Lägre utväxling på lite enklare vis.
Lägre utväxling på lite enklare vis.
Håller på att testa lite olika saker för att få ner utväxlingen i skogen. Lägre lågväxel såklart och numera oxå lägre utväxlingar i huvudlådan.
Lägre axelutväxlingar , självklart om man har stora hjul , annars blir det inte så kul att köra landsväg...
Finns nu en annan möjlighet oxå , varför inte använda de utväxlingar som redan finns? I huvudlådan finns 4 eller 5 växlar + backen.
Endast en av dessa används åt gången. Genom att använda 2 utväxlingar i lådan samtidigt skulle man kunna få "massor" med växlar....
Tyvärr funkar det inte så i verkligheten , backen går bort , den snurrar ju åt fel håll. 5:an går bort , den växlar åt fel håll.
4:an går bort , den har ingen utväxling. Återstår 1,2 och 3.an. Kan bli många kombinationer av de kanske? Tyvärr inte , 1:an och 2:an har gemensam skifthylsa , skiftgaffel och skiftaxel , blir i praktiken omöjligt att använda 1 och 2 ihop. Återstår endast 3:an att använda ihop med 1:an eller 2:an.
2:an och 3:an ihop ger en utväxling på 2,8:1 , i princip helt ointressant , men 1:an och 3:an ihop ger trevliga 4,99:1 , vad sägs om det??
Med "min" gamla mod i lådan får man otroliga 5,99:1 , nu kan vi snacka stenkrypare....
För att göra detta behövs en hög/låg spak från en FD-låda , går om man vill att sätta in en solenoid i lådan oxå , men det blir ju tuffare med 4 spakar i hytten...
Så här ser det ut , "nosen" på spaken är lite smalare , det blir ett litet glapp i spaken. Det saknar betydelse men är man noga så är det bara att lägga på lite svets , slipa och polera. Spaken har 2 st. 8mm hål så den är lätt att montera i växellådshuset. Lättast på en 5-växlad då den har lite större "bakhus"
Spaken ska kunna stoppa i 1:ans växel , dess skiftgaffel ligger längst till höger i lådan som tur är, blir mycket lättare då.
Så här ser det ut i lådan , 5:ans drev syns tydligt och till höger de 3 skiftaxlarna , den längst till höger ska den "nya" spaken manövrera.
Syns lite dåligt på bilden , hade ingen lampa . När den sitter ser det ut så här:
Inte illa med 4 spakar i hytten , eller hur?
Lägre axelutväxlingar , självklart om man har stora hjul , annars blir det inte så kul att köra landsväg...
Finns nu en annan möjlighet oxå , varför inte använda de utväxlingar som redan finns? I huvudlådan finns 4 eller 5 växlar + backen.
Endast en av dessa används åt gången. Genom att använda 2 utväxlingar i lådan samtidigt skulle man kunna få "massor" med växlar....
Tyvärr funkar det inte så i verkligheten , backen går bort , den snurrar ju åt fel håll. 5:an går bort , den växlar åt fel håll.
4:an går bort , den har ingen utväxling. Återstår 1,2 och 3.an. Kan bli många kombinationer av de kanske? Tyvärr inte , 1:an och 2:an har gemensam skifthylsa , skiftgaffel och skiftaxel , blir i praktiken omöjligt att använda 1 och 2 ihop. Återstår endast 3:an att använda ihop med 1:an eller 2:an.
2:an och 3:an ihop ger en utväxling på 2,8:1 , i princip helt ointressant , men 1:an och 3:an ihop ger trevliga 4,99:1 , vad sägs om det??
Med "min" gamla mod i lådan får man otroliga 5,99:1 , nu kan vi snacka stenkrypare....
För att göra detta behövs en hög/låg spak från en FD-låda , går om man vill att sätta in en solenoid i lådan oxå , men det blir ju tuffare med 4 spakar i hytten...
Så här ser det ut , "nosen" på spaken är lite smalare , det blir ett litet glapp i spaken. Det saknar betydelse men är man noga så är det bara att lägga på lite svets , slipa och polera. Spaken har 2 st. 8mm hål så den är lätt att montera i växellådshuset. Lättast på en 5-växlad då den har lite större "bakhus"
Spaken ska kunna stoppa i 1:ans växel , dess skiftgaffel ligger längst till höger i lådan som tur är, blir mycket lättare då.
Så här ser det ut i lådan , 5:ans drev syns tydligt och till höger de 3 skiftaxlarna , den längst till höger ska den "nya" spaken manövrera.
Syns lite dåligt på bilden , hade ingen lampa . När den sitter ser det ut så här:
Inte illa med 4 spakar i hytten , eller hur?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Har du funderat på att göra samma i fördelningslådan? Tänk om man kunde använda både låg och hög samtidigt efter varandra. Du delar mellanaxeln och sätter in ett stödlager, tänker jag? SKF RS-20110401, skulle nog passa.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Japp , då var den hemlisen ute då.... Hade tänkt göra en separat tråd om detta senare när axlarna var färdigsvarvade...ahlberg skrev:Har du funderat på att göra samma i fördelningslådan? Tänk om man kunde använda både låg och hög samtidigt efter varandra. Du delar mellanaxeln och sätter in ett stödlager, tänker jag? SKF RS-20110401, skulle nog passa.
Problemet i FD-lådan är att det blir fruktansvärt trångt att göra denna mod , dessutom ger det endast 2,57:1 i en originallåda.
I en kryplåda som redan har 3,0:1 på lågen skulle man få 3,6:1. Mycket mer extrajobb för den förhållandesvis lilla utväxlingsökningen.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Hvilken kul ide. Venter allerede i spenning på en gds-sats
Er det ikke 1. april i dag?
Er det ikke 1. april i dag?
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Vad antyder du????
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
De va ett ambitiöst bus! Hur länge har du filat på detta? Bilder o allt!
Extra poäng till Ahlberg för lämpligt lagernummer!
Extra poäng till Ahlberg för lämpligt lagernummer!
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Har funderat länge på detta , typ ett halvår ungefär... Ville inte förstöra ett hus annars skulle det varit en bild till...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Lägre utväxling på lite enklare vis.
Riktigt lattjo. Fan att inte jag har tänkt på det
Men hur blir den att köra på typ.. du vet. sånt därna svart.
Kommit på ngt sätt att lyfta ur 3a-spaken ur gaffeln eller ngt?
En annan tanke kunde kanske vara att koppla på sig på ngt annat ställe på växelförarstaget och låta extraspaken bara hänga med vid normal växling?
/M
Men hur blir den att köra på typ.. du vet. sånt därna svart.
Kommit på ngt sätt att lyfta ur 3a-spaken ur gaffeln eller ngt?
En annan tanke kunde kanske vara att koppla på sig på ngt annat ställe på växelförarstaget och låta extraspaken bara hänga med vid normal växling?
/M