Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Här har vi en som försöker jobba lite ostört på annat forum..
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=16270
Vi håller tummarna!
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=16270
Vi håller tummarna!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Haha...... får visst inte va i fred nånstans.......
Kan bara meddela att dreven är just nu provpassade i lådan och det ser mycket bra ut......än så länge...
Kan bara meddela att dreven är just nu provpassade i lådan och det ser mycket bra ut......än så länge...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Kan väl tllägga att Micke och jag spånade om att försöka få fram en "Stenkryparsats" som skulle gå att skicka med post utan att bli ruinerad. Satsen skulle bestå av modifierad mellanaxel (med påkrympt kronhjul). För mottagaren skulle då återstå att ragga upp ett treans drev, ta ur lite material ur F-lådehuset samt att slipa ner lite på diffen. Fullt görligt med ganska vanliga verktyg. Vi får se...
Senast redigerad av ahlberg den 01 aug 2009 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Justerat enligt Mickes anvisningar...
Anledning: Justerat enligt Mickes anvisningar...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Jag är på om det inte blir helt orimliga pengar!ahlberg skrev:Kan väl tllägga att Micke och jag spånade om att försöka få fram en "Stenkryparsats" som skulle gå att skicka med post utan att bli ruinerad. Satsen skulle bestå av modifierad mellanaxel (påkrymt 3:ans-hjul) och ett 3-ans drev. För mottagaren skulle då återstå att ta ur lite material ur F-lådehuset samt att slipa ner lite på diffen. Fullt görligt med ganska vanliga verktyg. Vi får se...
MVH/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
jeg også, om ni exporterar....
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Och man skickar "råmaterial" först antar jag?
/Markus
- som samlat på sig de flesta delarna redan.
/Markus
- som samlat på sig de flesta delarna redan.
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Det är mellanaxeln i f-lådan + "kronhjulet" på diffen som jag behöver....OBS! ett EXTRA "kronhjul" det som finns i lådan ska va kvar...Markus Almroth skrev:Och man skickar "råmaterial" först antar jag?
/Markus
- som samlat på sig de flesta delarna redan.
Problemet nu är tiden för att fixa detta....... Har ingen gnistmaskin och det biter dåligt att svarva... Slipa tar oxå för lång tid...
Har testat att kapa och sen svarva , verkar lovande , men tar ändå lite för lång tid , får inte bli för varmt , man vill va rädd om härdningen....
Just härdningen är problemet , den går ner till "botten" på drevet , ca 2mm in i godset , är j*vligt hårt och förstör alla svarvstål jag testat än...
Får se hur det går , om jag får ner tiden så kan det kanske bli massproduktion...
Det som man sen själv får göra är att "hitta" ett 3:ans drev från en "vanlig" växellåda , ska vara 21 kuggar på det , och montera på ingående axel.
Huset måste slipas ur några mm för att få in mellanaxeln , och diffen måste svarvas eller slipas ner 3-4mm för att gå fritt för det nya drevet.
Utgående axel "diffen" måste monteras samtidigt med mellanaxeln , dessa "överlappar" varandra.....
Så , se till att INTE slänga gamla / dåliga / trasiga fördelningslådor , "kronhjulet" kan vara helt och användbart.
Även mellanaxeln är bra att ha om man skulle råka svarva av några hundradelar för mycket , det är lätt hänt....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Spännande som fan.
Förresten. Det där med passningen borde väl stå i Karlebohandboken?
/M
Förresten. Det där med passningen borde väl stå i Karlebohandboken?
/M
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Dum idé kanske - men kan en vattenskärare göra ett snitt i härdat stål?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Vet ej , men ska nog kollas upp...... tyvärr är ju drevet någonstans runt 20mm tjockt , så det går ju inte med nån "hobbymaskin"....ahlberg skrev:Dum idé kanske - men kan en vattenskärare göra ett snitt i härdat stål?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Möjligt att det gör , var hittar man den?Markus Almroth skrev:Spännande som fan.
Förresten. Det där med passningen borde väl stå i Karlebohandboken?
/M
Det jag vill veta är hur mycket det nersvarvade "drevet" minskar i diameter vid nerkylning (frysen -18)
Och hur mycket ökar "kronhjulet" i diameter vid värmning till ungefär 60 grader (vill vara säker på att inte sabba härdningen)
Här snackar vi en diameter på 75mm.....
Och dessutom , hur mycket behövs för att spräcka "kronhjulet"?? Många frågor som man vill ha lite koll på för att inte behöva prova sig fram....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Googlat lite:
S. Med krympförband menar man att hålet i en detalj är avsevärt mindre än axeln. Detaljen måste då värmas upp så att den utvidgar sig och hålet blir större och kan anbringas på axeln. När detaljen kallnar krymper den och därmed kommer detaljen att sitta fast på axeln. Ett riktigt gjort krympförband kan inte demonteras utan att detaljen värm upp igen. I ett pressförband är hålet också lite för litet, (eller axeln lite för stor) men bara några hundradels mm och kan med visst våld pressas ihop
http://www.kjellihbg.com/faq.htm
Mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvidgningskoefficient
Där man säger att järn utvidgar sig 1,2 mm per meter vid uppvärmining 0-100 grader.
Om förbandet är 75 mm i diameter borde (0,0075*1,2=0,009) utvvidgning vid uppvärming med 100 grader resultera i en utvidgning på 0,009. Nio tusendelar, eller nästan en hundradel.
200 grader skulle ge två hundradelars utvidgning - utvidgningen verkar vara linjär. Man måste dock betänka att kugghjulet expanderar även "inåt" i hålet - så kanske inte hålet blir två hundradelar större?
Nedkylning till minus 20 av axeln skulle bara ge någon tusendels krympning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rdning
Kollar man på härdning så verkar det vara ofarligt att värma till 180 grader, vilket är den lägsta temperatur som nämns i samband med anlöpning, vilket är en efterbehandling efter härdning. Troligen är väl "högsta ugnsvärme" ofarligt? Lite extra anlöpning har väl ingen dött av?
Jag hade skjutit in mig på en hundradels differans. Skulle hjulet rotera på axlen så kommer det ju omedelbums att skära fast. Det är mycket otäckare att ha väldiga spänningar i "ytterkransen" - tycker jag det känns som...
S. Med krympförband menar man att hålet i en detalj är avsevärt mindre än axeln. Detaljen måste då värmas upp så att den utvidgar sig och hålet blir större och kan anbringas på axeln. När detaljen kallnar krymper den och därmed kommer detaljen att sitta fast på axeln. Ett riktigt gjort krympförband kan inte demonteras utan att detaljen värm upp igen. I ett pressförband är hålet också lite för litet, (eller axeln lite för stor) men bara några hundradels mm och kan med visst våld pressas ihop
http://www.kjellihbg.com/faq.htm
Mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvidgningskoefficient
Där man säger att järn utvidgar sig 1,2 mm per meter vid uppvärmining 0-100 grader.
Om förbandet är 75 mm i diameter borde (0,0075*1,2=0,009) utvvidgning vid uppvärming med 100 grader resultera i en utvidgning på 0,009. Nio tusendelar, eller nästan en hundradel.
200 grader skulle ge två hundradelars utvidgning - utvidgningen verkar vara linjär. Man måste dock betänka att kugghjulet expanderar även "inåt" i hålet - så kanske inte hålet blir två hundradelar större?
Nedkylning till minus 20 av axeln skulle bara ge någon tusendels krympning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rdning
Kollar man på härdning så verkar det vara ofarligt att värma till 180 grader, vilket är den lägsta temperatur som nämns i samband med anlöpning, vilket är en efterbehandling efter härdning. Troligen är väl "högsta ugnsvärme" ofarligt? Lite extra anlöpning har väl ingen dött av?
Jag hade skjutit in mig på en hundradels differans. Skulle hjulet rotera på axlen så kommer det ju omedelbums att skära fast. Det är mycket otäckare att ha väldiga spänningar i "ytterkransen" - tycker jag det känns som...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Nej. För sjutton. Den krymper inte inåt. Eftersom den krymper mest i längsled. Man får räkna på omkretsen i "hålet" Expansionen radiellt är försumbar.
Karlebohandboken är ett måste när man håller på med sånt här. Den borde finnas på Tradera. De bästa är faktiskt de lite äldre årgångarna från typ 1950 och framåt. Jag har en från -64 och den är _toppen_ ...
Tyvärr vet jag inte exakt vars den är just nu.
/M
Karlebohandboken är ett måste när man håller på med sånt här. Den borde finnas på Tradera. De bästa är faktiskt de lite äldre årgångarna från typ 1950 och framåt. Jag har en från -64 och den är _toppen_ ...
Tyvärr vet jag inte exakt vars den är just nu.
/M
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Du har säkert rätt, men hur kul är cirkelns omkrets? r2*3,14?
Det får bli senare.
Det får bli senare.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)
Pågar , pågar....... Hur många år gick ni i varje klass???
75mm vill jag ha till 0,075 meter
På min gamla bakeliträknemaskin blir det nästan en tiondel i skillnad på axel i -20 och drev i 100grader..........
Då kan det stämma med 6 hundradelar som suzukifantasterna har använt i många år nu....
Tyckte direkt att det inte stämde , en hundradel är ju typ lagerpassning...
Intressant , om detta stämmer så glider bitarna ihop utan pressning....
Ska nog göra det i pressen för säkerhets skull , katastrof om det "nyper" halvvägs....
MVH Micke
75mm vill jag ha till 0,075 meter
På min gamla bakeliträknemaskin blir det nästan en tiondel i skillnad på axel i -20 och drev i 100grader..........
Då kan det stämma med 6 hundradelar som suzukifantasterna har använt i många år nu....
Tyckte direkt att det inte stämde , en hundradel är ju typ lagerpassning...
Intressant , om detta stämmer så glider bitarna ihop utan pressning....
Ska nog göra det i pressen för säkerhets skull , katastrof om det "nyper" halvvägs....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74