Sida 11 av 13

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 27 dec 2009 16:49
av Nivanörden
Ok, har putsat o grejat idag med tveksamt resultat. Ibland går det hur fint som helst, medan det ibland nyper ganska rejält, tycker jag.. För er andra, när det nypt, hur hårt blev det ungefär? För mig går det oftast o vrida sig loss genom o ta i mer, men vissa gånger har jag fått backa o ta fart. Börjar tröttna lite på detta. Vill helst att lådan skall fungera till 100% när jag monterar den.

Sedan lyckades jag att ha sönder ett av mina nya lager genom ren o skär ouppmärksamhet.. :evil: Så lite irriterad är man allt. Skall ut o ta en dust till med dreven nu.

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 27 dec 2009 18:01
av NivaMicke
Håller med , tar mycket på tålamodet...... jag brukar få hålla på 1/2 till en dag med detta.....
Nån som har en kugghjulsfräs att sälja??

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 27 dec 2009 20:11
av Nivanörden
NivaMicke skrev:Håller med , tar mycket på tålamodet...... jag brukar få hålla på 1/2 till en dag med detta.....
Nån som har en kugghjulsfräs att sälja??
Hur brukar du göra? Vad använder du för verktyg? Jag har bara skitverktyg, så tänkte åka o se om det finns nått bättre än smärgelduk...?

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 27 dec 2009 21:10
av ahlberg
En sån här liten sötnos:

Bild

Med en liten sliprondell monterad så har du bra kontroll. Ingen risk att du tar för mycket heller.

Alternativt en flapdisk (slipduksrondell) på lilla elektriska vinkelslipen - den är oxå snäll.

Eller gör som jag - känn inte efter så mycket.. :roll:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 18 jan 2010 23:22
av Nivanörden
Skulle även behöva byta det främre lagret på mellanaxeln; alltså detta:

Bild

Om någon vet vad det heter o kunde berätta så vore jag jätteglad! :D

MVH/
Håkan

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 19 jan 2010 08:08
av Larsson
Jag har ett nytt difflager hemma (ena sidan) ifall det är nån som behöver.....

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 20 jan 2010 17:56
av NivaMicke
Nivanörden skrev:
Om någon vet vad det heter o kunde berätta så vore jag jätteglad! :D

MVH/
Håkan
SKF : NJ 2207 ECP
MVH Micke

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 20 jan 2010 19:32
av Nivanörden
NivaMicke skrev:
Nivanörden skrev:
Om någon vet vad det heter o kunde berätta så vore jag jätteglad! :D

MVH/
Håkan
SKF : NJ 2207 ECP
MVH Micke
Najs! Nu e jag glad som jag lovade! ;-)

MVH/
Håkan

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 07 feb 2010 11:28
av zon
Nivanörden skrev:Bild

En lite fråga jag har.. Som synes på bilden e det en spricka och materialet är jättetunt över "hålet" efter svarvningen. För att undvika att tappa flisor i lådan tänkte jag helt enkelt fila loss allt vid hålet, om ni förstår hur jag menar... ;-) ? Innebär detta några problem, eller är det bara o go bananas? :mrgreen:

MVH/
Håkan
Min diff har inte de hålen, hva har de for funksjon? Min Niva er en 1979-modell. Kan det tenkas at Lada-fabrikken har hatt en mening med å gjøre om diffen?
Om de gir bedre smørning, så kanskje jeg burde bore et par hål :D .
Bild

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 07 feb 2010 16:03
av NivaMicke
Diffen finns i 2 utföranden... Den gamla har plåtbleck som låser diffaxeln , samma axel som sitter i diffarna i fram & bakaxel.
Nyare diffar har en vanlig låsring i båda ändar på diffaxeln..... Denna passar INTE i fram & bakaxel....
Diffen går "under ytan" hela tiden så den får nog med olja i vilket fall.... MVH Micke

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 14 mar 2010 16:51
av ahlberg
Letar efter infon om MPI-nivornas växellåda - visst var det så att man inte kunde ta kronhjulet från dessa? Men fördelningslådorna är lika för övrigt?

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 20 apr 2010 18:58
av ahlberg
Bytte olja på min stenkryparlåda för nån vecka sen. Den var inte så vacker.... mycket brunt och lite skimrande.. Kanske är det från "inkörningen" och det blir bättre sen, men ni andra som har krypare - kosta på er ett tidigt oljebyte! Magnetpluggen var hyfsat ren...

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 26 apr 2010 18:15
av Markus Almroth
Du tror det varlit lite varmt?

Vad hade du för olja?

ATF-olja borde ju vara lite värmebeständigare än GL-4/5. Frågan är om den lägre friktionen i Gl-oljan är lämplig under inkörning. hmmm och dubbelhmm.

Är på G att skicka delar till NM ;-)

/M

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 26 apr 2010 21:13
av ahlberg
Jag drar inga slutsatser än.. får se efter nästa oljebyte. Den gick lite trögt när jag satte ihop den - men nu snurrar den fint...

Biltema mineral 80W/90 GL5

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Postat: 04 maj 2010 11:16
av Markus Almroth
Jag kommer nog börja byta olja varje höst/vår bara för att ha ATF på vintern och GL på sommaren. Eller så skiter jag i GL och bara kör ATF. ...

Jag försökte nämligen veva igång Nivan när det var minus 15 och .. jag orkade knappt få runt den. Såpass seg som oljan var måste det påverka bränsleförbrukningen ganska ordentligt.

/M