Bättre "drag" på lägre varvtal.

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av NivaMicke »

Kraft på låga varv får man aldrig för mycket av... Håller nu på att testa en helt ny metod , verkar riktigt lovande...
Tanken är dock inget nytt egentligen , längre insug ger mer drag på lägre varv , det har varit känt länge...
På maxtrimmade motorer är man noga med att avstämma längden på avgasrör och grenrör , ska göra ett extraktorgrenrör oxå men det får vänta , det blir trångt med 4 avgasrör ner till växellådan ungefär , där de ska gå ihop... Lite mod. på karossen så...
Men , nu är det intressantare saker på gång..... Dubbla förgasare har väl alla hört om... Det tråkiga är att det oftast blir mindre drag på lägre varv , kraften kommer på högre varvtal , mer ju större förgasaren är...
Då ska man ha en liten förgasare då? Japp , för att få bra gång på låga varv , men då tappar man MYCKET på höga varv...
Nivans 2-portare är ett bra mellanting , men allting kan alltid bli bättre...
Så här har jag testat nu , dubbla förgasare , fast monterade efter varandra , man får då automatiskt ett längre insug oxå...
2 förgasare som är snålt ställda ger oxå en finare "dimma" av bensinen , borde ge mindre bensinförbrukning i teorin iaf...
Lite bättre "flås" på höga varv säger man inte heller nej till...
Vi börjar med att leta upp en extra förgasare:
Bild

Bort med pinnbultarna och plana bort "kransen" som styr luftfiltret. Borra upp hålen där bultarna satt och gänga med M8 tapp.
Bultmönstret är samma som på förgasarfoten vilket underlättar en hel del... En packning mellan , sen bara bulta ihop , dra ej för hårt , flänsen är ganska tunn och blir lätt skev...
Bild

Chokespjället sticker upp en del , ta bort det , koppla oxå bort accpumpen...


Bild
Färdigt för test , om det finns vattenburen förvärmning på nån förgasare så sätt denna överst...
Byt munstycke till ungefär halva storleken på båda förgasarna i primärporten , ungefär 3/4 i sekundärporten.
Ska testa detta fältmässigt idag , tur att vädret är bra , får köra utan motorhuv för att få plats med luftfilter.
Får modda huven lite sen så att filterhuset får plats.
Återkommer med resultat.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Larsson »

Härligt att se och höra om dina experiment.....har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna göra så. :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av ahlberg »

Det var 1nnovativt värre! Måste testas... 1mponerande.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Larsson »

Packa på några förgasare till så behöver du ingen snorkel på bilen..... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av NivaMicke »

Larsson skrev:Packa på några förgasare till så behöver du ingen snorkel på bilen..... ;)
Bl1r nog 1nte så bra när man kommer 1n till besiktn1ngen...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av ahlberg »

Nej, du får nog anmärkning om HÖG co-halt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Markus Almroth »

Jag tycker bara du borde uppnå högre tryckfall eftersom förgasare bygger på att en strypning orsakar ett ejektorgenererat undertryck över munstyckena. Dessutom lär du ju få betydligt fetare blandning eftersom båda förgasare sprutar in soppa.

En möjlighet är ju förstås om du har halva munstycksarean på respekteive gasare, då skulle du få en finare dimma, men om du vinner mer än du förlorar bara på dimman är ju tveksam.

Om du däremot gör ett insug där förgasarna sittter efter varandra, men paralellt och sätter en liiiitenpytteförgasare längst bort från insuget, ordar ett sekvensiellt länkage. Då skulle du nog ha en del vunnet. Kanske.

För att få bottendrag vill man ju framför allt ha, som du säger, långt mellan gasaren och insuget, men även hög lufthastighet genom förgasaren. Därav dubbelportare som ju egentligen är två separata förgasare som sitter ihop.

Du skulle alltså kunna i princip bygga en trippelförgasare.

Hursomhelst skall det bli intressant att få läsa om resultatet :)

/M
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Homegrown »

Markus Almroth skrev:Jag tycker bara du borde uppnå högre tryckfall eftersom förgasare bygger på att en strypning orsakar ett ejektorgenererat undertryck över munstyckena. Dessutom lär du ju få betydligt fetare blandning eftersom båda förgasare sprutar in soppa.

En möjlighet är ju förstås om du har halva munstycksarean på respekteive gasare, då skulle du få en finare dimma, men om du vinner mer än du förlorar bara på dimman är ju tveksam.

Om du däremot gör ett insug där förgasarna sittter efter varandra, men paralellt och sätter en liiiitenpytteförgasare längst bort från insuget, ordar ett sekvensiellt länkage. Då skulle du nog ha en del vunnet. Kanske.

För att få bottendrag vill man ju framför allt ha, som du säger, långt mellan gasaren och insuget, men även hög lufthastighet genom förgasaren. Därav dubbelportare som ju egentligen är två separata förgasare som sitter ihop.

Du skulle alltså kunna i princip bygga en trippelförgasare.

Hursomhelst skall det bli intressant att få läsa om resultatet :)

/M
April April AprilApril April AprilApril April April :lol:
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av AlterEgo »

Har missat denna tråden totalt... Men rolig var den!
Träsktroll wannabe
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Markus Almroth »

Humpf. ok. jag erkänner mig lurad...

Men man vet ju aldrig vad den där galningen hittar på.

/M
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Homegrown »

Tycker om roliga aprillisar.
NivaMicke har ju svetsdiffen också kanske några till.
Lästa alla trådar som finns på forumet när jag var ny här.Jag tror han slipade hårt på denna 8-)

ser redan fram till nästa April Micke ;)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bättre "drag" på lägre varvtal.

Inlägg av Markus Almroth »

Hummff..

Och jag som verkligen försökte anstränga mig att såga idén utan att avslöja precis HUR puckat jag tyckte det var...

/M
Skriv svar