Geschwindigkeitsregler MS50-T
Geschwindigkeitsregler MS50-T
Jag får väl lägga upp en mod-tråd för detta lilla projekt med...
PUX får vara prototyp och Grödlan får ta över efter SOT
http://cgi.ebay.de/WAECO-Geschwindigkei ... 5199c5be94
Najs pris jämfört med Conrad.se
PUX får vara prototyp och Grödlan får ta över efter SOT
http://cgi.ebay.de/WAECO-Geschwindigkei ... 5199c5be94
Najs pris jämfört med Conrad.se
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Avancerade och tillkrånglade ord som jag inte begriper var det på den sidan , men för mig ser det ut som en helt vanlig semestergas...?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Det var på utrikiska, Micke... det man pratar på andra sidan det stora vattnet..
Ja, jag vet man kunde löst det mekaniskt - men nu blev det så här! Skall labba med sensorn, kanske ha på mellanaxeln för optimalt skydd, bästa precision vid krypkörning och dessutom kunna ha "hög tomgång", t ex efter vinschning eller liknande
Ja, jag vet man kunde löst det mekaniskt - men nu blev det så här! Skall labba med sensorn, kanske ha på mellanaxeln för optimalt skydd, bästa precision vid krypkörning och dessutom kunna ha "hög tomgång", t ex efter vinschning eller liknande
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Fick min låda i torsdags, monterade idag. Tog runt fyra timmar, varav mycket var funderaden på placering mm. MYCKET grejor följde med, nipplar och adaptrar och plåtar och stag.. Imponerade.
Vacuumklocka drar via en vajer i gaspedalen. Försökte få till något vid spjällhuset, men detta blev bättre.
Vakumklocka
Kontrollenhet
Kopplingssensor
Kontrollenhet (ECU)
Jag tankar av hastighetssignalen från Nivans egen VSS.
Funkade inget vidare efter första försöket, men efter att läst i manualen tog jag bort en jumper vilket gjorde susen. Verkar funka bra nu.
Arbetsomdrådet är från 40 km/h och uppåt - men på sikt kanske man kan trolla så att det blir en skogs cruiser med..
Vacuumklocka drar via en vajer i gaspedalen. Försökte få till något vid spjällhuset, men detta blev bättre.
Vakumklocka
Kontrollenhet
Kopplingssensor
Kontrollenhet (ECU)
Jag tankar av hastighetssignalen från Nivans egen VSS.
Funkade inget vidare efter första försöket, men efter att läst i manualen tog jag bort en jumper vilket gjorde susen. Verkar funka bra nu.
Arbetsomdrådet är från 40 km/h och uppåt - men på sikt kanske man kan trolla så att det blir en skogs cruiser med..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 jul 2010 18:13
- Ort: Hässleholm
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Bugar och bockar. En "farthållare" är väldigt välkommen när man ska ligga och köra hela långa vägen hem från Oscarshamn
/ Elinor ...drottning över lera.
-Adopterar pappa-Ahlbergs Nivor då & då.
-Adopterar pappa-Ahlbergs Nivor då & då.
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Min gissning är att om du kopplar dig på vevaxelgivaren istället kommer den funka som skogscruiser...
/M
/M
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Mmm.. kanske. Manualen antyder något om "rimlighetskontroll", dvs att signalen skall se ut som en hastighetsmätarsignal från en normal bil. Plan B kan ju annars vara att norpa trådarna till vacuumklockan och få "förhöjd tomgång" med hembyggda tryckknappar + och -.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Geschwindigkeitsregler MS50-T
Har flyttat min farthållare till Räkan och passade på att ta lite nya bilder..
Jag är väldigt nöjd med apparaten och rekommenderar den varmt till alla (?) som någon gång åker lite längre med sin Niva.
Jag klämde in ECU bakom handskfacket.
Kablaget till hastighetsgivare och vaccumservo samt vajern från servot går tillsammans med kupevärmarens kabel genom torpeden
Givaren för kopplingspedalen är en magnetkontakt som sitter med dubbelhäftande tejp och montageband.
Här slänger jag in en bild på "förstärkt jordning" som kan lösa tut-problem..
..och en till, en släpsko om inte styrsnäckan behagar jorda som den skall..
Signalen till ECO om "ej koppling eller broms" är löst genom att gå från bromsljussidan på bromskontakten via magnetbrytaren i förra bilden till ECU i en och samma kabel, ECU skickar en svag ström genom kabeln som skall gå till jord om ingen trycker på koppling eller broms. Är kretsen bruten (magneten på koppling) eller möts av 12V (broms nertryckt) så går det ingen ström och farthållaren släpper kontrollen till föraren.
Jag fulkopplade jorden till ECU här, men på Räkan har jag gjort det lite snyggare.
Här ser man hur jag valt att koppla servot till gasvajern. I manualen fanns 10 olika varianter på hur man skulle få vajern till gasspjället och efter lika många försök så landade jag i en lösning med servot vid batteriet och vajern i en halvcirkel runt värmeaggregatet för att slutligen ansluta till gasvajern där den går ut genom torpeden
Här ser man hur vajern från servot är kopplat till gaspedalen. Man måste tänka på att om man gasar manuellt skall vajern löpa fritt och inte brytas eller veckas.
'
ECU skall ha ström från batteri och tändning.
Servot hämtar vaccum från slangen till bromsservon
Det medföljer diverse reflexer, givare och plåtbitar för att bygga en hastighetsgivare men som tur är på Nivan kan vi stjäla signalen från VSS. Enklast är att öppna kablaget vid torpedväggen och tanka av signalen genom att löda på en kabel. När det är så svaga signaler som här vågar jag inte lita på pressade kopplingar.
Här är allt utlagt på huven.
Jo, på ECO kör jag med känslighet L och jag har klippt jumpern (enligt manualen) för att få ECU att komma i synk med nivans hastighetsignal.
Här hamnade knappsatsen.
Jag är väldigt nöjd med apparaten och rekommenderar den varmt till alla (?) som någon gång åker lite längre med sin Niva.
Jag klämde in ECU bakom handskfacket.
Kablaget till hastighetsgivare och vaccumservo samt vajern från servot går tillsammans med kupevärmarens kabel genom torpeden
Givaren för kopplingspedalen är en magnetkontakt som sitter med dubbelhäftande tejp och montageband.
Här slänger jag in en bild på "förstärkt jordning" som kan lösa tut-problem..
..och en till, en släpsko om inte styrsnäckan behagar jorda som den skall..
Signalen till ECO om "ej koppling eller broms" är löst genom att gå från bromsljussidan på bromskontakten via magnetbrytaren i förra bilden till ECU i en och samma kabel, ECU skickar en svag ström genom kabeln som skall gå till jord om ingen trycker på koppling eller broms. Är kretsen bruten (magneten på koppling) eller möts av 12V (broms nertryckt) så går det ingen ström och farthållaren släpper kontrollen till föraren.
Jag fulkopplade jorden till ECU här, men på Räkan har jag gjort det lite snyggare.
Här ser man hur jag valt att koppla servot till gasvajern. I manualen fanns 10 olika varianter på hur man skulle få vajern till gasspjället och efter lika många försök så landade jag i en lösning med servot vid batteriet och vajern i en halvcirkel runt värmeaggregatet för att slutligen ansluta till gasvajern där den går ut genom torpeden
Här ser man hur vajern från servot är kopplat till gaspedalen. Man måste tänka på att om man gasar manuellt skall vajern löpa fritt och inte brytas eller veckas.
'
ECU skall ha ström från batteri och tändning.
Servot hämtar vaccum från slangen till bromsservon
Det medföljer diverse reflexer, givare och plåtbitar för att bygga en hastighetsgivare men som tur är på Nivan kan vi stjäla signalen från VSS. Enklast är att öppna kablaget vid torpedväggen och tanka av signalen genom att löda på en kabel. När det är så svaga signaler som här vågar jag inte lita på pressade kopplingar.
Här är allt utlagt på huven.
Jo, på ECO kör jag med känslighet L och jag har klippt jumpern (enligt manualen) för att få ECU att komma i synk med nivans hastighetsignal.
Här hamnade knappsatsen.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se