Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Efter dagens besök hos farbröderna med pikhammaren och protokollet så är jag riktigt glad!
Hade förväntat mig minst 5-6 anmärkningar, men klarade mig med en (1 st!) anmärkning på slirande koppling.
Det var ju ingen överraskning, har ju slirat fram lääänge nu. Så nu är det verkligen dags att fixa kopplingsbytet.
Tänkte mig en sådan här förstärkt variant för 119 EUR.
Någon som har synpunkt på det?
Men sedan då, hur gör man?
Det närmaste kopplingsbyte jag varit, var på en SAAB 99 där lamellerna satt längst fram har jag för mig. Gick att trycka in centrum och bryta och bända.
Men på en Niva, hur göra och vad behövs i verktygsväg? Svårt?
Det är inte så att mästermekaren Ahlberg redan gjort en "så-här-byter-man-koppling-på-enklaste-sätt" inlägg i gamla forumet?
Hade förväntat mig minst 5-6 anmärkningar, men klarade mig med en (1 st!) anmärkning på slirande koppling.
Det var ju ingen överraskning, har ju slirat fram lääänge nu. Så nu är det verkligen dags att fixa kopplingsbytet.
Tänkte mig en sådan här förstärkt variant för 119 EUR.
Någon som har synpunkt på det?
Men sedan då, hur gör man?
Det närmaste kopplingsbyte jag varit, var på en SAAB 99 där lamellerna satt längst fram har jag för mig. Gick att trycka in centrum och bryta och bända.
Men på en Niva, hur göra och vad behövs i verktygsväg? Svårt?
Det är inte så att mästermekaren Ahlberg redan gjort en "så-här-byter-man-koppling-på-enklaste-sätt" inlägg i gamla forumet?
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Väldigt väldigt förenklat tror jag det blir så här:
1. Bort med kardanerna från f-lådan.
2. Bort med f-lådan.
3. Bort med växellådan.
4. Nu ser du kopplingen, bara att skruva loss eländet och byta.
Sen har du ju Ahlbergs fina "how-to"-guide att följa, med den funkade det klockrent för mig när jag skulle byta växellåda första gången... Tog kanske 15 timmar, newbie som man var. Tredje gången jag tog ned växellådan tog det 5 timmar ned och upp igen
1. Bort med kardanerna från f-lådan.
2. Bort med f-lådan.
3. Bort med växellådan.
4. Nu ser du kopplingen, bara att skruva loss eländet och byta.
Sen har du ju Ahlbergs fina "how-to"-guide att följa, med den funkade det klockrent för mig när jag skulle byta växellåda första gången... Tog kanske 15 timmar, newbie som man var. Tredje gången jag tog ned växellådan tog det 5 timmar ned och upp igen
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Fabia - 10, original
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Vänta lite nu - hur är det med spelet på kopplingsarmen? Innan vi river...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Annars är det väl som Hezzin säger, dessutom måste bultarna till starten bort. Den övre högra bulten till kopplingskåpan kan vara liter pillig, jag brukar lossa främre avgasröret för att få spelrum. Jobba med dubbla långa förlängare och en universalknut innan 19-hylsan. Är universalknuten sladdrig dra ett par varv tejp om den. Centrera din lamell med en stump kopparrör - tror det var 15mm som passade.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Spelet på kopplingsarmen är justerat enligt instruktionsboken - tyvärr! Det hade ju varit lite enklare med bara den operationen.
Det konstiga är att kopplingen hållit så länge, fast den slirar. Svågern hade en slirande koppling på en Volvo en gång i tiden, och den nöttes väldigt snabbt ut så den inte tog alls. Jag har en litet oljeläckag från ventilkåpspackningen - kan det vara denna olja som runnit ner och orsakar sliret i kopplingen?
Ny packning är inhandlad i alla fall.
Men på er beskrivning så låter den inte så hemskt svårt - eller?
Mitt problem lär vara rosten som gör att allt blir så svårlossat.
Tänkte samtidigt byta kopplings- och slavcylinder också (svart och rostig olja och pedalen fastnar nere i bland). 35 EUR - billigt!
Men lyfta ner växellådan... låter tungt?
Ahlberg, du har inte en sådan där fin bildserie på detta kopplingsbytarjobb?
Det konstiga är att kopplingen hållit så länge, fast den slirar. Svågern hade en slirande koppling på en Volvo en gång i tiden, och den nöttes väldigt snabbt ut så den inte tog alls. Jag har en litet oljeläckag från ventilkåpspackningen - kan det vara denna olja som runnit ner och orsakar sliret i kopplingen?
Ny packning är inhandlad i alla fall.
Men på er beskrivning så låter den inte så hemskt svårt - eller?
Mitt problem lär vara rosten som gör att allt blir så svårlossat.
Tänkte samtidigt byta kopplings- och slavcylinder också (svart och rostig olja och pedalen fastnar nere i bland). 35 EUR - billigt!
Men lyfta ner växellådan... låter tungt?
Ahlberg, du har inte en sådan där fin bildserie på detta kopplingsbytarjobb?
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Suveränt! Tackar Ahlberg!
Och sedan är det tokenkelt att byta kopplingen?
Och sedan är det tokenkelt att byta kopplingen?
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Tokenkelt. Glöm inte centrera bara.Christer Nivagorskij skrev:Suveränt! Tackar Ahlberg!
Och sedan är det tokenkelt att byta kopplingen?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Eftersom du bor centralt, så kan du få låna min lamellcentreringsmolijox.
(Eller så gör jag ett svartjobb åt dig och fixar hela rasekt )...
Inte för att jag någonsin skulle lura pappastorebrorstaten på några pengar. nänä. Sånt gör inte jag. Inte jag inte.. nope...
Nivan är nog en av de enklare bilar jag jobbat med när det gäller byte av koppling. Alla skruvar går ju att komma ÅT!
/Markus
(Eller så gör jag ett svartjobb åt dig och fixar hela rasekt )...
Inte för att jag någonsin skulle lura pappastorebrorstaten på några pengar. nänä. Sånt gör inte jag. Inte jag inte.. nope...
Nivan är nog en av de enklare bilar jag jobbat med när det gäller byte av koppling. Alla skruvar går ju att komma ÅT!
/Markus
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Innan kopplingen återmonteras skulle jag BESTÄMT rekommendera en ny bakre packbox på vevaxeln. Jättelätt att byta när kopplingen är borta och jättetråkig att inse att man måste byta när växellådan sitter på plats . Dessa packboxar läcker ofta, har ryskt reservdelsnummer 2101-1005160 MEN det sitter visst likadana i bland annat Scania så de finns att köpa på bland annat Momentum. Jag köpte en där för ett par år sedan. Kostade 70 spänn eller så. Ryska reservdelsnummer kommer du inte långt med hos svenska reservdelsförsäljare så be om en packbox i dimensionen 70x90x10 mm så blir det bra.
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Ännu en sak att lägga till i "Bra att veta" listan.... ?Lenin skrev:...packbox i dimensionen 70x90x10 mm så blir det bra.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
-
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
- Ort: Sundsvall
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Tack så mycket kamrat Lenin!Lenin skrev:Innan kopplingen återmonteras skulle jag BESTÄMT rekommendera en ny bakre packbox på vevaxeln.
Det var ett riktigt kalastips.
Packbox ska inhandlas! Är den bara att dra ut när kopplingen är borta?
Är det något annat man bör kika på samtidigt med v- eller f-lådan?
F-lådan såg väldigt oljig ut när jag passade på att kika på besiktningen...
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"
Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Mycket sådant, som lagerdimensioner, bultar, packboxar, brickor mm finns längst bak i partscat.pdf. "Bibeln" som Senihol kallar den... Använd "Sök" i Readern.Larsson skrev:Ännu en sak att lägga till i "Bra att veta" listan.... ?
Att byta bakre vevaxelpackboxen kräver att du lossar svänghjulet - inget större bekymmer.
Är det väldigt geggigt runt lådorna kanske du skall passa på att byta packbox på v-lådans utgående axel. 2101-1701210, D=56
d=32
B=10
Och kolla och locktighta muttern...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta koppling - помощь (betyder HJÄLP)
Du måste ta bort svänghjulet oxå, packboxen sitter i en ALU kåpa som är skruvad i blocket. ALU kåpan är tätad med en papperspackning som ev går sönder och måste bytas.Christer Nivagorskij skrev: Är den bara att dra ut när kopplingen är borta?
En sida av denna ALU kåpa är ihopskruvad med oljetråget, var försiktig när du lossar den så att oljetrågspackningen inte går sönder.
Visst känns det bättre nu......?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.