Den slutgiltiga hasplåten

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.

Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav ahlberg » 19 jun 2011 22:24

Efter sex säsonger..

...beslöt jag mig för att bygga den optimala hasplåten.

Den är upphängd i kränghämmarfästena, med klamrar runt framaxelröret och med två skruv i "balken" under kylaren.

Tänker behålla orginal stötfångare.

Kommer en liten överaskning senare...

Här är början:

Bild

Bild

Bild

Bild
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav Xeno83 » 19 jun 2011 22:42

Den ser ut att kunna klara en del flygturer :D Behövs det inga hål i hasplåten så att vattnet som blir där kan rinna ut när bilen har badat lite?


En liten offtopic-fråga, vad använder du för svets när du gör dina svetsjobb?
Jag funderar att köpa mig en ESAB mig svets och köra med flussfylld tråd för att slippa gasen.. några tips eller tycken om det?
Xeno83
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 mar 2011 03:57

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav ahlberg » 19 jun 2011 22:50

Vatten avdunstar fort. Lera, dynga, småpinnar rinner inte ut genom hål. Alltså kan det lika gärna vara tätt - man måste in med högtryckstvätten ändå.

Vinkeljärnen är svetsade med en 600-kronors 3-fas växelströmare från Lidl. Plåten svetsas med flusstråd och Harald Nyborgs minsta mig. Utomhus funkar inte gas - om det inte är helt vindstilla.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav Xeno83 » 19 jun 2011 23:04

Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..
Xeno83
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 mar 2011 03:57

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav AlterEgo » 20 jun 2011 10:47

Xeno83 skrev:Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..


Resultatet sitter mer i svetsaren än i svetsen... Jag har två svetsar och det blir inte så snyggt oavsett vilken jag använder. Det är också viss skillnad på att svetsa bilplåt och laga ramar på traktorvagnar (vilket jag lyckats bättre med än plåt...).

Måste också säga att jag blir imponerad av Ahlberg som river ner hela framvagnen för att fixa det där. Eller hade du en lös balk?
Träsktroll wannabe
Användarvisningsbild
AlterEgo
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 23:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav Fisketorp » 20 jun 2011 18:32

mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?

Har en sådan över om någon vill bli ägare.
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 22 feb 2010 17:41
Ort: Fisketorp

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav AlterEgo » 20 jun 2011 21:49

Fisketorp skrev:mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?

Har en sådan över om någon vill bli ägare.


För min del handlar det där om att det är roligare att bygga själv. Om man har tid och möjlighet förstås. Kunskap får man på köpet om man lär sig av misstagen längs vägen.
Träsktroll wannabe
Användarvisningsbild
AlterEgo
 
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 23:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav Fisketorp » 21 jun 2011 17:08

Det har du helt rätt i och framför allt är det roligt att pyssla.

var bara lite nyfiken om det var något extra bra med den modellen du ska bygga =)
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Fisketorp
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 22 feb 2010 17:41
Ort: Fisketorp

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav ahlberg » 22 jun 2011 17:51

Ok, jag erkänner att jag mallade med en lös framvagnsbalk.. :oops:

Den hellånga tjocka aluplåten klarar hasning men inte lite hårdare landningar - den flexar för mycket.

Finessen med denna är:

1. Krafterna fördelas på sex infästningar i karossen varav klammerna runt framvagnen är extremt tåliga för krafter i alla riktningar.
2. Vinkeljärnen är överdimensionerade och kommer att tåla mer än att bara "hasa" - det skall gå att "landa" på konstruktionen.
3. Den känsligaste delen av framdiffen är skyddad med en extra 100*5 plattjärnsbit
4. Bonnaplåt - bästa glidet över sten och stock
5. Visserligen inte lätt - men varför göra det lätt för sig?
6. Smal som en tangakalsing - skyddar det nödvändigaste
7. Kommer även att innehålla en överaskning - en Kinder-hasplåt!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav NivaMicke » 22 jun 2011 17:56

ahlberg skrev:6. Kommer även att innehålla en överaskning


Jag vet!!! :mrgreen: Ska bli spännande att få se i verkligheten.....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Användarvisningsbild
NivaMicke
 
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Tomelilla

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav aeriksson » 22 jun 2011 21:03

aluplåtar kanske inte tål av hårda landningar, men tur då att min hasplåt inte vet om det, stubbarna på långarum och stenarna i borås har varit väldigt ilskna mot min hasplåt... i aluminium... :mrgreen:

går det inte med våld så använd mer våld, går inte det... hämta slägga...

Lada Niva -95
Subaru Legacy -01
Dodge Dart GT -65
Användarvisningsbild
aeriksson
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2011 21:54
Ort: Skene

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav ahlberg » 25 jun 2011 17:40

Aluplåten är inte alls dålig - men man får räkna med att den flexar en del.

Blev lite jobb gjort idag! Kinderägget är öppet..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav zon » 25 jun 2011 18:42

Aj, aj...Utrolig flott å se sånne nyskapende modifikasjoner :D . Super ide og ingeniørkunst :D :D :D .
zon
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav ahlberg » 25 jun 2011 19:02

Tackar...

Vägde skapelsen, 33 kilo inklusive vinsch, som väger 10 kilo.

Gamla vinschkofångaren utan has vägde 48 kilo.

Nästa steg är ju hur den passar i bilen. Skall inte ropa hej än..
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"
Niva -96 1.7 TBI "Grödlan" (avställd)

Sponsrar lada-niva.se 2017
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Inläggav Xeno83 » 26 jun 2011 09:44

Jag hoppas den passar in lätt för dig. Den ser väldigt snygg ut och gött att kunna bygga in winsch som du gjort där :D Jag bara undra lite..
Är det inte bra att ha en form av gummi kloss på vajern mellan winschen och kroken så när du sedan spänner vajern så tar gummiklossen upp spännet ?
Xeno83
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 mar 2011 03:57

Nästa

Återgå till Modifieringar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst