Lyckas du som jag råka borra hål i rutan och det är tomt på skrotarna i landet, samtidigt som stängningsmekanismen lossnat.
Då kan det vara en idé att montera plastruta.
Det går inte att borra i härdat glas, inte ens med glasborr.
Åkte en sväng förbi lokala glasmästeriet och frågade om de hade lite plast till rutan.
50 kr fick jag betala för en bit 5mm tjock (Samma som standardrutan) Makrolon (Okrossbar) plexiglas.
På denna bit så ritade jag en mall av den den hela rutan som jag försiktigt lossade.
Man får använda ett rakblad och skära mellan listen och rutan.
Jag fick även bända lite FÖRSIKTIGT mellan listen och plåten längst ut.
På ovansidan så försöker man lyfta plåtkarmen och på undersidan trycker man den nedåt.
Och tillslut har man en sådanhär.
Som man mallar av på plasten.
Sen tar man sticksågen och börjar såga.
Och sen får man prova.
Jag ville även få fast min stägningsmekanism ordentiligt så därför mätte jag ut var jag ville ha den och borrade hål.
Själva mekanismen borrade jag och gängade med M6 gänga.
Foten är rätt tjock och borrar man igenom den så finns det en fjäder där inne som kan ramla ur, men sålänge man har koll på det så spelar det ingen roll.
Skruven jag använder är envägskruv som jag köpte på Biltema, den går bara att skruva fast och så har den en stor skalle och fin form.
Dags att montera rutan.
Här används enklast rutlim, men jag hade inget hemma så det fick bli bitumentätning för träbåtar
Min list lossade från karmen så jag började med tätning där.
Därefter monterade jag listen för hand och la en sträng tätning till rutan och tryckte dit den.
Sen tar man fram allehanda tvingar och tejp och sätter allt i spänn, jag passade på att äta middag så gör det du med.
Sen när middagen är i magen så kapar man skruven i rätt längd och lägger lite tätning på den och så skruvar man fast låsmekanismen.
Klart.
Att tänka på är att plasten är mjukare än glas och att den kan bli lätt repig.
Mina är provkörda på hemvägen och vid 100+ så kunde man höra lite hur det väste om man la örat till.
Ventilationsruta i plast.
Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Hoppa till
- Diskussionsforum
- ↳ Allmänt
- ↳ FrågeLadan
- ↳ Våra bilar och projekt
- ↳ Träffar och andra sammankomster
- ↳ Övrigt snack
- ↳ Övrigt Lada
- Köp/Sälj
- ↳ -=Köpes=-
- ↳ -=Säljes=-
- Nivarkivet - när du söker kunskap
- ↳ Mektips
- ↳ Modifieringar
- ↳ Rephandböcker/Manualer/Reservdelslistor
- ↳ Genomskärningsbilder och kopplings scheman i färg (Niva 1700)
- ↳ Service manual (Niva 1600)
- ↳ Drivers manual (Niva 1600)
- ↳ Reservdels katalog med "Partnumbers" (Niva 1700)
- ↳ Niva TBI (Engelska)
- ↳ OBD-koder för BOSCH insprutning
- ↳ Rephandbok Lada Niva 1600
- ↳ Innehåll (430Kb / 1 sida)
- ↳ Allmänna data (334Kb / 4 sidor)
- ↳ Motor (6.18Mb / 46 sidor)
- ↳ Koppling, Växellåda, Fördelningslåda (6.45Mb / 47 sidor)
- ↳ Fjädring (1.92Mb / 15 sidor)
- ↳ Styrning (1.04Mb / 9 sidor)
- ↳ Bromsar (1.93Mb / 15 sidor)
- ↳ El-system (4.22Mb / 34 sidor)
- ↳ Kaross (2.45Mb / 19 sidor)
- ↳ Länkar
- Driftinformation och annat IT
- ↳ Driftinformation (forumet)
- ↳ Lägga upp bilder, webtjänster och bra program