Tryckluftkompressor under reservdäcket
Postat: 12 dec 2019 23:01
Jag skulle vilja presentera min installation av en tryckluftkompressor under reservhjulet här.
Jag har sett att detta ämne har tagits upp flera gånger, men besvarades aldrig i slutändan.
En begagnad kompressor från en BMW från Wabco (4154031000) användes.
Vikt ca 4,7 kg
LxBxH ca 20x9x15 cm
Strömförbrukning max. 24A
Tryck max. 11bar
Omgivningstemperatur -40 till 80 ° C
Kompressorn monterades på en monteringsram under reservhjulet och anslutes via en extra säkring och en strömbrytare i det inre. Tryckluftsslangen leddes in genom kabelkanalen bakom instrumentklustret och anslutits till en snabbkoppling till höger bredvid rattet. Dessutom har jag installerat en tryckavlastningsventil för att begränsa det maximala trycket till 2,3 bar.
För att fylla på alla fyra däck från 1,5 bar till 1,9 bar behöver jag bara 7 minuter, med att packa upp / packa röret, kontrollera däcktrycket och gå runt bilen. Att bara fylla ett däck från 1,5 bar till 1,9 bar tar cirka 35 sekunder.
Om du har några frågor försöker jag svara på dem.
hälsningar
Stefan
-----------------------------------
Ich möchte hier meinen Einbau eines Druckluftkompressors unter dem Reserverad vorstellen.
Ich habe gesehen dass dieses Thema schon öfter aufgefriffen wurde, aber nie schlussendlich beantwortet wurde.
Zum Einsatz kam ein gebrauchter Kompressor aus einem BMW von Wabco (4154031000).
Gewicht ca. 4,7kg
LxBxH ca. 20x9x15cm
Stromaufnahme max. 24A
Druck max. 11bar
Umgebungstemperatur -40 bis 80°C
Der Kompressor wurde auf einem Montagerahmen unterhalb des Reserverades montiert und über eine zusätzliche Sicherung und einen Schalter im Innenraum angeschlossen. Der Druckluftschlauch wurde durch die Kabeldurchführung hinter dem Kombiinstrument nach innen geführt und rechts neben dem Lenkrad an einer Schnellkupplung angeschlossen. Zusätzlich habe ich ein Überdruckventil eingebaut um den maximalen Druck auf 2.3 bar zu begrenzen.
Um alle 4 Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzüllen benötige ich so nur noch 7 Minuten, mit auspacken / einpacken des Schlauches, kontrollieren des Reifendrucks und dem Herumlaufen ums Auto. Nur einen Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzufüllen dauert ca. 35 Sekunden.
Wenn ihr noch Fragen habt bemühe ich mich diese zu beantworten.
Grüsse
Stefan
den inbyggda kompressorn
den tredelade tryckluftsslangen för fyllning eller testning
snabbkopplingen och precis bredvid tryckavlastningsventilen
omkopplaren för kompressorn
Jag har sett att detta ämne har tagits upp flera gånger, men besvarades aldrig i slutändan.
En begagnad kompressor från en BMW från Wabco (4154031000) användes.
Vikt ca 4,7 kg
LxBxH ca 20x9x15 cm
Strömförbrukning max. 24A
Tryck max. 11bar
Omgivningstemperatur -40 till 80 ° C
Kompressorn monterades på en monteringsram under reservhjulet och anslutes via en extra säkring och en strömbrytare i det inre. Tryckluftsslangen leddes in genom kabelkanalen bakom instrumentklustret och anslutits till en snabbkoppling till höger bredvid rattet. Dessutom har jag installerat en tryckavlastningsventil för att begränsa det maximala trycket till 2,3 bar.
För att fylla på alla fyra däck från 1,5 bar till 1,9 bar behöver jag bara 7 minuter, med att packa upp / packa röret, kontrollera däcktrycket och gå runt bilen. Att bara fylla ett däck från 1,5 bar till 1,9 bar tar cirka 35 sekunder.
Om du har några frågor försöker jag svara på dem.
hälsningar
Stefan
-----------------------------------
Ich möchte hier meinen Einbau eines Druckluftkompressors unter dem Reserverad vorstellen.
Ich habe gesehen dass dieses Thema schon öfter aufgefriffen wurde, aber nie schlussendlich beantwortet wurde.
Zum Einsatz kam ein gebrauchter Kompressor aus einem BMW von Wabco (4154031000).
Gewicht ca. 4,7kg
LxBxH ca. 20x9x15cm
Stromaufnahme max. 24A
Druck max. 11bar
Umgebungstemperatur -40 bis 80°C
Der Kompressor wurde auf einem Montagerahmen unterhalb des Reserverades montiert und über eine zusätzliche Sicherung und einen Schalter im Innenraum angeschlossen. Der Druckluftschlauch wurde durch die Kabeldurchführung hinter dem Kombiinstrument nach innen geführt und rechts neben dem Lenkrad an einer Schnellkupplung angeschlossen. Zusätzlich habe ich ein Überdruckventil eingebaut um den maximalen Druck auf 2.3 bar zu begrenzen.
Um alle 4 Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzüllen benötige ich so nur noch 7 Minuten, mit auspacken / einpacken des Schlauches, kontrollieren des Reifendrucks und dem Herumlaufen ums Auto. Nur einen Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzufüllen dauert ca. 35 Sekunden.
Wenn ihr noch Fragen habt bemühe ich mich diese zu beantworten.
Grüsse
Stefan
den inbyggda kompressorn
den tredelade tryckluftsslangen för fyllning eller testning
snabbkopplingen och precis bredvid tryckavlastningsventilen
omkopplaren för kompressorn