Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Larsson skrev:Fanken vad du kan........och verkar ha tillgång till maskiner. :shock:
ahlberg skrev:..ser onekligen väldigt bra ut, det där...
Tackar och bugar.......
Snart har jag en färdig låda att testa.... MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Avis......

När bygger du min?? :mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Larsson skrev:Avis......

När bygger du min?? :mrgreen:
Har 2 färdiga axlar nu..... Ska "bara" monteras i lådan..... Problemet nu är att alla difflagren i de 3 lådor jag plockat ner har varit kass....
Nån som ligger på några difflager till f-lådan???
Vill du själv fixa resten så kan jag skicka axeln.... Resten att göra är: slipa ur höljet , montera ett 3:ans drev från en vanlig låda , svarva eller i nödfall slipa ner diffen , samt att rengöra och byta packningar och packboxar....
Det behövs en bra avdragare och helst en press för att göra detta utan att förstöra lagren.....
Att slipa ner i höljet är oxå lite knivigt om man inte har "rätt" utrustning.... man kommer dåligt åt där inne.... + att det finns inte material i överflöd....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Köper gärna "färdigmoddade" delar av dig......att montera allt i lådan och sätta ihop allt kan jag nog fixa själv.

Känns dock som att Ahlberg borde få förtur på dessa delar då han är en mera inbiten OffRoadare än vad jag är och har mer nytta av denna MODD....... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Det verkar ju som du känner dig så pass säker att du vill starta serieproduktion? Tester och sånt är för mjukisar?

Det är stort.. mycket stort! ;)

Jag har nog material till ett bygge till...

Tillverkingsmetoden är en företagshemlighet förstår jag? :) Som sagt tidigare, OM detta fungerar, och det går att leverera som en GDS-sats som inte väger bly, med en bra instruktion och framförallt bra referenser, finns det nog köpare på många ställen - i flera världsdelar - faktiskt.

Bearbetning av lådan - räcker en roterande fil?

Nedslipning av diffen - med lite tålamod, noggrannhet och en vinkelslip?

Jag vill minnas jag bytt alla lager i en f-låda med bara en dålig jula-avdragare.... kanske fuskade... var nått år sen... runnit mycket GL5 under axlarna sedan dess...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ranger »

NivaMicke skrev: Nån som ligger på några difflager till f-lådan???
Jag bytte samtliga lager i min f-låda för något år sedan. Tror att jag har dom gamla kvar, kan kolla skicket på dessa.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av zon »

OM detta fungerar, och det går att leverera som en GDS-sats som inte väger bly, med en bra instruktion och framförallt bra referenser, finns det nog köpare på många ställen - i flera världsdelar - faktiskt.
Dette har helt klart internationalt potensiale!!! :D
veldig spennende!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

zon skrev:
OM detta fungerar, och det går att leverera som en GDS-sats som inte väger bly, med en bra instruktion och framförallt bra referenser, finns det nog köpare på många ställen - i flera världsdelar - faktiskt.
Dette har helt klart internationalt potensiale!!! :D
veldig spennende!
Sedär - först Norge och sedan världen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev:Det verkar ju som du känner dig så pass säker att du vill starta serieproduktion? Tester och sånt är för mjukisar?


Bearbetning av lådan - räcker en roterande fil?

Nedslipning av diffen - med lite tålamod, noggrannhet och en vinkelslip?

Jag vill minnas jag bytt alla lager i en f-låda med bara en dålig jula-avdragare.... kanske fuskade... var nått år sen... runnit mycket GL5 under axlarna sedan dess...
Naturligtvis ska jag göra praktiska tester innan det blir serieproduktion..... Måste få ner tillverkningstiden oxå för att kunna göra det hyffsat billigt...

Slipning i lådan: nej , en roterande fil går inte , man kommer inte åt i "hörnet" mellan gavel och "sump". En vinklad minimaskin med kapskiva går bättre...

Ja , att byta lager är enklare , men när de ska återanvändas får man vara lite mer försiktig...

Nerslipning av diff med vinkelslip: Visst , men det tar tid med alla provmonteringar , men fullt möjligt med lite noggranhet....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev: OM detta fungerar, och det går att leverera som en GDS-sats som inte väger bly, med en bra instruktion och framförallt bra referenser, finns det nog köpare på många ställen
Ja , kanske kan dela på diffen och bara skicka den halvan som behöver svarvas..... blir mycket lättare då....billigare att skicka....
Vad säger ni grabbar , vad blir det värt , ett sånt paket med de delar som behöver maskinbearbetas? (mellanaxel + diff + hus)
Vad är ni villiga att betala? Vill gärna höra lite ungefär så man vet om det är lönt att dra igång nått ännu större.....??
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Bild Sån här? Eller detta kallas "rak"?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

NivaMicke skrev:
ahlberg skrev: OM detta fungerar, och det går att leverera som en GDS-sats som inte väger bly, med en bra instruktion och framförallt bra referenser, finns det nog köpare på många ställen
Ja , kanske kan dela på diffen och bara skicka den halvan som behöver svarvas..... blir mycket lättare då....billigare att skicka....
Vad säger ni grabbar , vad blir det värt , ett sånt paket med de delar som behöver maskinbearbetas? (mellanaxel + diff + hus)
Vad är ni villiga att betala? Vill gärna höra lite ungefär så man vet om det är lönt att dra igång nått ännu större.....??

Jag tror många, som Larsson och jag, vill göra så mycket som möjligt själva, dvs vill bara köpa axeln med påkrympt drev. Vill man ha bearbetat hus och diff tror jag man heller köper en hel låda.

Vad man skulle pröjsa för bara axeln? Budgivningen skulle väl börja på tusenlapp och kanske sluta på tvåtusen, med fulla garantier högst tre. Det finns ju ingen egentlig konkurrens eller enkelt alternativ - vill man ha det lågt så... Försumbar frakt i detta fall.

Komplett GDS-sats med axel, bearbetat hus och diff? Runt tre papp? Frakt tillkommer...

Komplett låda? Renoverad och med stenkryp - fem papp? Lämna man in beg f-låda och treans drev - fyra tusen?? Sen blir det ju en rejäl fraktkostnad med...

Man vill ju dessutom ha viss rätt att returnera om inte tex krympförbandet håller...

Bara sådär på en höft... Niva-ägare är ju inte de mest spendersamma...

Fler får gärna tycka till!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av zon »

Får svare for meg selv. Jeg er, som ahlberg, mest intressert i en ferdig "moddad" aksel (og muligens nedsvarvad diff). Resten skal jeg nok klare selv.
Hvor mange timer vil du anslå at arbeidet tar? Jeg vil nok være villig til å betale mellom 1000,- og 2000,- + frakt, om jeg sender råmateriale.
Du må selvklart kunne tjene penger på dette. Jeg forstår også at du har brukt mange timer på "utvikling" og testing :) .
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Slängde ut en fråga lite löst internationellt... och 200€ verkar några tycka är billigt... så det finns säkert några som går till 300€ - säkert vet man ju inte förrän man sätter ut en annons. Inte ens Aussierna verkade avskräckta, trots att frakten måste kosta...

Men, den springande punkten är ju hur mycket arbete du måste lägga ner! Det borde avgöra priset mer än efterfrågan...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

ahlberg skrev:Bild Sån här? Eller detta kallas "rak"?
Ja , den är rak.... går inte så bra , likadan fast vinklad är bättre....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Skriv svar