Green Hornet (Säljes)
Green Hornet (Säljes)
Hejsan.
Har skrivit en del i min tråd under Almänt men det känns som det blivit lite mer av en Projekt-tråd så nu börjar jag en ny tråd, på rätt ställe
Lite bakgrundsinfo.
Hämtade bilen på släp 2011-08-02 i orten Horn några mil söder om Linköping.
Bilen var som informerat rostig och med en del att fixa.
Motorn lät som en gammal surdiesel men eftersom varken kamkedja eller ventiler varit justerat så körde jag på att de var där ljudet kom ifrån.
Den verkade även gå på tre burkar men det borde ju vara enkelt att fixa..
Eller.
Pengar överlämnade och bilen på släpet.
Väl hemma så började felsökningen och tillfixningen.
Nytt batteri, kamkedjan spändes och ventilerna justerades från 0.40+ till 0.15, tändstift byttes och treans stift var lagom oljigt och sotigt
Nu var iaf bilen tyst i motorn.
Efter det så plockades frambromsarna isär för smörjning, det var lite jobbigt att starta på Lågväxeln.
På höger sida var ett belägg rätt slut så det byttes mot ett bättre begagnat som iaf klarar besiktning.
Kolvarna motionerades och efter det så funkar bromsarna rätt okej.
Jag fick med två bromsok i köpet så jag byter nog det högra för där var dammtätningarna riktigt dåliga.
Efter detta så snabbsvetsade jag sprickorna i den bakre länkarmens främre fäste eftersom det var påväg att lämna karossen.
Det får bli nytillverkning av båda sidor.
Då var det dags för besiktningen efter några nya glödlampor.
9 fel var det.
Rost i bakre länkarmens främre fäste båda sidor
Rost i vänster yttre balk (Tröskel) Har två nya så det blir byta av båda.
Rost i övre fjäderfäste bak båda sidor.
Signalhorn ur funktion
Sidokörriktningsvisare fel färg
Lambda
Co
Hc
Halvljus båda sidor för lågt.
Hade fått tips om att kammen kunde hoppat så det kollades precis efter besiktningen och det stämde fint.
Motorn gick lite bättre, men 3:an hänger inte med på låga varv.
Kompprov kommer när jag hittar mätaren
Efter det så har jag mest kört med bilen, gissningsvis lite över 50 mil.
Igår fick jag dock lite ryck när jag var hos mor på besök.
Växellådan läckte olja så därför skulle jag fylla på lite om det behövdes.
Samtidigt hittades läckaget.
Gummibälgen som sitter på växelspaken över leden var nästan helt av, samt att en ev de inre tre skruvarna, den som håller backspärren, var borta.
Lite t-röd, Cyanoacrylat-lim och en M6+mutter gjorde lådan läckagefri.
Samtidigt passade jag på att toppa upp diffarna bak o fram med resterande olja som blev över.
Och här är vi idag.
På listan att göra står det.
Nya länkarmsinfästningar båda sidor.
Laga övre fjäderfäste bak
Byta skruven som är av till länkarmen.
Byta alla skruv/förstärka till TC samt justera den rätt.
Kolla oljenivå TC/byta
Byte frambromsar.
Fixa signalhornet
Måla sidoblinkerns glas.
Kompprov/återgärd
Höja halvljuset.
Bli av med alla vibrationer och oljud.
Övrig-rost.
Nya torkarblad
Lite bilder
Har skrivit en del i min tråd under Almänt men det känns som det blivit lite mer av en Projekt-tråd så nu börjar jag en ny tråd, på rätt ställe
Lite bakgrundsinfo.
Hämtade bilen på släp 2011-08-02 i orten Horn några mil söder om Linköping.
Bilen var som informerat rostig och med en del att fixa.
Motorn lät som en gammal surdiesel men eftersom varken kamkedja eller ventiler varit justerat så körde jag på att de var där ljudet kom ifrån.
Den verkade även gå på tre burkar men det borde ju vara enkelt att fixa..
Eller.
Pengar överlämnade och bilen på släpet.
Väl hemma så började felsökningen och tillfixningen.
Nytt batteri, kamkedjan spändes och ventilerna justerades från 0.40+ till 0.15, tändstift byttes och treans stift var lagom oljigt och sotigt
Nu var iaf bilen tyst i motorn.
Efter det så plockades frambromsarna isär för smörjning, det var lite jobbigt att starta på Lågväxeln.
På höger sida var ett belägg rätt slut så det byttes mot ett bättre begagnat som iaf klarar besiktning.
Kolvarna motionerades och efter det så funkar bromsarna rätt okej.
Jag fick med två bromsok i köpet så jag byter nog det högra för där var dammtätningarna riktigt dåliga.
Efter detta så snabbsvetsade jag sprickorna i den bakre länkarmens främre fäste eftersom det var påväg att lämna karossen.
Det får bli nytillverkning av båda sidor.
Då var det dags för besiktningen efter några nya glödlampor.
9 fel var det.
Rost i bakre länkarmens främre fäste båda sidor
Rost i vänster yttre balk (Tröskel) Har två nya så det blir byta av båda.
Rost i övre fjäderfäste bak båda sidor.
Signalhorn ur funktion
Sidokörriktningsvisare fel färg
Lambda
Co
Hc
Halvljus båda sidor för lågt.
Hade fått tips om att kammen kunde hoppat så det kollades precis efter besiktningen och det stämde fint.
Motorn gick lite bättre, men 3:an hänger inte med på låga varv.
Kompprov kommer när jag hittar mätaren
Efter det så har jag mest kört med bilen, gissningsvis lite över 50 mil.
Igår fick jag dock lite ryck när jag var hos mor på besök.
Växellådan läckte olja så därför skulle jag fylla på lite om det behövdes.
Samtidigt hittades läckaget.
Gummibälgen som sitter på växelspaken över leden var nästan helt av, samt att en ev de inre tre skruvarna, den som håller backspärren, var borta.
Lite t-röd, Cyanoacrylat-lim och en M6+mutter gjorde lådan läckagefri.
Samtidigt passade jag på att toppa upp diffarna bak o fram med resterande olja som blev över.
Och här är vi idag.
På listan att göra står det.
Nya länkarmsinfästningar båda sidor.
Laga övre fjäderfäste bak
Byta skruven som är av till länkarmen.
Byta alla skruv/förstärka till TC samt justera den rätt.
Kolla oljenivå TC/byta
Byte frambromsar.
Fixa signalhornet
Måla sidoblinkerns glas.
Kompprov/återgärd
Höja halvljuset.
Bli av med alla vibrationer och oljud.
Övrig-rost.
Nya torkarblad
Lite bilder
Senast redigerad av Nikel den 19 dec 2011 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Sidoblinkers går väl att åtgärda med orange glödlampa?
Jag har även upptäckt att blinkers på sidan/över framhjul, där går det att sätta vanliga som sitter på släpvagnar. I stort sett samma mått.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing/Lykta/
Jag har även upptäckt att blinkers på sidan/över framhjul, där går det att sätta vanliga som sitter på släpvagnar. I stort sett samma mått.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing/Lykta/
Re: Green Hornet
Jupps.PatrickB skrev:Sidoblinkers går väl att åtgärda med orange glödlampa?
Jag har även upptäckt att blinkers på sidan/över framhjul, där går det att sätta vanliga som sitter på släpvagnar. I stort sett samma mått.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing/Lykta/
Jag tänkte dock försöka måla glaset mer orange blinkersspray.
Annars så har jag hittat nytillverkade original-lampor på Ebay för 70kr.
Antagligen blir det nya för jag kommer nog beställa motordelar därifrån och eftersom man bara betalar frakt på första delen så blir det ju billigt
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Vi skriver in byta växellåda på listan med
Lådan skulle vara utbytt men idag sa den klonk, EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.
Och sen började det läcka olja och en fin liten spricka visade sig precis vid botten vid fästet.
Antar att det är där den saknade skruven till spakstället är
Lådan skulle vara utbytt men idag sa den klonk, EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE.
Och sen började det läcka olja och en fin liten spricka visade sig precis vid botten vid fästet.
Antar att det är där den saknade skruven till spakstället är
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Jo, det är inte den första lådan där man lossat de tre inre muttrarna när man skall lyfta spaken. Yttre tre rekommenderas starkt.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Green Hornet
Jag lossade på de yttre när jag skulle limma dammasken och såg då att det saknades en inre.ahlberg skrev:Jo, det är inte den första lådan där man lossat de tre inre muttrarna när man skall lyfta spaken. Yttre tre rekommenderas starkt.
Antagligen har den vibrerat lös och ramlat ner i lådan eller så var den bara kass.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på.
Byta alla lager och svetsa den som sitter i eller skaffa en begagnad och riskera samma visa igen.
Sprickan är iaf mikroskopisk.
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Renoverar du så har du inga fler bekymmer med lådan på många år. En beggad kan börja krångla om en vecka.
Menade inte att det var du som muttrat fel. Någon...
Menade inte att det var du som muttrat fel. Någon...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Green Hornet
Jo det lutar åt renovering.ahlberg skrev:Renoverar du så har du inga fler bekymmer med lådan på många år. En beggad kan börja krångla om en vecka.
Menade inte att det var du som muttrat fel. Någon...
Tur att man fick jobb igår, med lön nästa vecka
Aha då förstår jag
Något säger mig att jag ska najja de skruvarna iaf så de inte kan ramla ner.
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Beställ två extra ett av mina är kvar i skogen och jag har samma anmärkningNikel skrev:Jupps.PatrickB skrev:Sidoblinkers går väl att åtgärda med orange glödlampa?
Jag har även upptäckt att blinkers på sidan/över framhjul, där går det att sätta vanliga som sitter på släpvagnar. I stort sett samma mått.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ing/Lykta/
Jag tänkte dock försöka måla glaset mer orange blinkersspray.
Annars så har jag hittat nytillverkade original-lampor på Ebay för 70kr.
Antagligen blir det nya för jag kommer nog beställa motordelar därifrån och eftersom man bara betalar frakt på första delen så blir det ju billigt
Re: Green Hornet
Snart löning = beställa delar till bilen.
En komplett renoveringssatts till toppen där allt ingår utom kamaxel samt alla lager i växellådan och synkringar till 1o2 ans växel samr alla packningar och nya bultar till toppen.
2985 kr.
Det var inte dyrt jue
En komplett renoveringssatts till toppen där allt ingår utom kamaxel samt alla lager i växellådan och synkringar till 1o2 ans växel samr alla packningar och nya bultar till toppen.
2985 kr.
Det var inte dyrt jue
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Jag och tjejen sitter och trycker på tjööp på ebay
En sån
Å en sån
Å en sådan
Å två sånna
Å en satts sådana.
Å lite sånt.
Det var nog allt
En sån
Å en sån
Å en sådan
Å två sånna
Å en satts sådana.
Å lite sånt.
Det var nog allt
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
Skönt att kunna beställa grejer utan att bli ruinerad.
Verkar som din packningsats håller lite högre kvalitet än den jag fick från Lada-Hamburg.de.
Kanske skall beställa från Lada-Shop nästa gång.
Har ganska långt till bes, men min verkar ganska juste mekaniskt.
Verkar som din packningsats håller lite högre kvalitet än den jag fick från Lada-Hamburg.de.
Kanske skall beställa från Lada-Shop nästa gång.
Har ganska långt till bes, men min verkar ganska juste mekaniskt.
Re: Green Hornet
Japp, 3300kr blev det med Paypals-avgifter och frakt.Homegrown skrev:Skönt att kunna beställa grejer utan att bli ruinerad.
Verkar som din packningsats håller lite högre kvalitet än den jag fick från Lada-Hamburg.de.
Kanske skall beställa från Lada-Shop nästa gång.
Har ganska långt till bes, men min verkar ganska juste mekaniskt.
Jaså, var den satsen dålig?
Niva -95 Green Hornet
Re: Green Hornet
F-n, jag är nästan avis.. Shoppa loss på lada-shop!! Kanske skulle skaffa ny projektbil?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Green Hornet
ahlberg skrev:F-n, jag är nästan avis.. Shoppa loss på lada-shop!! Kanske skulle skaffa ny projektbil?
Annars kan du köpa lite delar till min
Delarna ska vara levererade på måndag enligt UPS
Niva -95 Green Hornet