Den slutgiltiga hasplåten
Den slutgiltiga hasplåten
Efter sex säsonger..
...beslöt jag mig för att bygga den optimala hasplåten.
Den är upphängd i kränghämmarfästena, med klamrar runt framaxelröret och med två skruv i "balken" under kylaren.
Tänker behålla orginal stötfångare.
Kommer en liten överaskning senare...
Här är början:
...beslöt jag mig för att bygga den optimala hasplåten.
Den är upphängd i kränghämmarfästena, med klamrar runt framaxelröret och med två skruv i "balken" under kylaren.
Tänker behålla orginal stötfångare.
Kommer en liten överaskning senare...
Här är början:
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Den ser ut att kunna klara en del flygturer Behövs det inga hål i hasplåten så att vattnet som blir där kan rinna ut när bilen har badat lite?
En liten offtopic-fråga, vad använder du för svets när du gör dina svetsjobb?
Jag funderar att köpa mig en ESAB mig svets och köra med flussfylld tråd för att slippa gasen.. några tips eller tycken om det?
En liten offtopic-fråga, vad använder du för svets när du gör dina svetsjobb?
Jag funderar att köpa mig en ESAB mig svets och köra med flussfylld tråd för att slippa gasen.. några tips eller tycken om det?
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Vatten avdunstar fort. Lera, dynga, småpinnar rinner inte ut genom hål. Alltså kan det lika gärna vara tätt - man måste in med högtryckstvätten ändå.
Vinkeljärnen är svetsade med en 600-kronors 3-fas växelströmare från Lidl. Plåten svetsas med flusstråd och Harald Nyborgs minsta mig. Utomhus funkar inte gas - om det inte är helt vindstilla.
Vinkeljärnen är svetsade med en 600-kronors 3-fas växelströmare från Lidl. Plåten svetsas med flusstråd och Harald Nyborgs minsta mig. Utomhus funkar inte gas - om det inte är helt vindstilla.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Resultatet sitter mer i svetsaren än i svetsen... Jag har två svetsar och det blir inte så snyggt oavsett vilken jag använder. Det är också viss skillnad på att svetsa bilplåt och laga ramar på traktorvagnar (vilket jag lyckats bättre med än plåt...).Xeno83 skrev:Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..
Måste också säga att jag blir imponerad av Ahlberg som river ner hela framvagnen för att fixa det där. Eller hade du en lös balk?
Träsktroll wannabe
Re: Den slutgiltiga hasplåten
mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?
Har en sådan över om någon vill bli ägare.
Har en sådan över om någon vill bli ägare.
//Martin
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Re: Den slutgiltiga hasplåten
För min del handlar det där om att det är roligare att bygga själv. Om man har tid och möjlighet förstås. Kunskap får man på köpet om man lär sig av misstagen längs vägen.Fisketorp skrev:mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?
Har en sådan över om någon vill bli ägare.
Träsktroll wannabe
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Det har du helt rätt i och framför allt är det roligt att pyssla.
var bara lite nyfiken om det var något extra bra med den modellen du ska bygga =)
var bara lite nyfiken om det var något extra bra med den modellen du ska bygga =)
//Martin
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Ok, jag erkänner att jag mallade med en lös framvagnsbalk..
Den hellånga tjocka aluplåten klarar hasning men inte lite hårdare landningar - den flexar för mycket.
Finessen med denna är:
1. Krafterna fördelas på sex infästningar i karossen varav klammerna runt framvagnen är extremt tåliga för krafter i alla riktningar.
2. Vinkeljärnen är överdimensionerade och kommer att tåla mer än att bara "hasa" - det skall gå att "landa" på konstruktionen.
3. Den känsligaste delen av framdiffen är skyddad med en extra 100*5 plattjärnsbit
4. Bonnaplåt - bästa glidet över sten och stock
5. Visserligen inte lätt - men varför göra det lätt för sig?
6. Smal som en tangakalsing - skyddar det nödvändigaste
7. Kommer även att innehålla en överaskning - en Kinder-hasplåt!
Den hellånga tjocka aluplåten klarar hasning men inte lite hårdare landningar - den flexar för mycket.
Finessen med denna är:
1. Krafterna fördelas på sex infästningar i karossen varav klammerna runt framvagnen är extremt tåliga för krafter i alla riktningar.
2. Vinkeljärnen är överdimensionerade och kommer att tåla mer än att bara "hasa" - det skall gå att "landa" på konstruktionen.
3. Den känsligaste delen av framdiffen är skyddad med en extra 100*5 plattjärnsbit
4. Bonnaplåt - bästa glidet över sten och stock
5. Visserligen inte lätt - men varför göra det lätt för sig?
6. Smal som en tangakalsing - skyddar det nödvändigaste
7. Kommer även att innehålla en överaskning - en Kinder-hasplåt!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Jag vet!!! Ska bli spännande att få se i verkligheten.....ahlberg skrev: 6. Kommer även att innehålla en överaskning
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Den slutgiltiga hasplåten
aluplåtar kanske inte tål av hårda landningar, men tur då att min hasplåt inte vet om det, stubbarna på långarum och stenarna i borås har varit väldigt ilskna mot min hasplåt... i aluminium...
går det inte med våld så använd mer våld, går inte det... hämta slägga...
Lada Niva -95
Subaru Legacy -01
Dodge Dart GT -65
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Aluplåten är inte alls dålig - men man får räkna med att den flexar en del.
Blev lite jobb gjort idag! Kinderägget är öppet..
Blev lite jobb gjort idag! Kinderägget är öppet..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Aj, aj...Utrolig flott å se sånne nyskapende modifikasjoner . Super ide og ingeniørkunst .
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Tackar...
Vägde skapelsen, 33 kilo inklusive vinsch, som väger 10 kilo.
Gamla vinschkofångaren utan has vägde 48 kilo.
Nästa steg är ju hur den passar i bilen. Skall inte ropa hej än..
Vägde skapelsen, 33 kilo inklusive vinsch, som väger 10 kilo.
Gamla vinschkofångaren utan has vägde 48 kilo.
Nästa steg är ju hur den passar i bilen. Skall inte ropa hej än..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den slutgiltiga hasplåten
Jag hoppas den passar in lätt för dig. Den ser väldigt snygg ut och gött att kunna bygga in winsch som du gjort där Jag bara undra lite..
Är det inte bra att ha en form av gummi kloss på vajern mellan winschen och kroken så när du sedan spänner vajern så tar gummiklossen upp spännet ?
Är det inte bra att ha en form av gummi kloss på vajern mellan winschen och kroken så när du sedan spänner vajern så tar gummiklossen upp spännet ?