Byte av kupefläkt, hur?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 02 feb 2009 09:14
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Byte av kupefläkt, hur?
Hej alla på forumet!
Jag har en Niva 1.7i av 1996 års modell. Dess kupefläkt har stannat, d.v.s den har fastnat rent mekaniskt efter att ha gått en längre tid med en varierande grad av skräckinjagande missljud (elektriciteten till fläkten fungerar alltså). Hur mycket behöver man demontera för att komma åt att byta ut kupefläkten, och i vilken ände börjar man för att ställa till minsta möjliga förödelse under operationen på den här typen av Niva?
Tack på förhand.
Jag har en Niva 1.7i av 1996 års modell. Dess kupefläkt har stannat, d.v.s den har fastnat rent mekaniskt efter att ha gått en längre tid med en varierande grad av skräckinjagande missljud (elektriciteten till fläkten fungerar alltså). Hur mycket behöver man demontera för att komma åt att byta ut kupefläkten, och i vilken ände börjar man för att ställa till minsta möjliga förödelse under operationen på den här typen av Niva?
Tack på förhand.
Lada Niva 1.7i - 96 (tidigare ägt: Lada Niva 1600 - 80)
Re: Byte av kupefläkt, hur?
Har för mig att Ahlberg har gjort en liten "instruktion" för detta med bilder och allt........hittar den inte.
(Kanske ligger kvar på gamla forumet?)
(Kanske ligger kvar på gamla forumet?)
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byte av kupefläkt, hur?
Det gjorde den.. Antar att larsson menade denna http://groups.msn.com/ladaniva/mektips. ... 1752329466
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 02 feb 2009 09:14
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Tack för länktipset! (kupefläktdemontering)
Tack så mycket! Nu är sidan med bildserien angående fläktdemontering hemtankad. Jag noterar att Nivan som avbildas där är av den äldre typen, är det någon skillnad vid demonteringen när det gäller en nyare Niva? Jag har inte Nivan tillgänglig för ögonblicket, men jag har för mig att mittkonsollen liksom ser ut att sitta ihop med instrumentbrädan, hur blir det då...?!?
Lada Niva 1.7i - 96 (tidigare ägt: Lada Niva 1600 - 80)
Re: Byte av kupefläkt, hur?
Börja med att ta loss mittkonsollen.
Den sitter fast med tre skruvar. Två i instrumentpanelen och en i nederkant. Sedan får du trycka överkanten nedåt-utåt så lossnar hela konsollen. Det sitter två plasthakar som låser på var sida om luftintaget. Plastknopparna på värmereglaget tog jag bara bort första gången, det behövs inte.
Sedan ser resten ut precis som på 1600.
Ny fläkt har jag för mig är tämligen billigt. Förbrukningsvara på Niva, eftersom fläktmotorn lutar lite och snedbelastar lagringen. Med en ny motor blåser fläkten så du inte behöver föna håret!
Den sitter fast med tre skruvar. Två i instrumentpanelen och en i nederkant. Sedan får du trycka överkanten nedåt-utåt så lossnar hela konsollen. Det sitter två plasthakar som låser på var sida om luftintaget. Plastknopparna på värmereglaget tog jag bara bort första gången, det behövs inte.
Sedan ser resten ut precis som på 1600.
Ny fläkt har jag för mig är tämligen billigt. Förbrukningsvara på Niva, eftersom fläktmotorn lutar lite och snedbelastar lagringen. Med en ny motor blåser fläkten så du inte behöver föna håret!
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 02 feb 2009 09:14
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Tack för info! (kupefläktdemontering)
Tack Senihol, för den exakta informationen!
Jag hittade den nedan länkade bilden på sidan 181 i filen: 1700_3.pdf (troligen från gamla forumet).
Mittkonsolldemontering.jpg
När jag först såg bilden befarade jag att den tredje inåtvända skruven skulle lossas m.h.a en liten tomte boende innanför instrumentbrädan, men när plasthakar omnämns så faller liksom ett förklaringens skimmer över sammanhanget. Nu är det bara att avvakta inkommande reservdelar samt att vädret upphör att medföra 22 minusgrader.
Tack så mycket!
Jag hittade den nedan länkade bilden på sidan 181 i filen: 1700_3.pdf (troligen från gamla forumet).
Mittkonsolldemontering.jpg
När jag först såg bilden befarade jag att den tredje inåtvända skruven skulle lossas m.h.a en liten tomte boende innanför instrumentbrädan, men när plasthakar omnämns så faller liksom ett förklaringens skimmer över sammanhanget. Nu är det bara att avvakta inkommande reservdelar samt att vädret upphör att medföra 22 minusgrader.
Tack så mycket!
Lada Niva 1.7i - 96 (tidigare ägt: Lada Niva 1600 - 80)
Re: Byte av kupefläkt, hur?
hej vad fick du betala för en fläktmotor då?
och vart köpte du den
mvh janne
och vart köpte du den
mvh janne
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 02 feb 2009 09:14
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Fläktpris. (kupefläktdemontering)
Hej!
Fläktmotor inkl. propeller har jag beställt från Nordic Car Part (grejerna har inte kommit ännu). Priset var runt 900 Kr.
Fläktmotor inkl. propeller har jag beställt från Nordic Car Part (grejerna har inte kommit ännu). Priset var runt 900 Kr.