Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Så här då:

Bild

Men då kanske den lilla elektriska vinkelslipen fungerar lika bra?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev:


Men då kanske den lilla elektriska vinkelslipen fungerar lika bra?
Nja , tror inte det , men testa gärna..... tyckte själv att det var ganska så trångt där inne.....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev:
zon skrev:Får svare for meg selv. Jeg er, som ahlberg, mest intressert i en ferdig "moddad" aksel (og muligens nedsvarvad diff). Resten skal jeg nok klare selv.
Hvor mange timer vil du anslå at arbeidet tar? Jeg vil nok være villig til å betale mellom 1000,- og 2000,- + frakt, om jeg sender råmateriale.
Du må selvklart kunne tjene penger på dette. Jeg forstår også at du har brukt mange timer på "utvikling" og testing :) .

Jag tror många, som Larsson och jag, vill göra så mycket som möjligt själva, dvs vill bara köpa axeln med påkrympt drev. Vill man ha bearbetat hus och diff tror jag man heller köper en hel låda.

Vad man skulle pröjsa för bara axeln? Budgivningen skulle väl börja på tusenlapp och kanske sluta på tvåtusen, med fulla garantier högst tre. Det finns ju ingen egentlig konkurrens eller enkelt alternativ - vill man ha det lågt så... Försumbar frakt i detta fall.

Komplett GDS-sats med axel, bearbetat hus och diff? Runt tre papp? Frakt tillkommer...

Komplett låda? Renoverad och med stenkryp - fem papp? Lämna man in beg f-låda och treans drev - fyra tusen?? Sen blir det ju en rejäl fraktkostnad med...

Man vill ju dessutom ha viss rätt att returnera om inte tex krympförbandet håller...

Bara sådär på en höft... Niva-ägare är ju inte de mest spendersamma...

Fler får gärna tycka till!
Låter ju bra , var lite rädd att ni bara ville spendera några hundralappar på detta.......
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på detta men det måste ju "gå runt"....
Dessa priser som nämts här ska nog inte vara några problem att klara....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Känn inte att du måste börja tillverka "stenkrypar lådor" till hela Europa.......det räcker gott om du gör en till Admin och en till Vice-Admin. ;)

Hihihihihihi
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Larsson skrev:Känn inte att du måste börja tillverka "stenkrypar lådor" till hela Europa.......det räcker gott om du gör en till Admin och en till Vice-Admin. ;)

Hihihihihihi
Ingen fara , ni 2 är självklara..... sen är det väl 3-4 stycken som är intresserade , och en åt mig själv.....
Förresten Larsson....... ligger inte du på en massa 3:ans drev efter dina växellådsrenoveringar???
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Jag kan nog ha nått sånt liggandes........annars kan jag fixa fram nya.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Fick fatt på Aman på lada.co.uk som tillsammans med nån polare gjort en Fransk mellanaxel, men som inte monterat ihop f-lådan än. Han körde presspassning, locktite cylindrisk låsning och svets!

Micke, välgörenhet har sin tid, affärsmässighet sin. Här finns ett läge när folk tycker det är värt en rejäl slant att få stenkrypare. Inget fel att ta vara på den möjligheten! Det blir säkert ingen astronomisk timpeng ändå...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av zon »

av ahlberg 18 aug 2009 22:24

Fick fatt på Aman på lada.co.uk som tillsammans med nån polare gjort en Fransk mellanaxel, men som inte monterat ihop f-lådan än. Han körde presspassning, locktite cylindrisk låsning och svets!

Micke, välgörenhet har sin tid, affärsmässighet sin. Här finns ett läge när folk tycker det är värt en rejäl slant att få stenkrypare. Inget fel att ta vara på den möjligheten! Det blir säkert ingen astronomisk timpeng ändå...

1. Jeg er ingen ekspert, men synes det høres risikabelt ut med sveis. Tror det vil påvirke herdingen eller fasongen på drevene på en negativ måte, det er veldig små marginer her. Hva med flussmiddel og oppvarming (vet ikke om det heter flussmiddel på svensk. flux...nånting tror jeg på engelsk)? Mulig jeg er helt på jordet, vet egentlig veldig lite om dette :) .

2. Enig med Ahlberg, la markedet styre prisen. ikke noe feil med å tjene en slant på det her ;) .
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev:Fick fatt på Aman på lada.co.uk som tillsammans med nån polare gjort en Fransk mellanaxel, men som inte monterat ihop f-lådan än. Han körde presspassning, locktite cylindrisk låsning och svets!
Jag sätter en pilsner på att drevet spricker , eller havererar på annat sätt.........eller för oväsen pga skevhet....
Om han gett f*n i att svetsa så hade det kanske funkat......om det snurrat lite och skurit fast , utan att glida i sidled....

Ska bli kul att höra hur det går...... och hur länge det håller......
(kanske inte ska vara så kaxig.....har inte testat mina än.....)
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av zon »

Jag sätter en pilsner på att drevet spricker , eller havererar på annat sätt.........eller för oväsen pga skevhet....
Om han gett f*n i att svetsa så hade det kanske funkat......om det snurrat lite och skurit fast , utan att glida i sidled....
Det er presis det samme jeg har fått høre. Jeg har i lengre tid vært interessert i denne "modden", og hadde en stund forhåpninger om å klare det selv, med hjelp fra en venn som kunne håndtere en dreibenk. Men når jeg forhørte meg med proffer, sa de alle det samme: -"Hold for guds skyld sveiseapparatet langt unna gearkassa". En ekspert sammenlignet det med å foreta hjernekirurgi med kjøkkenredskaper :lol: .
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Japp, jag kan bara hålla med - rätt utförd är krympförband oroligt starkt och lämpligt till just hjul och drev. Det enda som kan få loss det är i princip värme - och knappt ens det... Jag tror på Mickes lösning (och det är inte enbart för att vi resonerade om den över en kopp kaffe och en kanelsnäcka på min altan för en månad sen...) :roll:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

Kul att höra att det går framåt! :-)

Det kanske står nånstans, men vilken utväxling blir det ungefär med denna modd?

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Nivanörden skrev:Kul att höra att det går framåt! :-)

Det kanske står nånstans, men vilken utväxling blir det ungefär med denna modd?

MVH/
Håkan
3,0:1 på lågen , oförändrat på hög....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Markus Almroth »

Om jag skickar in dreven till dig, vad tar du för att fixa till det?

Jag har sålt iväg lite för många maskiner för att fixa det själv, tyvärr...

/M
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av hezzin »

Jag är definitivt en spekulant på detta med då Mr Uppfinnare har för avsikt att ta detta i produktion :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Skriv svar