hjullagerbyte
Postat: 12 jun 2009 12:25
Enär Ahlberg efterlyste en översättning av den på engelska skrivna mektråden om byte av framhjulslager tog jag staffettpinnen och gjorde det. Alltså både bytte hjullager och översatte den engelska texten . Jo, jag la ju till ite oxå. Jag hade lite härdsmälta i hjärnan när det gäller viss terminologi, tacksam för hjälp.
Här kommer engelsmannens bilder:
Below: wheel removed showing front caliper assembly Vehicle jacked up on the front crossmember.
Hjulet borttaget, man ser bromsoket, skivan och skölden. Domkraften lyfter i framaxelbalken. Använd pallbock!
[/img]
Below: Retaining pins removed and caliper hung on wire to stop it from straining flexi hoses.
Låspinnar och deras sprintar bortplockade. Glidokshalvan upphängd för att inte fresta på slangarna.
Below: Carrier assembly removed - only a couple of bolts plus one small one for the splashguard.
Oket bortplockat- bara tre bultar plus en liten skruv som håller skölden.
[/img]
Below: Centre hub nut and conical washer removed.
Centrum-muttern (OBS, muttern har låskant som är nerknackad i spår, bör knackas ut) och den koniska brickan bortplockad
[/img]
Below: Outer track rod end castle nut removed (split pin came out with no bother) and track rod end split from steering arm. A few sharp knocks with a hammer and it came apart ok. A ball joint splitter would have been favourable though.
Styrarmen frigjord, OBS ska sitta saxpinne på (kron-)muttern, En spindelledsavdragare gör jobbet enkelt.
[/img]
Below:Before attempting this jack up the lower suspension arm so that it compresses the coil spring I split the top balljoint from the upper arm by removing the three small bolts. The bottom balljoint was split on the taper. This allowed the hub assembly to drop enough to wangle out and off the driveshaft.
Det är nu man drar (knackar ur) drivaxeln.
Innan den andra domkraften pumpar upp den nedre bärarmen för att komprimera fjädern tog jag bort den övre spindelleden genom att skruva bort de tre små skruvarna.Den nedre spindelleden tog jag bort vid konan (spindelledsavdragaren igen). Fast jag (Kalkyl) skruvade loss spindelleden istället.
[/img]
Below; Hub assembly complete with disc brake removed from vehicle, bearings looking pretty manky at this stage.
Lagerhusets baksida upp, med bromsskiva. Lagerna ser lite ankomna ut.
[/img]
Below: Disc and driveflange easily split fron hub with a few light taps from a hammer and suitable drift so as not to damage splines.
Skiva och medbringare släpper lätt med några lätta slag från plastklubban. Eventuellt kan en mässings/koppardorn behövas, men akta splinsen.
[/img]
Below: next job is to prise out old seals - be as rough as you want they are to be replaced anyway. Careful of the thin metal ring behind them though as this will be re-used.
Nästa grej är att ta bort packboxarna. Skruvmejsel gör jobbet lätt, man behöver inte vara försiktig, de skall ändå bytas. Akta däremot den tunna plåtringen bakom, den skall återanvändas.
Below: Once the seal and ring removed the inner bearing was removed, look at all the metal filings that came out with it!! Its a wonder it didn't mark the drive flange beyond repair.
När väl packboxen och innerringen är borta är det dags att ta ut själva lagret (innerring och rullar).
[/img]
Below: Next thing to do is knock out the outer bearing races. I used an old 1/4" drive long extension, but a cold chisel would have done. There is only a very small lip showing to knock against though.
Sedan knackas ytterringarna ur lagersätena. En lång dorn eller en bit axel kan vara bra att ha. Bara ytterst lite av ringarna sticker utanför lagersätena. Var försiktig.
Once these were removed it was just a matter of rebuilding it in reverse order. Having put the new outer races in the deep freeze the night before they knocked in quite easily - be careful that you get them straight though and not cockled over. Use a good quality grease on the new bearings and cover them liberally before assembly into the hub.
När väl allt är bortplockat, är det bara att sätta ihop allt igen i motsatt ordning. De nya yttre lagerringarna lade jag i frysen över natten, de krymper lagom för att lätt glida på plats. Var bara noga med att de inte kommer snett. Använd ett bra lagerfett och smörj rikligt.
Result: Vehicle much quieter and no grumbling from the front end anymore.
-Så långt engelsmannen.
Jag behövde byta damask dessutom.
En draghammare är ett ovärderligt verktyg i detta fallet. Med nya lager följer en ny centrummutter. Svetsa en bit (≈20mm) rör på den gamla muttern, och sedan röret på glidhammaren. Gänga på muttern ordentligt på splinesaxeln och ryck till. Men håll i drivaxeln så att det inte släpper i fel ända.
Hjullager och damask beställde jag från Autoexperten.
När jag ändå hade delarna isär så passade jag på att sätta dit en smörjnippel. Det vet jag av erfarenhet är ovärderligt vid terrängkörning, isht om man kör i lite surhål .
Fotnot: Mina packboxar passade lite dåligt. Det är inte fel att slipa(kona) till ytterkanterna på lagerhuset så de glider lättare på plats.
[/img]
MVH Kalkyl
Här kommer engelsmannens bilder:
Below: wheel removed showing front caliper assembly Vehicle jacked up on the front crossmember.
Hjulet borttaget, man ser bromsoket, skivan och skölden. Domkraften lyfter i framaxelbalken. Använd pallbock!
[/img]
Below: Retaining pins removed and caliper hung on wire to stop it from straining flexi hoses.
Låspinnar och deras sprintar bortplockade. Glidokshalvan upphängd för att inte fresta på slangarna.
Below: Carrier assembly removed - only a couple of bolts plus one small one for the splashguard.
Oket bortplockat- bara tre bultar plus en liten skruv som håller skölden.
[/img]
Below: Centre hub nut and conical washer removed.
Centrum-muttern (OBS, muttern har låskant som är nerknackad i spår, bör knackas ut) och den koniska brickan bortplockad
[/img]
Below: Outer track rod end castle nut removed (split pin came out with no bother) and track rod end split from steering arm. A few sharp knocks with a hammer and it came apart ok. A ball joint splitter would have been favourable though.
Styrarmen frigjord, OBS ska sitta saxpinne på (kron-)muttern, En spindelledsavdragare gör jobbet enkelt.
[/img]
Below:Before attempting this jack up the lower suspension arm so that it compresses the coil spring I split the top balljoint from the upper arm by removing the three small bolts. The bottom balljoint was split on the taper. This allowed the hub assembly to drop enough to wangle out and off the driveshaft.
Det är nu man drar (knackar ur) drivaxeln.
Innan den andra domkraften pumpar upp den nedre bärarmen för att komprimera fjädern tog jag bort den övre spindelleden genom att skruva bort de tre små skruvarna.Den nedre spindelleden tog jag bort vid konan (spindelledsavdragaren igen). Fast jag (Kalkyl) skruvade loss spindelleden istället.
[/img]
Below; Hub assembly complete with disc brake removed from vehicle, bearings looking pretty manky at this stage.
Lagerhusets baksida upp, med bromsskiva. Lagerna ser lite ankomna ut.
[/img]
Below: Disc and driveflange easily split fron hub with a few light taps from a hammer and suitable drift so as not to damage splines.
Skiva och medbringare släpper lätt med några lätta slag från plastklubban. Eventuellt kan en mässings/koppardorn behövas, men akta splinsen.
[/img]
Below: next job is to prise out old seals - be as rough as you want they are to be replaced anyway. Careful of the thin metal ring behind them though as this will be re-used.
Nästa grej är att ta bort packboxarna. Skruvmejsel gör jobbet lätt, man behöver inte vara försiktig, de skall ändå bytas. Akta däremot den tunna plåtringen bakom, den skall återanvändas.
Below: Once the seal and ring removed the inner bearing was removed, look at all the metal filings that came out with it!! Its a wonder it didn't mark the drive flange beyond repair.
När väl packboxen och innerringen är borta är det dags att ta ut själva lagret (innerring och rullar).
[/img]
Below: Next thing to do is knock out the outer bearing races. I used an old 1/4" drive long extension, but a cold chisel would have done. There is only a very small lip showing to knock against though.
Sedan knackas ytterringarna ur lagersätena. En lång dorn eller en bit axel kan vara bra att ha. Bara ytterst lite av ringarna sticker utanför lagersätena. Var försiktig.
Once these were removed it was just a matter of rebuilding it in reverse order. Having put the new outer races in the deep freeze the night before they knocked in quite easily - be careful that you get them straight though and not cockled over. Use a good quality grease on the new bearings and cover them liberally before assembly into the hub.
När väl allt är bortplockat, är det bara att sätta ihop allt igen i motsatt ordning. De nya yttre lagerringarna lade jag i frysen över natten, de krymper lagom för att lätt glida på plats. Var bara noga med att de inte kommer snett. Använd ett bra lagerfett och smörj rikligt.
Result: Vehicle much quieter and no grumbling from the front end anymore.
-Så långt engelsmannen.
Jag behövde byta damask dessutom.
En draghammare är ett ovärderligt verktyg i detta fallet. Med nya lager följer en ny centrummutter. Svetsa en bit (≈20mm) rör på den gamla muttern, och sedan röret på glidhammaren. Gänga på muttern ordentligt på splinesaxeln och ryck till. Men håll i drivaxeln så att det inte släpper i fel ända.
Hjullager och damask beställde jag från Autoexperten.
När jag ändå hade delarna isär så passade jag på att sätta dit en smörjnippel. Det vet jag av erfarenhet är ovärderligt vid terrängkörning, isht om man kör i lite surhål .
Fotnot: Mina packboxar passade lite dåligt. Det är inte fel att slipa(kona) till ytterkanterna på lagerhuset så de glider lättare på plats.
[/img]
MVH Kalkyl