Sida 1 av 2

Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 19 jun 2011 22:24
av ahlberg
Efter sex säsonger..

...beslöt jag mig för att bygga den optimala hasplåten.

Den är upphängd i kränghämmarfästena, med klamrar runt framaxelröret och med två skruv i "balken" under kylaren.

Tänker behålla orginal stötfångare.

Kommer en liten överaskning senare...

Här är början:

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 19 jun 2011 22:42
av Xeno83
Den ser ut att kunna klara en del flygturer :D Behövs det inga hål i hasplåten så att vattnet som blir där kan rinna ut när bilen har badat lite?


En liten offtopic-fråga, vad använder du för svets när du gör dina svetsjobb?
Jag funderar att köpa mig en ESAB mig svets och köra med flussfylld tråd för att slippa gasen.. några tips eller tycken om det?

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 19 jun 2011 22:50
av ahlberg
Vatten avdunstar fort. Lera, dynga, småpinnar rinner inte ut genom hål. Alltså kan det lika gärna vara tätt - man måste in med högtryckstvätten ändå.

Vinkeljärnen är svetsade med en 600-kronors 3-fas växelströmare från Lidl. Plåten svetsas med flusstråd och Harald Nyborgs minsta mig. Utomhus funkar inte gas - om det inte är helt vindstilla.

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 19 jun 2011 23:04
av Xeno83
Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 20 jun 2011 10:47
av AlterEgo
Xeno83 skrev:Tackar för bra info som vanligt, det får bli en billig svets för mig och se hur det går med den..
Resultatet sitter mer i svetsaren än i svetsen... Jag har två svetsar och det blir inte så snyggt oavsett vilken jag använder. Det är också viss skillnad på att svetsa bilplåt och laga ramar på traktorvagnar (vilket jag lyckats bättre med än plåt...).

Måste också säga att jag blir imponerad av Ahlberg som river ner hela framvagnen för att fixa det där. Eller hade du en lös balk?

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 20 jun 2011 18:32
av Fisketorp
mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?

Har en sådan över om någon vill bli ägare.

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 20 jun 2011 21:49
av AlterEgo
Fisketorp skrev:mm Vad är det för skillnad mot "köp" modellen som går framifrån och hela vägen bak förbi fördelningslådan?

Har en sådan över om någon vill bli ägare.
För min del handlar det där om att det är roligare att bygga själv. Om man har tid och möjlighet förstås. Kunskap får man på köpet om man lär sig av misstagen längs vägen.

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 21 jun 2011 17:08
av Fisketorp
Det har du helt rätt i och framför allt är det roligt att pyssla.

var bara lite nyfiken om det var något extra bra med den modellen du ska bygga =)

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 22 jun 2011 17:51
av ahlberg
Ok, jag erkänner att jag mallade med en lös framvagnsbalk.. :oops:

Den hellånga tjocka aluplåten klarar hasning men inte lite hårdare landningar - den flexar för mycket.

Finessen med denna är:

1. Krafterna fördelas på sex infästningar i karossen varav klammerna runt framvagnen är extremt tåliga för krafter i alla riktningar.
2. Vinkeljärnen är överdimensionerade och kommer att tåla mer än att bara "hasa" - det skall gå att "landa" på konstruktionen.
3. Den känsligaste delen av framdiffen är skyddad med en extra 100*5 plattjärnsbit
4. Bonnaplåt - bästa glidet över sten och stock
5. Visserligen inte lätt - men varför göra det lätt för sig?
6. Smal som en tangakalsing - skyddar det nödvändigaste
7. Kommer även att innehålla en överaskning - en Kinder-hasplåt!

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 22 jun 2011 17:56
av NivaMicke
ahlberg skrev: 6. Kommer även att innehålla en överaskning
Jag vet!!! :mrgreen: Ska bli spännande att få se i verkligheten.....

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 22 jun 2011 21:03
av aeriksson
aluplåtar kanske inte tål av hårda landningar, men tur då att min hasplåt inte vet om det, stubbarna på långarum och stenarna i borås har varit väldigt ilskna mot min hasplåt... i aluminium... :mrgreen:

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 25 jun 2011 17:40
av ahlberg
Aluplåten är inte alls dålig - men man får räkna med att den flexar en del.

Blev lite jobb gjort idag! Kinderägget är öppet..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 25 jun 2011 18:42
av zon
Aj, aj...Utrolig flott å se sånne nyskapende modifikasjoner :D . Super ide og ingeniørkunst :D :D :D .

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 25 jun 2011 19:02
av ahlberg
Tackar...

Vägde skapelsen, 33 kilo inklusive vinsch, som väger 10 kilo.

Gamla vinschkofångaren utan has vägde 48 kilo.

Nästa steg är ju hur den passar i bilen. Skall inte ropa hej än..

Re: Den slutgiltiga hasplåten

Postat: 26 jun 2011 09:44
av Xeno83
Jag hoppas den passar in lätt för dig. Den ser väldigt snygg ut och gött att kunna bygga in winsch som du gjort där :D Jag bara undra lite..
Är det inte bra att ha en form av gummi kloss på vajern mellan winschen och kroken så när du sedan spänner vajern så tar gummiklossen upp spännet ?