingår inte 4x4-kittet utan det är distanser mellan fjädrar och övre fjäderfästen som finns med. Jag tänkte köpa "ball joint spacers" från Lada World som komplement till 4x4-kittet. Rätta mig gärna om jag har fel!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av ahlberg »

Jag låter väl väldigt dryg - men om du litar på oss (och den samlade Niva-kunskapen runt jordklotet) att det är inte hälsosamt att höja en Niva-framvagn mer än 5 cm så.. varför krångla till det?

Hoodoo-lyftet version 1 är billigt, enkelt och beprövat.

Det behövs inga balljoint spacers eller ringar. Bara två små kilar från ett 25*25 profilrör, några M10-brickor och ett par tag med fogsvansen för att kapa genomslagsgummit. 2" lift = check.

Jämför inte Jeep och Niva. Skall du högre än 2" med en Niva blir det STORT OCH SVÅRT! Du måste droppa framaxel, sänka framdiffen och troligen göra ett urtag i framre subframen (ramsnoken).

Men, det är frivilligt att lyssna på goda råd. Som tur är. :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
pattho0
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 apr 2012 18:41

Re: Höjning av Niva?

Inlägg av pattho0 »

Man kan kosta på sig att vara lite dryg när man vet vad man pratar om, så det är inget problem :)

Jag är inte ute efter mer än ca 5cm av de anledningar du skrev. Eftersom det inte handlar om så stora summor i delar och jag gärna betalar lite mer för att få högre kvalitet (det kan ju tex vara läge att passa på att byta dämpare efter drygt 10 år) så fortsätter jag att tjata om 4x4-kittet.

Hoodoo-höjningen version 1 har jag försökt att söka på här på forumet men inte lyckats. Kan någon hänvisa till en länk på forumet?
Skriv svar