Måste du verkligen lossa aluminiumkåpan? Ser ut som om det skulle gå att bända ut p-boxen utan att lossa kåpan?Larsson skrev:
packboxen sitter i en ALU kåpa som är skruvad i blocket. ALU kåpan är tätad med en papperspackning som ev går sönder och måste bytas.
Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Kan nog funka.....men man bör vara försiktig så att inte ytan på veven skadas (där packboxen skall täta). Dessutom tror jag det är lättare att montera den nya tätningen med kåpan lös.ahlberg skrev:Måste du verkligen lossa aluminiumkåpan? Ser ut som om det skulle gå att bända ut p-boxen utan att lossa kåpan?
Har sett en variant där man drar i en "trä skruv" rätt i tätningen och sen använder en glidhammare för att få ut den (tätningen).
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Dags att lägga till "momentnyckel" i vergtygslistan?
/M
/M
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Jag har bytt bakre packboxen några gånger men aldrig på en Niva. Dock har jag gjort det på bakhjulsdrivna Lada och motorn är ju densamma så jag törs påstå att jag vet att man inte behöver plocka bort aluminiumgaveln. När man ska ta bort den gamla packboxen behöver man inte vara särskilt försiktig. Skruva i en träskruv, som någon föreslog och dra med en tång eller knacka i en ganska smal mejsel (utan att göra åverkan på aluminiumhuset eller vevaxeln) och bryt lite så släpper packboxen. Smeta på lite fett eller olja på den nya packboxen och lägg den i ungefärligt läge. Knacka försiktigt runt hela cirkeln med en liten hammare (min favorit är en sån där hammare som teknikelever brukar få svarva på högstadiet).så att den styr i ungefär lika mycket åt alla håll tills den har nått sitt bottenläga. Allra bäst vore det ju med ett specialsvarvat styrdon men ett sånt har väl varken du eller jag Jag vill minnas jag har gjort detta på tre Lador och min metod har funkat vid första försöket på alla tre bilarna.
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Perfekt......
Då vet du Christer....men behöver inte ta loss ALU kåpan som jag sa tidigare.....det går att göra det med den på plats (men det var kul att få skrämma dig lite)
Själv har jag bara bytt denna tätning i samband med motorrenovering, och aldrig med motorn på plats i bilen.
Då vet du Christer....men behöver inte ta loss ALU kåpan som jag sa tidigare.....det går att göra det med den på plats (men det var kul att få skrämma dig lite)
Själv har jag bara bytt denna tätning i samband med motorrenovering, och aldrig med motorn på plats i bilen.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Puhuu... ett kopplingsbyte skrämmer mig tillräckligt!Larsson skrev:men det var kul att få skrämma dig lite
Men det är alltid bra att få veta saker man INTE behöver göra. Det underlättar.
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Tänkte återkoppla lite nu efter att bytet är gjort. Lite bilder här, http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=15&t=131#p1437
Tack Alhberg för din fina beskrivning att lossa lådan! http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=158
Vi skrev ut den tråden och mekade stegvis efter den fina beskrivningen.
Dock så behövde vi inte montera bort krängningshämmaren.
Sedan kunde vi gena lite med den övre högra 19mm bulten som håller kopplingskåpan mot motorblocket.
Det gick bra att komma åt den utan att bryta eller montera bort något. Jag använde en medhjälpare som styrde på hylsan uppifrån.
Lååånga eller mååånga förlängare är bra att ha.
Jag skulle tydligen ha en "Viton"-packbox som hade helt andra egenskaper, som fortsatte att täta vid höga temperaturer. Den kostade dock en bit över 300:- (eller om det kanske var närmare 400:-) så det var en rejäl prisskillnad. Men jag kände att denna del var inte värd att chansa på. Vill inte gärna göra om jobbet...
Kanske är jag som är lurad , men Momentums artikelnr. för den som är intresserad - BA 70 90 10 VI
En syl och en liten mejsel var receptet för oss.
Tack alla för era fina tips och trix! Nu är jag jätteglad med min nya fina koppling!
Tack Alhberg för din fina beskrivning att lossa lådan! http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=158
Vi skrev ut den tråden och mekade stegvis efter den fina beskrivningen.
Dock så behövde vi inte montera bort krängningshämmaren.
Sedan kunde vi gena lite med den övre högra 19mm bulten som håller kopplingskåpan mot motorblocket.
Det gick bra att komma åt den utan att bryta eller montera bort något. Jag använde en medhjälpare som styrde på hylsan uppifrån.
Lååånga eller mååånga förlängare är bra att ha.
Jag var på Momentum och skulle handla en sådan för runt 70 spänn, men de avrådde å de bestämdaste. Även en kille som stod i kö höll med. Jag kan ju inget om detta, men tydligen skulle denna packbox tydligen vara en "Nitril"-packbox som inte tål värme något bra, utan den fortsätter vulka och blir bara hårdare och hårdare tills den blir otät och spricker.Lenin skrev:Innan kopplingen återmonteras skulle jag BESTÄMT rekommendera en ny bakre packbox på vevaxeln. Jättelätt att byta när kopplingen är borta och jättetråkig att inse att man måste byta när växellådan sitter på plats . Dessa packboxar läcker ofta, har ryskt reservdelsnummer 2101-1005160 MEN det sitter visst likadana i bland annat Scania så de finns att köpa på bland annat Momentum. Jag köpte en där för ett par år sedan. Kostade 70 spänn eller så. Ryska reservdelsnummer kommer du inte långt med hos svenska reservdelsförsäljare så be om en packbox i dimensionen 70x90x10 mm så blir det bra.
Jag skulle tydligen ha en "Viton"-packbox som hade helt andra egenskaper, som fortsatte att täta vid höga temperaturer. Den kostade dock en bit över 300:- (eller om det kanske var närmare 400:-) så det var en rejäl prisskillnad. Men jag kände att denna del var inte värd att chansa på. Vill inte gärna göra om jobbet...
Kanske är jag som är lurad , men Momentums artikelnr. för den som är intresserad - BA 70 90 10 VI
Kan bara bekräfta att så var fallet. Gick bra att få ut packboxen med kåpan på plats. Vi provade med att dra in en träskruv i packboxen, men antingen var vi alldeles för svaga eller packboxen alldeles för hård.Larsson skrev:Då vet du Christer....men behöver inte ta loss ALU kåpan som jag sa tidigare.....det går att göra det med den på plats (men det var kul att få skrämma dig lite)
En syl och en liten mejsel var receptet för oss.
Tack alla för era fina tips och trix! Nu är jag jätteglad med min nya fina koppling!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"