Generator från Kadett -90

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Generator från Kadett -90

Inlägg av Busta_Hymen »

Ohoj!

Efter några veckors stillestånd har jag nu fått ordning på (mig själv och) kärran. Någon eller några diod(er) gav upp i den gamla hederliga Iskran, varpå ett motstånd bak instrumentpanelen brann upp. Generatorn tog jag med och åkte till den lokala (nåja) skroten, och hittade en i princip identisk Delco. Den hade suttit på en Kadett 1.6 -90, och dess kapacitet var blott 55A. Eftersom jag inte ens har radio monterad i vagnen räknade jag kallt med att det räckte.

Sagt och gjort, generatorn monterades. Perfekt passform, bortsett från att B+ och D+ hamnade i linje med motorfästet. Någon centimeter till godo, noggrann buntning av kablarna så blev det ok. Motståndet löddes dit, men det visade sig att det jag snott från jobbet var för klent. Varmt, "kortis", säkring två smällde och följaktligen ingen D+. Köpte ist ett maffigt trådlindat motstånd på 14W från Elfa (c:a 50 spänn, + 50 spänn frakt), dit med det och allt funkar perfekt.

Dessutom, på med finfina originaldäck (tack PEK) på originalfälg. Nu rullar hon exemplariskt!
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Generator från Kadett -90

Inlägg av PEK »

Toppen!
Grön Niva -13
Skriv svar