Lågväxlad växellåda med krypetta.

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Håller på med ett litet experiment nu när intresset för lågväxlade FD-lådor har svalnat.
Detta gäller den vanliga växellådan. Nån mer än jag som tycker att den är för högt växlad på ettan?
Man kan montera en låda från 2101 , 2102 , de flesta av dessa har lägre utväxling (se min säljesannons)
Då får man 3,75:1 på ettan , mot 3,67:1 original. Ingen jätteskillnad , men klart trevligare , hade en sån på min -84 för 15 år sen...
Vad skulle ni säga om 4,02:1 på ettan?? Skulle det va nått?? Övriga växlar som en 2101 låda. Så här:
Mickes kryplåda Original
1:an 4,02:1 3,67:1
2:an 2,3:1 2,1:1
3:an 1,49:1 1,36:1
4:an 1,0:1 1,0:1

Vad säger ni? Låter det intressant?
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

Självklart är det intressant! Jag skulle definitivt överväga att skaffa en!

Hur har du tänkt dig försäljning? Hela lådor, drevsatser? Ungefärlig prisnivå?

Liiiiite synd att de bara e 4växlad låda, men de e klart, me 31orna blir femman ofta överflödig för min del. ;-)

Kul projekt!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Har inte tänkt på försäljning än , men det kommer....Blir dock en mycket begränsad upplaga då lådor är svåra att få tag i...
Dessutom vill de flesta ha bra betalt för en gammal låda , och jag behöver 2 stycken här... Den ena då en 2101-låda , som är ännu svårare att hitta.... Hela lådan eller bara drevsatsen spelar ingen roll , kan sälja båda delar... Fördelen är att kuggarna har gått mot varandra tidigare så det ska inte behövas nån inpassning. Nackdelen såklart att hela lådan måste demonteras , lager behöver kanske bytas och nya packningar. Lite mer jobb än att montera ihop en FD-låda. Ni som skaffar en sån här låda kommer att bli ganska ensamma om att ha en.
Priset har jag inte ens funderat på än.... Den första får jag själv behålla , den blir svindyr..... Sen får vi se var det landar , hade ju varit trevligt om det gick att göra för samma pris som till FD-lådan , 1500:- för en drevsats...

Jodå , denna mod går att göra på 5-växlade lådor oxå... 5:an blir då 0,89:1 mot original 0,82:1. Perfekt för den som har stora hjul...
Men 5-växlade lådor i renoveringsbart skick är oxå svåra att hitta... Nån som ligger på lådor? MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

NivaMicke skrev:Har inte tänkt på försäljning än , men det kommer....Blir dock en mycket begränsad upplaga då lådor är svåra att få tag i...
Dessutom vill de flesta ha bra betalt för en gammal låda , och jag behöver 2 stycken här... Den ena då en 2101-låda , som är ännu svårare att hitta.... Hela lådan eller bara drevsatsen spelar ingen roll , kan sälja båda delar... Fördelen är att kuggarna har gått mot varandra tidigare så det ska inte behövas nån inpassning. Nackdelen såklart att hela lådan måste demonteras , lager behöver kanske bytas och nya packningar. Lite mer jobb än att montera ihop en FD-låda. Ni som skaffar en sån här låda kommer att bli ganska ensamma om att ha en.
Priset har jag inte ens funderat på än.... Den första får jag själv behålla , den blir svindyr..... Sen får vi se var det landar , hade ju varit trevligt om det gick att göra för samma pris som till FD-lådan , 1500:- för en drevsats..


Jodå , denna mod går att göra på 5-växlade lådor oxå... 5:an blir då 0,89:1 mot original 0,82:1. Perfekt för den som har stora hjul...
Men 5-växlade lådor i renoveringsbart skick är oxå svåra att hitta... Nån som ligger på lådor? MVH Micke
Schweeet att det går att göra till 5petarna också! Går det att ordna för den pengen ställer jag mig först i kön! 8-)

Tyvärr har jag ingen extra låda utöver den som sitter i bilen, men letar ju en motordonatorbil, vilket skulle ge en extra växellåda... Blir priset "rätt" på en låda klar att montera kan jag absolut tänka mig att "delbetala" med min gamla låda (eller två om jag nu hittar motordonator)!
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Den stora dagen har kommit... Så här ser det ut efter ett antal timmar vid svarven:

Bild

Efter grillning i ugnen nån timme och sen några få sekunders spännande pressning ser det ut så här:

Bild

Världens första mellanaxel med dessa kuggantal är klar... 29 på primärdrevet och 14 på ettans drev...
Nu väntar bara en hopmontering , sen blir det testning. Vem vill göra första testet?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

NivaMicke skrev:Den stora dagen har kommit... Så här ser det ut efter ett antal timmar vid svarven:

Bild

Efter grillning i ugnen nån timme och sen några få sekunders spännande pressning ser det ut så här:

Bild

Världens första mellanaxel med dessa kuggantal är klar... 29 på primärdrevet och 14 på ettans drev...
Nu väntar bara en hopmontering , sen blir det testning. Vem vill göra första testet?
Härligt! Sånna här projekt tycker jag är grymt kul. Är ju sugen på o va testpilot! ;-) Tyvärr kör jag nästan inget på vintern... Men man kan ju offra sig om de behövs, hehe. ;) Sen e jag sugen på en 5petad me samma modd!
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Har inte fått tag på en 5-växlad låda än... Lite osäker på om det är "samma" mellanaxel 4 & 5-växlat...?
Nån som ligger på en axel eller hel låda?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Nu ligger det en sprillans ny mellanaxel till 5-petaren på köksbordet....! Ska sätta kapen i den senare idag...
Skillnaden mot en till 4-växlad är det gängade hålet som håller 5-ansdrev /backdrevet. Har inte kollat mer noga , kanske mer som skiljer.
Min 4-växlade ser nu ut så här:

Bild

Alla växlar funkar perfekt , nya lager så det snurrar tyst och fint. Alla kugghjul snurrar mot samma kugghjul som de alltid gjort , och åt samma håll...... Borde bli bra....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Klart! Ingen kan se vilken hemlighet som döljer sig i denna låda...

Bild

Utväxling:
1:an 4,02:1 mot original 3,67:1
2:an 2,3:1 mot original 2,1:1
3:an 1,49 mot original 1,36:1
4:an 1,0:1 mot original 1,0:1
Back 3,87:1 mot original 3,7:1
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

Schweeet! :) Jag hejar för fullt från min kant! Ska bli intressant med 5petarn också.

Kör hårt!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Nivanörden skrev:Schweeet! :) Jag hejar för fullt från min kant! Ska bli intressant med 5petarn också.

Kör hårt!

MVH/
Håkan
Tack! Har delar nu för att fixa en "gör det själv sats" till 5-petaren , tar dock lite tid... 2 lådor ska rengöras och demonteras innan det roliga kan börja...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

NivaMicke skrev: Tack! Har delar nu för att fixa en "gör det själv sats" till 5-petaren , tar dock lite tid... 2 lådor ska rengöras och demonteras innan det roliga kan börja...
Najs! Kom ihåg att jag var först i kön om du inte skall ha den själv! :-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Inga problem Håkan , du får den första.... Jag kör nästan dagligen med min så den får vänta.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av NivaMicke »

Ok , då ligger det en sån här på bordet:

Bild

Världens första mellanaxel till 5-växlad låda med 4,02:1 på ettan...
Blir inte riktigt klok på hur Nivashop i ryssland räknar utväxling....de har en mod. låda med 2101-utväxling... de påstår 0,85:1 på 5:an...
När jag räknar blir det 0,89nånting....Nån annan som vill räkna: Ingående axel 17kugg , Primärdrev 29 kugg , 5:ans drev 20 kugg och 5:ans kugg på mellanaxeln: 38. Kanske fel på min miniräknare....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

Inlägg av Nivanörden »

Tjusigt!

E de fel på din miniräknare så e de samma på min... Jag får de också till ungefär 0.89:1..... Nån ryss som halkat på en knapp nånstans o skrivit fel!? ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar