bosch 100amp generator

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

bosch 100amp generator

Inlägg av svensvarvare »

Då den gamla generatorn valde att lämna in under hc offroad meet så blev man ju så illa tvungen att hitta en ny generator.
Efter lite sökande så hittade jag en bosch 100amp av trevlig modell som enligt lokala bilelektrikern satt orginal på bla sena mod av volvo 740 och tidiga mod av 900 serien,återkommer med art-nr på generatorn.
Fästen till generatorn behövde det givetvis trixas lite med men inga stora inngrepp,generatorn linjerar även perfekt med dom andra remskivorna.

Bild
generatorfästet på blocket kräver lite modifiering

Bild
generatorns öra och glidhylsa borras upp från 10mm till 12mm för att passa lada fästet som är 12mm invändigt

Bild
hålet i det andra örat på generatorn gängas m12

Bild
det stora fästet är gjort av två lada orginal fästen,är man seriös kan man ju göra ett nytt av solitt stycke plattjärn eller liknande.
det lilla fästet har en svetsmutter på undersidan.

Bild
monterat och klart,byter även den klena B+ kabeln mellan generator och batteri till 16 kvadrat.

nu återstår bara att kompletera med lite rejäla strömförbrkare ;)
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av svensvarvare »

art nr på generatorn

Bosch nr:123 545 001
volvo nr:9130 485
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av ranger »

Jag åker också med en Bosch-100 på min niva, och är väldigt nöjd. Men rent spontant så ser din remskiva på generatorn lite stor ut för att få upp lämpligt arbetsvarvtal ? Maximalt tillåtet varvtal ligger på ca 15-16000 rpm. Dom brukar behöva ca 2000 rpm för att ladda något, och levererar max ström vid ca 6000 rpm.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av svensvarvare »

mkt möjligt att remskivan är lite stor,har inte beaktat det så noggrant :)
bilen laddar 14,4V på tomgång (ca 850 rpm) vilket jag är nöjd med.
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av ahlberg »

Mjo, mja... men om vän av ordning lägger sig i så är det ju kapaciteten att leverera ström som är intressant. Att hålla 14 volt på tomgång om allt är uppladdat kan kan göra med några cykeldynamos i serie... :geek: Prova att belasta med fläkt, bakrutevärme, heljus och kolla att den håller spänningen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av svensvarvare »

när jag mätte hade jag helljs+extraljus 2st,rutvärme,kupefläkt och extra elfläkt till motorn igång och värdet höll sig jämt och bra.
det var vad jag hade att ge så att säga :)
vi får väl se i långa loppet om man kompleterar med vinsch hur det artar sig men än så länge är jag nöjd.
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av ranger »

svensvarvare skrev:när jag mätte hade jag helljs+extraljus 2st,rutvärme,kupefläkt och extra elfläkt till motorn igång och värdet höll sig jämt och bra.
Under dom förutsättningarna så låter det bra, skulle det visa sig att generatorn inte orkar på tomgång senare så finns ju alternativet med mindre remhjul. Men jag hade kört på det du har så länge. Bra att du kom ihåg att byta kabeln också, en ofta förbisedd sak !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av Fisketorp »

ranger skrev:
svensvarvare skrev:när jag mätte hade jag helljs+extraljus 2st,rutvärme,kupefläkt och extra elfläkt till motorn igång och värdet höll sig jämt och bra.
Under dom förutsättningarna så låter det bra, skulle det visa sig att generatorn inte orkar på tomgång senare så finns ju alternativet med mindre remhjul. Men jag hade kört på det du har så länge. Bra att du kom ihåg att byta kabeln också, en ofta förbisedd sak !

Gasar mer!! :mrgreen: :twisted: :roll:
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: bosch 100amp generator

Inlägg av svensvarvare »

gammel-nivorna är ju lyx utrustade med manuell choke så gasandet vid eventuell vischning sker ju "nästan" automatiskt 8-)
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
Skriv svar