Sida 2 av 2

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 17 dec 2010 12:34
av NivaMicke
Ok , då är vi överrens. Undrar om de hittat på nått annat fuffens??? Detta är alla lådor som jag känner till:

Bild

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 30 dec 2010 12:36
av NivaMicke
Blir inte riktigt klok på hur de har räknat ut utväxlingen på backen heller....
I instruktionsboken står det 3,7:1 , hur jag än räknar så stämmer inte detta...
I rephandboken står det 3,53:1 , och detta får jag att stämma...
"Min" låda blir 3,87:1

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 13 jan 2011 12:15
av NivaMicke
Lite uppdateringar i växellådsmodifieringen:
En 4-växlad låda ligger här och väntar om nån är intresserad. Utväxling som en 2101-låda förutom 1:an som är 4,02:1
En 5-växlad låda är ihopsatt och snart monterad i bil , väntar med spänning på resultatet...
Nya axlar beställda... Snart en till på gång...
För den som undrar över priset , så blir det lite dyrare än att fixa FD-lådan... 3 axlar går åt ca 2500:- i delar (nya) 2 delar ska svarvas med hundradelspassning mot bara en i FD-lådan , så jobbet tar lite längre tid oxå...

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 08 mar 2011 20:05
av NivaMicke
Händer lite i verkstan även om det tar tid.... En 5-växlad låda ligger nu och väntar om nån är sugen...
Har även en ny mod. på gång.... Kolla här:

Bild

Den som känner igen delarna ser att 5-ans båda drev är flyttade till andra änden av växellådan. 5-ans drev används alltså som primärutväxling... Detta ger en mycket trevlig utväxling för offroadbruk...Vad sägs om dessa utväxlingar:
1:an...4,48:1
2:an...2,56:1
3:an...1,66:1
4:an...1,0:1
Backen...4,3:1

En bild till för att se skillnaden på ingående axel:

Bild


Ingående axel får nu 20 kuggar mot original 18 , eller 17 på "min" låda med 2101-delar.. Mellanaxeln får 38 kuggar mot 28 (29) original.
Denna mod. kan även göras på 5-växlade lådor men det finns en liten hake i så fall..... :?

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 08 mar 2011 20:12
av Nivanörden
NivaMicke skrev:Händer lite i verkstan även om det tar tid.... En 5-växlad låda ligger nu och väntar om nån är sugen...
Har även en ny mod. på gång.... Kolla här:

Bild

Den som känner igen delarna ser att 5-ans båda drev är flyttade till andra änden av växellådan. 5-ans drev används alltså som primärutväxling... Detta ger en mycket trevlig utväxling för offroadbruk...Vad sägs om dessa utväxlingar:
1:an...4,48:1
2:an...2,56:1
3:an...1,66:1
4:an...1,0:1
Backen...4,3:1

En bild till för att se skillnaden på ingående axel:

Bild


Ingående axel får nu 20 kuggar mot original 18 , eller 17 på "min" låda med 2101-delar.. Mellanaxeln får 38 kuggar mot 28 (29) original.



Fasen va coolt! Detta hade jag nog satsat på om jag körde fyrväxlat och väldigt mycket i skogen.

NivaMicke skrev:Denna mod. kan även göras på 5-växlade lådor men det finns en liten hake i så fall..... :?


Fyran o femman blir samma............?

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 08 mar 2011 20:34
av NivaMicke
Nivanörden skrev:
Fyran o femman blir samma............?


Japp , helt rätt.

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 28 feb 2017 14:01
av Berlina
Hmm.
Dessa bilder som saknas.. går dom att hitta någonstans.??
Finns det någon som har provat en sådan låda och stenkrypare som kan ge lite info hur bra det blev?

Re: Lågväxlad växellåda med krypetta.

InläggPostat: 02 mar 2017 03:00
av ahlberg
Detta bygget blev inte hundra, om jag minns rätt. Det blev för lite gods kvar i ett av drevet så krympassningen höll inte och drevet lossnade.

Däremot den klassiska stenkryparen baserad på ombyggd fördelningslåda (som finns att köpa) är en fantastiskt trevlig mod.