Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Markus Almroth »

Att ordna fjärrkontroll till kopplingen borde ju vara görbart... Det finns ju bilar med elektrisk koppling i samband med halvautomatlådor t.ex. :-)

Styrningen blir väl kanske något knepigare.

Undrar om det inte vore enklare att ordna med kameror och monitorer för att se resp. hjul.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Testat landsväg - utan problem, men det är som Micke säger, den låter lite annorlunda. Inte mer väsen men annorlunda.

Testade även en liten men brant skogsväg - helt suveränt! Det går så långsamt att IACen hinner "justera" tomgången och håller farten konstant uppför även branta backar. Jag kommer inte att behöva gasa om jag inte vill ha fart över något slirigt parti. Perfekt - hade jag haft denna i somras hade jag sparat två drivaxlar - lätt. Myspys offroad!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Låter ju kanon......

Skall gräva fram min FD låda i veckan om jag hinner...och börja obduktionen.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Markus Almroth »

Jag hade behövt den för ungefär en halvtimme sedan...

Hrm..

/M
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ranger »

Jag tycker att jag kan köra rätt långsamt uta en sådan där ? 8-)
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Det kan du säkert... men ta följande lilla formel och sug på:

Stenkryparfaktor = (finansiell insats+arbetsinsats+värmeutveckling+bränsleförbrukning)/kryphastighet

Sen finns det ju kompenserande faktorer på plussidan för din del: Dieselknack och turbovissel, EN växellåda och inte minst Macho- och Imponansfaktorn. Men det är ju inte alla som behöver den... :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av hezzin »

Undrade bara hur det ser ut med nån slags produktion/försäljning av dessa kit som det talats om? Man är ju så nyfiken :D Skulle ju vara gött att kunna kryyyypa över stenarna istället för att hoppa fram på dem...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

hezzin skrev:Undrade bara hur det ser ut med nån slags produktion/försäljning av dessa kit som det talats om? Man är ju så nyfiken :D Skulle ju vara gött att kunna kryyyypa över stenarna istället för att hoppa fram på dem...
x2
Så fort det finns köper jag/skickar in de grejer jag har för modifiering!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Tror nog Micke avser att bygga axlar om han bara får råmaterial. Men, han fär ju inte åka och förlusta sig med exotisk offroad vara och varannan dag då...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Tror nog Micke avser att bygga axlar om han bara får råmaterial. Men, han fär ju inte åka och förlusta sig med exotisk offroad vara och varannan dag då...
Nej de dumheterna får det vara slut på. Här skall det byggas stenkrypare till oss andra förväntansfulla Nivaåkare. ;-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Jaja , det är på gång....... kan inte hjälpa att jag blev bjuden på denna fina resa... Den var dessutom bokad INNAN jag började med stenkrypare...
Det är bara att lägga in beställningarna här..... jag fixar efterhand , har snart 2 klara...
Fattas axlar och "kronhjul" så ni kan ju hålla ögonen öppna......gärna hela lådor oxå... MVH Micke
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Har fått igång bilen nu så det är lite mer plats i garaget......skall skruva isär min FD låda så skickar jag tillbaks grejer åt dig.

Hinner nog börja med det till veckan. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av hezzin »

Okej, en liten dum fråga, för att vara på det klara... Förutom en reserv-fd-låda, så behöver man ett treans drev från en växellåda, har jag fattat rätt då? Såklart att man kan slakta sin ordinarie fd-låda, men att slakta sin ordinarie växellåda kanske vore mindre bra...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

hezzin skrev:Okej, en liten dum fråga, för att vara på det klara... Förutom en reserv-fd-låda, så behöver man ett treans drev från en växellåda, har jag fattat rätt då? Såklart att man kan slakta sin ordinarie fd-låda, men att slakta sin ordinarie växellåda kanske vore mindre bra...
Ja , du har fattat rätt...... För att vara övertydlig: En mellanaxel + ett "kronhjul" från en slaktad FD-låda + 3:ans drev från en vanlig låda.....
Dessa delar monteras sen in i din befintliga FD-låda... Urslipning av hus + svarvning av diff tillkommer oxå...
Alla lådor jag hittills har öppnat har haft kassa difflager så det kan man räkna med oxå 6209 + 6209NR
Gillar man rysk lagersång så sparar man ju en hel del pengar......SKF är inte billiga numera...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

För att vara überübertydlig: Enligt Mickes beskrvning blir det faktiskt så att du efter allt byggande faktiskt har en mellanxel över. Alltså, behovet av en mellanaxel är tilfälligt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar