Montera Bosch-generator

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
amazon
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 dec 2008 21:08
Ort: Sollefteå

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av amazon »

Nu har allt löst sig. En generator från en Subaru passade till slut in. Fick även inhandla ett bättre beg. batteri på skroten för 250 spänn. Och det bästa med allt är att jag besikta ju i fredags, och den gick rakt igenom. 3st bra å veta på rosten annars var den helt okej.
Nu är det ut å leta älg till veckan. Hare bra alla.
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Larsson »

Härligt!

Visst är det kul när det löser sig.....

Jag lyckades oxå fundera ut hur jag skulle bygga generator fästen till min 80A Biltema generator till slut...och jag tror de blev bra.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

Larsson skrev:Härligt!

Visst är det kul när det löser sig.....

Jag lyckades oxå fundera ut hur jag skulle bygga generator fästen till min 80A Biltema generator till slut...och jag tror de blev bra.
Har farbror några bilder från bygget? Eller någon ritning, kanske?
Tänkte ge mig på att meka in en Biltema 80A så snart.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Larsson »

Givetvis, längst ner i denna tråd här finns bilder (se länk nedan)

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 1&start=15
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

Schweet! Tänx.

Funderar på om det är värt att ge sig på en 100A t.o.m. Min känsla säger ju mig att det skulle möjligen kunna göra så att motorn får jobba mer.
Det är ju några hundringar som skiljer i pris.
Kabel är däremot inge problem då jag jobbar på en elfirma och har tillgång tillgång till alla areor från 0.05kvmm till 240kvmm =)
Åsså riktiga hyudraliska pressverktyg och krympslang över skaftet på kabelskorna.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av AlterEgo »

Anté skrev:Min känsla säger ju mig att det skulle möjligen kunna göra så att motorn får jobba mer.
Det är nog marginellt och försumbart så länge grejorna är i ordning du inte använder effekten. Om elsystemet drar t.ex. 30A så belastar det motorn med ungefär 0,4 kW oavsett storlek på generator.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av ahlberg »

Många menar att man bör inte köra mer än 80A på enkelrem.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

ahlberg skrev:Många menar att man bör inte köra mer än 80A på enkelrem.
Då dyker ju nästa fråga upp i mitt ganska o-orienterade motorhuvud upp. Om man ska gå ifrån en rem så måste man byta alla löphjulen, eller hur?
Låter det sig göras utan större ingrepp? Menar att man kan prata med någon firma som håller på med sånna hjul och de vet vad man ska ha?
Fick tips av några på jobbet om Kagon, att de ska ha kullager och sånna saker.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av ahlberg »

Japp.. alla hjulen måste dubbleras. Eller kan man satsa på multiribb-hjul. Eller en generator till med egen rem och dubbla enbart det nedre hjulet. Eller chansa på 100A på enkelrem... generatorn belastar ju inte remmen med mer än vad den behöver. Vad skall du driva för trevliga manicker med dina ampere?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

Som det är nu så här man motorns varvtal sjunka när jag slår på extraljuset, och ändå skulle jag gärna sätta dit en fjärde lykta. Köpte stora fina Hella-kopior för 269:-/st hos en handlare i Ludvika. De har nätbutik om någon är intresserad.

Näst på tur står en bil-PC med tillhörande 7"-monitor och GPS.
Bilstereo har jag inte mekat in än, eftersom bytet av strömbrytare passade absolut perfekt in i facket för radion.
Stolsvärme är något som jag skulle gilla att meka ihop.
Sen så är jag ju barnsligt förtjust i blixtljus, kan inte komma på varför jag skulle ha sånna, men jag har tillbringat några timmar med att kolla igenom svenska försäljare av blixt-LED-satser. =)
Har förberett med tom-slang från säkringsplatsen till baken då jag ljudisolerade bilen och tänkte montera in 12V-uttag här och där i bakdelen. Alltid bra när man vill ställa in en liten kylbox till sommaren, och fotograf som jag är, är det praktiskt att kunna ladda batterier när man är på väg till ett evenemang.

Det drar i väg när man börjar. =)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av ahlberg »

Anté skrev:Som det är nu så hör man motorns varvtal sjunka när jag slår på extraljuset, och ändå skulle jag gärna sätta dit en fjärde lykta.
Det argumentet är inte tillräckligt i sig - en 100A generator kommer att sänka motorvarvet lika mycket som en 50A (kan till och med sänka mer!)- det handlar ju om att ta ut effekt från motorn.

Men skall du fortsätta hänga på grejor är det klart det behövs en generator som kan hålla spänningen uppe.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Niva_Evert »

Anté skrev:Som det är nu så här man motorns varvtal sjunka när jag slår på extraljuset, och ändå skulle jag gärna sätta dit en fjärde lykta. Köpte stora fina Hella-kopior för 269:-/st hos en handlare i Ludvika. De har nätbutik om någon är intresserad.
Har du inte funderat på exenonlampor jag gissar att dom är mer energieffektiva än vanliga halogen :?:
LED lampor funkar inte så bra som extra ljus men är helt ok som arbetsljus.
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

ahlberg skrev:Bild
De charmiga gamla runda instrumenten skall så klart behållas

Bild
Ingen rocket science på baksidan...

Bild
Skall vi klippa röd? eller blå? eller... vi tar en ryssbeige!

Bild
Här ändrar vi så att tändningen matar ena sidan av laddningslampan och att den andra leder till D+ på Biltemageneratorn

Dessutom måste man löda in en diod

Det är möjligt att jag missat något viktigt, men varför görs den här manövern? Är det för att få till någon extra funktion eller måste dte göras då man byte från "orginal"-generatorn? :?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av ahlberg »

En "bosch-kopplad" generator (samma som 1,7:ans) kräver magnetisieringsspänning (12V) på D+ för att börja ladda. Det behövs inte på samma sätt med de gamla snorkel-generatorerina. Kolla under mektips...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Montera Bosch-generator

Inlägg av Anté »

Så eftersom jag har en 1.7:a så är det där redan fix på min? Bara byta rakt av, med kabelbyte och så då?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Skriv svar