Har flyttat min farthållare till Räkan och passade på att ta lite nya bilder..
Jag är väldigt nöjd med apparaten och rekommenderar den varmt till alla (?) som någon gång åker lite längre med sin Niva.
Jag klämde in ECU bakom handskfacket.
Kablaget till hastighetsgivare och vaccumservo samt vajern från servot går tillsammans med kupevärmarens kabel genom torpeden
Givaren för kopplingspedalen är en magnetkontakt som sitter med dubbelhäftande tejp och montageband.
Här slänger jag in en bild på "förstärkt jordning" som kan lösa tut-problem..
..och en till, en släpsko om inte styrsnäckan behagar jorda som den skall..
Signalen till ECO om "ej koppling eller broms" är löst genom att gå från bromsljussidan på bromskontakten via magnetbrytaren i förra bilden till ECU i en och samma kabel, ECU skickar en svag ström genom kabeln som skall gå till jord om ingen trycker på koppling eller broms. Är kretsen bruten (magneten på koppling) eller möts av 12V (broms nertryckt) så går det ingen ström och farthållaren släpper kontrollen till föraren.
Jag fulkopplade jorden till ECU här, men på Räkan har jag gjort det lite snyggare.
Här ser man hur jag valt att koppla servot till gasvajern. I manualen fanns 10 olika varianter på hur man skulle få vajern till gasspjället och efter lika många försök så landade jag i en lösning med servot vid batteriet och vajern i en halvcirkel runt värmeaggregatet för att slutligen ansluta till gasvajern där den går ut genom torpeden
Här ser man hur vajern från servot är kopplat till gaspedalen. Man måste tänka på att om man gasar manuellt skall vajern löpa fritt och inte brytas eller veckas.
'
ECU skall ha ström från batteri och tändning.
Servot hämtar vaccum från slangen till bromsservon
Det medföljer diverse reflexer, givare och plåtbitar för att bygga en hastighetsgivare men som tur är på Nivan kan vi stjäla signalen från VSS. Enklast är att öppna kablaget vid torpedväggen och tanka av signalen genom att löda på en kabel. När det är så svaga signaler som här vågar jag inte lita på pressade kopplingar.
Här är allt utlagt på huven.
Jo, på ECO kör jag med känslighet L och jag har klippt jumpern (enligt manualen) för att få ECU att komma i synk med nivans hastighetsignal.
Här hamnade knappsatsen.