Snorkel montering

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.

Snorkel montering

Inläggav Virre » 17 jul 2014 23:07

En snorkel är ju ett omtvistat ämne om man ska eller inte ska ha, jag vill i alla fall ha en av flera anledningar men framförallt för att jag tycker det ser riktigt bra ut om det är en snygg modell.
Dessutom finns det fler anledningar som lägre temp på luften som når motorn kontra att ha insuget under huven vid långsam körning, mindre damm i insugsluften vid körning efter andra fordon på grusväg osv. Sen så klart om man gillar att bada med bilen så har man betydligt mer spelrum vid en korrekt monterad snorkel.
Just denna har också ett huvud som ligger platt mot bilens tak, något jag tror mig komma att gilla då risken att få med sig kvistar är mindre och chansen att den hakar tag i något som sliter bort den är mindre.
Plasten är en lagom mjuk sak som går att trycka på utan att den spricker, den ger istället med sig några mm om man trycker rejält hårt med tummen. Detta är framförallt viktigt, på min förra Suzuki 413 så hade jag en som sprack när jag närmade mig skogen typ.

Så här ser modellen jag valt ut:
Bild

Denna är gjort för att gå ner genom huven, har sett andra lösningar där man istället har gått genom skärmen allt genom plåten strax under vindrutan. Valde denna bl.a. för att om man nu skulle vilja demontera och återställa är huven det lättaste både att byta och att lägga tillbaka biten man kapat ur.

Bild
Undersidan på huvudet.

Bild
Ytan är mkt bra enl mig men går att slipa och lacka om man skulle vilja ha slät yta alt annan färg.

För att montera denna måste hål tas upp i huven och eftersom ingen mall följer med så krävs det lite fundering innan man sätter sågen i plåten.
Bild
Mätte några ggr och kontrollerade måtten för att vara säker på att hålet ialf inte blev för stort direkt. Jag har nu gjort en mall om någon skulle vilka ha. Mallen ska väl inte egentligen ses som en mall då våra ryska polare inte är direkt kända för sina fina toleranser så måtten kan säker diffa några mm hit o dit tyvärr......

Bild
Använder en trycklyfts driven sticksåg med fintandat plåt blad, hade samma såg när jag kapade upp mina skärmar och den funkar kanon. Rondell har jag använt innan men värmen som bildas kan ställa till det lite.
Snuset klarar man sig säkert utan men eftersom bilen knappt rullat 900mil så är det dumt att chansa. Tog ett djupt andetag, la in en prilla stor som Gotland och bad plåtguden om att stå vid min sida och satte igång.
Resultatet blev som på TV nästan direkt, behövdes bara en smula finputsning i hörnen för att runda av dom :)

Bild
Kanten som blir är extremt viktigt att slipa helt ren då rosten bildas direkt vid slarv. Jag använder en Hagmans 2k rostskydd/grundfärg som jag tycker funkar mkt bra, blanda den lite tjockare än enl rekommendation så stannar färgen kvar lättare på kanten. Efter den så vanlig billack samt klarlack sist.

Bild
Som skydd över plåtkanten sattes en klämlist, finns på biltema i 3 meters längd för 79kr. Här brukar jag lägga en kedjeolja till motorcykeln längst in i listen som ytterligare skydd mot vatten och rost. Mc oljan har en förmåga att klibba nått så in i bomben och är rejält svår att tvätta bort.
Jag fullständigt hatar rost (därav köpte jag en ny Niva) och tycker att dessa medel har funkat bra på dom andra bilarna jag byggt genom åren.

När hålet är upptaget är det dags att montera snorkeln utmed A-stolpen, vill man kan man så klart skruva den genom att borra ett ca 8mm hål genom yttre lagret plast och sen med självborrande skruv gå igenom andra lagret plast in i A-stolpen för att sen plugga det första hålet. Men det blir ju inte vattentätt då och man får ett skruvhål i stolpen som är en utmärkt grund för mer rost :(
Jag valde att limma den istället.
Bild
Dom U formade klackarna är menade att ligga emot karossen samt undersidan på huvudet. Här la jag ett rutlim, DaCar WF-x, i några vackra kluttar och pressade mot bilen.
Finns garanterat ett Sika lim som är gjort för ändamålet men jag har aldrig använt det och mitt rutlim använder jag dagligen på jobbet samt hemma för att fästa kjolpaket och skärmar på andra bilar, dessa bilar har jag använt dagligen i flera år och jag vet att limmet klarar avfettningsmedel och vibrationer utan att lossna. Dessutom blir det inte hårt utan tillåter viss flex även efter lång tid, viktigt då karossen rör sig.
Jag lätt snorkeln sitta i spänn någon timme med hjälp av maskeringstejp för att inte rubbas ur sitt läge, mao läge för en kaffe med dop.......

Bild
Sen bör det se ut något så här alltså.

Imorgon ska jag koppla ihop den med luftburken, det följer med en för ändamålet avsedd flexslang så det verkar var rätt rakt på där också :D.
Innan det görs så ska jag mäta lufttemperatur i burken utan snorkel och efter för att verkligen ha några siffror att lämna så det inte blir massa antagningar

Som sagt, detta är som jag har gjort det. Finns troligen en rad olika varianter på hur man ska rostskydda samt montera.

Fortsättning följer........
Virre
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Snorkel montering

Inläggav Virre » 18 jul 2014 19:45

..........här.
Fortsatte med inkoppling av snorkeln idag vilket igår såg ut som ett fit and forget projekt, det var det ju inte.
Slangen som följer med håller en hygglig kvalité men passningen runt snorkel och luftburken vete tusan hur dom tänkt sig, kanske att den är gjord för en förgasarmotor för på min insprutare va det minst sagt tvivelaktig passning :(.
Bild
Den gummiringen som följde med kastade jag i irritation och drog iväg till rörfirman för att köpa grejer. På bilden syns dom två reducerings ringar jag kom hem med, på dom klippte jag av kragen (syns på den till höger) och la i den medföljande slangen.
Vipps så passade det.
Här skulle det egentligen varit några pedagogiska bilder på hur jag drog slangen men pga klumpighet så fipplade jag bort bilderna.
Hursomhelst så drog jag slangen rakt fram mot blinkersen runt expansionskärlet och in i luftburken.
Detta gjorde att jag var tvingad att flytta expansionskärlet några cm bakåt, detta var en smal sak då dess fäste hade ett extra hål som tillät en sådan flytt smidigt.
Orginalets sugrör som går ut från luft burken mot kylen kapade jag ca 5cm bakom bälgen och anslöt slangen där. Glöm inte att täta ordentligt runt röret som går in i burken om man nu skulle få användning av snorkeln på riktigt, retligt om man skulle sitta där med vatten i motorn trotts snorkel.....

Så här bidde det, nu ser det ut som man är på väg till något djungeläventyr när jag ska hämta barnen på dagis :lol:
Bild
Bild

Jag skrev lite i min Bil tråd om vilken skillnad det blev på lufttemperaturen i burken före och efter montering.
Virre
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Snorkel montering

Inläggav niva-2121 » 18 jul 2014 20:55

Har du hittat något smart ställe för originaldomkraften? :roll:
Sponsrande medlem
niva-2121
 
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Snorkel montering

Inläggav Virre » 18 jul 2014 21:58

niva-2121 skrev:Har du hittat något smart ställe för originaldomkraften? :roll:


Nej det var det värre med. Behöver iofs inte fundera över det då den knappt går upp till tröskeln längre och än mindre pallar lyfta ett hjul pga höjden. Har med andra ord slängt ut den och ersatt med en Hilift 48" bakom förarstolen på tvären.
Virre
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping


Återgå till Modifieringar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster