Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Markus Almroth skrev:En principskiss på ditt bränslesystem med pitotrör skulle vara intressant... (har kommit ett snäpp framåt i mitt projekt :-) )

/M
Kommer inom kort en komplett beskrivning av bränsle systemet med bilder, har gjort et litet ryck igen.

Har börjat att använda Nivan, var ute och körde med släpkärran igen ca 1 mil skulle jag åka för att lämna tillbaka den .Efter ca 6km så börjar den gå lite smådåligt på halvgas för att inom kort inte fungera alls på första steget :roll:
Fan en ispropp :evil: med bara 4 km kvar så körde jag fullgas (andra steget) och tog mig till mor o fars bondgård :shock:
Under slutet av resan så tänkte jag ispropp lär man väl inte få med dagen etanolblandade bensin men symtomen var identiska.Kommer in på ladugården stannar och kastar upp huven för att kolla om det var ngn frostbildning på förgasaren eller om den var kall.Då min tryckbox gör det trögt att titta in i halsringarna så kollade jag utsidan och kände på förgasaren men allt kändes ok (lätt jummet).
Lät den stå 5 min för att låta eventuell is smälta.Provstarade fin tomgång, helt död på första porten :(
Jaja hjälpte föräldrarna med lite däck byte på deras bil park mot lite lunch 8-)
Dags för hemfärd, startar fint på tomgång dör direkt om man öppnar spjället lite går att komma förbi det genom att pumpa på gasen så att acc pumpen duschar in soppa för att sedan gå ok på andra steget.Det som finns till förfogande är tomgång sen ingenting mera ingenting för att funka något sånär på 3500rpm och uppåt.Kan intyga att resan hem blev lite intressant.Måste ännu en gång förundras över hur snabbt det går att åka med Nivan på krokiga småvägar, sjukt bra väghållning för en så hög bil 8-)
Bara att bita i äpplet så ur med munstyckena i fuggen blåste rent dom och kollade upp storlekarna på dom.plockade tillbaka grejerna så funkade allt kanon ;)
Den här fuggen har säkert legat på hyllan i 10år så det kanske är lite avlagringar som kommer att släppa vartefter och ställa till det, om så är fallet så kommer den att plockas isär för rengjöring.
Huvudbromscylindern gör mig galen, hur fan kan man konstruera något dylikt :evil:
Har rivit den 4ggr men med enbart en manschettring (som funkar) och 2 o-ringar (som funkar lika bra som ett blinkers relä) Bakre kretsen funkar kanon men främre funkar ibland men oftast inte :x

Lite nytta har jag gjort också.
Börjat göra lite fästen, adaptrar och dylikt till bränslesystemet.Lätt att bränna en halv dag på småpyssel som man kunnat ordna med yxa ,spett och lite najtråd.
Bild
retur till soppa tanken behöva om man skall köra turbo.Svarvade en rörstump till 16mm och borrade ett 8mm hål där jag moterade en bit 8mm rörstump med bra vinkel.Hade velat ta fram tigen nu men den finns ju som sagt inte så det blev till att miga tunnväggigt mot ganska grovt rör. Blev inte 100% porfritt jätte svår med mig när man inte kan bränna på ordentligt.
Bild
Här är röret monterat på avluftningsslangen till tanken. Då lilla röret har instick i den svarvade delen så hoppas jag att det skall funka utan läckage eller doft från porerna (fick ha ganska mycket tryckluft tryck för att få det att bubbla i vatten hinken vid läckageprov).
Mässings biten jag håller i handen är en stödhylsa till soppaslangen i plast, den gör så att man kan köra en gummislang direkt mot plastslangen och dra åt med en slangklammer 8-)
Bild
Hepp
Bild
Då jag kör 8mm soppaslang i hela bygget så måste ingående nippeln till soppapumpen justera i diameter.Upp i svarven spänna upp försiktigt och med stöddubb försiktigt karva bort ett par mm
Bild
Lite fästen svetsade på torpedväggen för soppapump och soppafilter, hållaren till soppapumpen är till vänster i bild.
Hann med att få lite mattsvart på delarna också innan det var dags för Barca/Chelsea.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har fortsatt med soppa systemet idag 8-)
Bild
Hållare för pump och soppatryck samt jordning till soppa pump klar.
Bild
Monterat och professorisk slang för att se hur det blir.
Tänkte ta elen från bakrute värmaren då den är säkrad lagom för soppa pumpen samt att den endast funkar då tändningen är påslagen samt att den går att stänga av och på med knappen :idea:
Brukar göra så på mina snabb byggen men tji fick jag :cry: någon tidigare hem elektriker har dragit en osäkrad (tror jag) kabel direkt till brytaren sen vidare till bakrutevärmaren.
Den är på om brytaren är på varesig bilen har tändningen på eller ej :shock:
Hatar el och ryska elscheman, men det verkar som om jag får ta tag i och riva lite i elen.Kanske klåpar ihop ngt tillfälligt :roll:
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Elmatning till soppa pumpen är löst nu.Satt ett relä till bakrutevärmaren innanför knappen dock så var matningen till knappen 12V konstant vilket medförde att man kunde mata bakrutan/soppapumpen med tändning avslagen.Matar knappen med 12V brutet av tändlåset, så nu måste tändningen vara på samt knappen intryckt för att soppa pumpen skall funka ;)
Bild
Borrade upp ett befintligt hål och satte i en gummigenomföring till + matningen.Borrade även ett 13mm hål som jag kragade ut till 16mm för soppa returen (syns inte då den är rakt under soppatrycks regulatorn.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Allt tyder på att jag bygger klart turboanläggningen nu och tar tag i bes och annat så småningom :shock:
Inte mycket logik här så nu kör vi :o
Bild
Bild
Soppa systemet klart och provkört.Läckte såklart :roll: men inte i de små porerna vid returen i tanken utan en slangklammer som inte var dragen fixat på fem röda men luktar bensin i garaget :oops:

Tog den byxröret för att kunna prova turboprylarna.Laddregulator, relä till laddlampan och lite annan el behöver flyttas eller skyddas lite mot värmen.
I stora drag så är det bara olje matning och retur samt koppla vattenkylning till turbo bygga downpipe och avgassystem kvar.
Bild
Olje returen vill man ha bra fall på så att dra den till tråget är att föredra.Tråget verkar inte gå att få bort utan att lyfta maskin så jag gör nog en superduper fuling och drar returen med lätt fall i framkant på motorn och in i blocket där soppa pumpen satt.Inget bestämt än men det lutar åt den lösningen.
Bild
Ytterligare en sån här skarp bild men man kan skönja oljerutur hålet där soppa pumpen satt.

Dags att kolla av kudden 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

På nått sätt lyckas du få denna knepiga installation att kännas som om du bara skruvar ihop en Ikea-hylla. *me like*
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

ahlberg skrev:På nått sätt lyckas du få denna knepiga installation att kännas som om du bara skruvar ihop en Ikea-hylla. *me like*
Tackar!

Kanske lite som när svärfar monterar ikea "måste borra lite hål här, hur har dom tänkt?"
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Forsatt med lite tidsödande förberedelser.
Gjort täcklock till soppapumpshålet i blocket/oljereturen samt oljeretur från turbon.
Bild
Snidade lite med plasman och pelarborren ;)
Bild
Böt plats på termoventilen EGR och utgående vatten nippel för att få en bättre slangdragning för vattnet.
Har börjat med lite oljereturrör kommer förhoppningsvis bilder på ett som är färdigt innan kvällen 8-)
Vankas främmande så vi får se hur det blir :roll:
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Har ornat klart olje returen nu skall fixa lite packningar och ca 20cm 20mm slang så att allt går att demontera.
Bild
Blev helt okej trots att man bara har migsvets, tror att alla skarvar blev porfria ;)
Övre röret är returen in i bränslepumpshålet, mellanröret är just ett sådant med en upphängning.Det nedersta är oljeretur ut ur turbon.

Skall ragga lite slang nu, sen börja med olje matning som kommer att tas från oljetryckkgivare/kontakt skall fixa en gren till oljematning av turbo därifrån.
Kan även börja på down pipen. 8-)
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av PevAB »

Biltemas t-kors funkar kalas till oljan från blocket till oljetryckskontakten. ;)
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

PevAB skrev:Biltemas t-kors funkar kalas till oljan från blocket till oljetryckskontakten. ;)
Ja den brukar funka men det sitter både givare till mätare och lampa på samma och jag har inte rivit än så jag vet inte riktigt hur dom sitter.
Enklast om det funkar meden std gren från Carteam ;)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Kollat nu och bilteamas adapter skall funka kanon 8-)
Bild
Har är returrören monterade sakna s lite 20mm slangs så är det klart ;)
Bild
Har flyttat kablarna så långt från turbon det går utan att förlänga kablaget, sen har det börjat förberedas för downpipe.Kommer att kunna utgå från en gammal som jag flyttar lambdamuttern så att sensorn får plats samt lite rakbit och sen en 90 gradare vid golvet.Lite tight vid styrstagen vid full högersväng annars är det bra med plats
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Vad tillför lambdan? Underlätta kailbrering, eller den skall styra något?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Larsson »

Lambdan har man för att ha koll på om motorn får tillräckligt med bränsle eller inte........du vet, en sån där mätare som jag håller på att bygga. :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Homegrown Niva

Inlägg av ahlberg »

Jahaaa... ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Den här killen försöker man att besöka så sällan som möjligt :shock:
Bild
Orsaken till det är att när man inte kan fixa själv, så kan Ilpo nästan alltid ordna det (tiga, svarva fräsa skära rita-3D och konstruera) ja allt tamme fan ;)
Han är en klippa på det mesta och har tillgång till bra maskinpark.
Sen är han för snäll och hjälper en varje gång, så man får försöka fixa det mesta själv.

Behövde lite slang till returen och tryckslang till matningen.Klantig som man är så hade jag byggt returledningen i 20mm och 3/4" (19mm) e standard :oops: Kollade med Ilpo om man kunde pressa ihop dom till 19mm i slangpressen.Det funkade kanon.
Han fick även äran att pressa tryckslangen 8-)
Bild
Här ligger hela kittet. saknas 4st slangklämmor samt banjo och brickor till do.
Bild
Returen monterad på turbon.returslangen är en gammal hydralslang så den är onödigt styv och stark men gratis e gott.
Bild
Blev lite tight vid banjo infästningrn så jag tog roterandefilen och masserade lite utanför tät brickans kant samt tog även bort lite material motsvarand på klämhylsan.
Bild
Matning och oljeretur klart
Bild
Samma fast sett från motorns baksida.

Nu ere till att rycka stifte och köra på starten tills oljan cirkulerat ett tag.Fixa downpipen i med stiften och provbrumma lite sen fixa tryckrören och bränsletrycksregleringen ;)
Skriv svar