Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

Ok, har frågat förr, men inte fått nått svar.. Finns det möjlighet att betala lite extra för de delar jag inte har!? Dvs jag har ju bara det som sitter på bilen o har varken tid eller möjlighet att jaga delar. ;-) Jag BETALAR givetvis!

DVS kan jag KÖPA de grejer som behövs av dig NivaMicke o skicka de jag har? Hoppas ni förstår vad jag menar!? ;)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Nivanörden skrev:Ok, har frågat förr, men inte fått nått svar.. Finns det möjlighet att betala lite extra för de delar jag inte har!? Dvs jag har ju bara det som sitter på bilen o har varken tid eller möjlighet att jaga delar. ;-) Jag BETALAR givetvis!

DVS kan jag KÖPA de grejer som behövs av dig NivaMicke o skicka de jag har? Hoppas ni förstår vad jag menar!? ;)

MVH/
Håkan
Självklart! Finns snart en sån sats.... och även en komplett låda....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

NivaMicke skrev:
Självklart! Finns snart en sån sats.... och även en komplett låda....
Gött! PMa mig när du har en sats klar att skeppa iväg, så löser vi alla detaljer! :-) Mycket nyfiken på detta.

Mvh/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av hezzin »

Ställer mig i kö... :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Niva_Evert »

Kan man ställa sig i "komplettlådakön"?

Jag har en gammal 4vxlad låda liggandes om du behöver, kanske även en fördelarlåda.
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Niva_Evert skrev:Kan man ställa sig i "komplettlådakön"?

Jag har en gammal 4vxlad låda liggandes om du behöver, kanske även en fördelarlåda.
Ja , det går bra... jag fixar i turordning.... Har du möjlighet att få hit lådorna på ett billigt sätt så är det bra.....annars löser det sig ändå...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Niva_Evert »

Vad har du för adress så skickar jag med taxi :)
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Andreas »

Även jag är intresserad, vet ej hur komplett sats jag ska köpa men det får man väl lösa sen. Jag har en komplett 4vlx låda samt fördelningslåda över.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Andreas skrev:Även jag är intresserad, vet ej hur komplett sats jag ska köpa men det får man väl lösa sen. Jag har en komplett 4vlx låda samt fördelningslåda över.
Om du inte vill ha en komplett låda utan bara en sats så löser jag det snart.....har slut på 3:ans drev här nu......MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Andreas »

NivaMicke skrev:
Andreas skrev:Även jag är intresserad, vet ej hur komplett sats jag ska köpa men det får man väl lösa sen. Jag har en komplett 4vlx låda samt fördelningslåda över.
Om du inte vill ha en komplett låda utan bara en sats så löser jag det snart.....har slut på 3:ans drev här nu......MVH Micke
Jag tror att en lös sats skulle sitta fint, måste bara kolla ahlberg-guiderna och påminna mig om vad som skulle göras men det bör nog gå bra.
Vad ligger en lös sats i för pris?
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Som det ser ut nu så hamnar en GDS-sats på 3000:- ink.frakt (Posten)
Då ingår en mellanaxel , provmonterad och testad....(Måste pga ryska toleranser....)
Nersvarvat diffhus
Urslipat hölje
3:ans drev
Packningsats
Detta är vad som behövs minst..... tillkommer för pedanten nya lager , difflagren är i stort sett alltid kass.....(lagersång) SKF kostar ca 500:- styck
En liten flaska bussningsmontering/cylindrisk låsning är nästan tvunget oxå , lite sådär med ryssarnas lagerpassning på en del ställen....
MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Niva_Evert »

Ska man köra med lika mycket GL5 som vanlig eller ska man skvimpa i lite xtra? tänker att det blir ju mer belastning än orginal?
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Det är inte säkert smörjningen blir bättre för att man har mer olja - inte heller att man använder tjockare olja - eller olja som påstås vara exremt vidhäftande.

Liten lektion i stänksmörjning (sorry om det blir lite professor-stuk nu) :)

Både v-lådan och f-lådan bygger på stänksmörjning - dvs kuggarna skall kasta runt olja i huset och den skall därefter rinna ner på lämpliga ställen (ibland styrt med "oljestyplåtar" - dock inte i Lada)

Tjock olja stänker dåligt - tills den blivit varm - och då kan det vara försent.
Vidhäftande olja stänker inge bra heller...
Mer olja - risk att du dränker de kugghjul som skall stänka - de hamnar under ytan.


Belastningen på f-lådan efter stenkryparmodden blir högre - tja.. körstilen är annorlunda efteråt - det är sällan man gasar hårt eller "satsar med kopplingen" - så jag tror det kan vara hugget som stucket.


GL5 är trevlig olja - den har en extremt hög bärighet i oljefilmen. Köp bara inte för hög viscositet. Personligen skall jag nog utöka mitt experiment med Lidl-motorolja till att omfatta även f-lådan.. men det är ju bara ett experiment!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Niva_Evert skrev:Ska man köra med lika mycket GL5 som vanlig eller ska man skvimpa i lite xtra? tänker att det blir ju mer belastning än orginal?
Mer gör nog ingen nytta , dreven går ända nere på botten och "sveper" upp oljan hela tiden.... Bättre att byta lite oftare...
Jag rekomenderar ett extra byte ganska snart efter renovering/stenkryparsats för att få bort ev. "skit"
Såg i min testlåda att det var lite spån efter bara några mil...kan ej hitta var de kom ifrån...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Byt ofta - det är alltid rätt! Olja förbrukas - en motorolja mest eftersom den blir bemängd med föroreningar, och en växellådsolja eftersom de långa fina molekylerna bryts ned av det oavbrutna malandet. Sen kan man alltid resonera om huruvida de vanligaste skadorna på transmissionen på våra Nivor orsakas av för gammal eller felaktig olja - o.fta har det helt enkelt har saknats olja - eller så har muttrar och skruvar lossnat och orsakat haveri
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar