Här är en liten guide om hur du kopplar:
http://www.lambdasensor.com/main/mcolours1.htm
Biltemas Lambda? Blev inge bra..
Biltemas Lambda? Blev inge bra..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Biltemas Lambda i TBI Niva
Biltemas Lambda kan fås att fungera i Nivan, med något litet trick.
Först och främst - var försiktig med att koppla och trixa när Lambdan är varm - den är "elektroniskt ömtålig". Använd inte sockerbitar som jag gjort - men löda inte heller - bäst är att klämma med röda eller blå skarvhylsor
Köp en styck 4-tråds universallambda från Biltema. De fyra trådarna är:
Vit = värmeelement
Vit = värmeelement
Grå = signal minus
Svart = signal plus
Ladans kabel (egentligen är det GMs):
Brun = värmeelement
Brun = värmeelement
Ljusrosa = signal minus
Violett = signal plus
Värmeelementet är inte beroende av plus-minus. Klipp av den gamla lambdans originalkablage och spara en decimeter. Du kopplar de två bruna ledarna mot Biltemas två vita. Voila - värmen är klar.
Därefter tar du den svarta signalkablen från den nya sonden och kopplar ihop med den violetta GM-kabeln.
Nu kommer det som blir lite special...
Biltemas sond är byggd för flytande signaljord (jorden kommer från ECU) medans original AC Lambda jordar hela mätkretsen genom grenröret!
Därför behöver vi "extrajorda" signaljorden i motorblocket eller annan jordpunkt. Jag fulfixade med en sockerbit, så länge...
Först och främst - var försiktig med att koppla och trixa när Lambdan är varm - den är "elektroniskt ömtålig". Använd inte sockerbitar som jag gjort - men löda inte heller - bäst är att klämma med röda eller blå skarvhylsor
Köp en styck 4-tråds universallambda från Biltema. De fyra trådarna är:
Vit = värmeelement
Vit = värmeelement
Grå = signal minus
Svart = signal plus
Ladans kabel (egentligen är det GMs):
Brun = värmeelement
Brun = värmeelement
Ljusrosa = signal minus
Violett = signal plus
Värmeelementet är inte beroende av plus-minus. Klipp av den gamla lambdans originalkablage och spara en decimeter. Du kopplar de två bruna ledarna mot Biltemas två vita. Voila - värmen är klar.
Därefter tar du den svarta signalkablen från den nya sonden och kopplar ihop med den violetta GM-kabeln.
Nu kommer det som blir lite special...
Biltemas sond är byggd för flytande signaljord (jorden kommer från ECU) medans original AC Lambda jordar hela mätkretsen genom grenröret!
Därför behöver vi "extrajorda" signaljorden i motorblocket eller annan jordpunkt. Jag fulfixade med en sockerbit, så länge...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Biltemas Lambda i TBI Niva
Tilläggas i denna tråd bör kanske att det inte blev riktigt bra- nånsin. Kör nu med äkta AC Delcro - det funkar!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Biltemas Lambda i TBI Niva
Aj då?ahlberg skrev:Tilläggas i denna tråd bör kanske att det inte blev riktigt bra- nånsin. Kör nu med äkta AC Delcro - det funkar!
Vart får man tag i en sådan?
Niva -95 Green Hornet
Re: Biltemas Lambda i TBI Niva
Kolla under Länkar, det är en firma i Polen som köpt på sig ett stort lager. Säljer billigt med. Maila dem!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se