Sida 1 av 2

hjullagerbyte

Postat: 12 jun 2009 12:25
av Kalkyl
Enär Ahlberg efterlyste en översättning av den på engelska skrivna mektråden om byte av framhjulslager tog jag staffettpinnen och gjorde det. Alltså både bytte hjullager och översatte den engelska texten :) . Jo, jag la ju till ite oxå. Jag hade lite härdsmälta i hjärnan när det gäller viss terminologi, tacksam för hjälp.
Här kommer engelsmannens bilder:

Below: wheel removed showing front caliper assembly Vehicle jacked up on the front crossmember.
Hjulet borttaget, man ser bromsoket, skivan och skölden. Domkraften lyfter i framaxelbalken. Använd pallbock!
Bild[/img]


Below: Retaining pins removed and caliper hung on wire to stop it from straining flexi hoses.
Låspinnar och deras sprintar bortplockade. Glidokshalvan upphängd för att inte fresta på slangarna.

Bild



Below: Carrier assembly removed - only a couple of bolts plus one small one for the splashguard.
Oket bortplockat- bara tre bultar plus en liten skruv som håller skölden.
Bild[/img]


Below: Centre hub nut and conical washer removed.
Centrum-muttern (OBS, muttern har låskant som är nerknackad i spår, bör knackas ut) och den koniska brickan bortplockad
Bild
[/img]


Below: Outer track rod end castle nut removed (split pin came out with no bother) and track rod end split from steering arm. A few sharp knocks with a hammer and it came apart ok. A ball joint splitter would have been favourable though.
Styrarmen frigjord, OBS ska sitta saxpinne på (kron-)muttern, En spindelledsavdragare gör jobbet enkelt.
Bild[/img]


Below:Before attempting this jack up the lower suspension arm so that it compresses the coil spring I split the top balljoint from the upper arm by removing the three small bolts. The bottom balljoint was split on the taper. This allowed the hub assembly to drop enough to wangle out and off the driveshaft.
Det är nu man drar (knackar ur) drivaxeln.
Innan den andra domkraften pumpar upp den nedre bärarmen för att komprimera fjädern tog jag bort den övre spindelleden genom att skruva bort de tre små skruvarna.Den nedre spindelleden tog jag bort vid konan (spindelledsavdragaren igen). Fast jag (Kalkyl) skruvade loss spindelleden istället.
Bild[/img]


Below; Hub assembly complete with disc brake removed from vehicle, bearings looking pretty manky at this stage.
Lagerhusets baksida upp, med bromsskiva. Lagerna ser lite ankomna ut.
Bild[/img]


Below: Disc and driveflange easily split fron hub with a few light taps from a hammer and suitable drift so as not to damage splines.
Skiva och medbringare släpper lätt med några lätta slag från plastklubban. Eventuellt kan en mässings/koppardorn behövas, men akta splinsen.
Bild[/img]


Below: next job is to prise out old seals - be as rough as you want they are to be replaced anyway. Careful of the thin metal ring behind them though as this will be re-used.
Nästa grej är att ta bort packboxarna. Skruvmejsel gör jobbet lätt, man behöver inte vara försiktig, de skall ändå bytas. Akta däremot den tunna plåtringen bakom, den skall återanvändas.

Bild



Below: Once the seal and ring removed the inner bearing was removed, look at all the metal filings that came out with it!! Its a wonder it didn't mark the drive flange beyond repair.
När väl packboxen och innerringen är borta är det dags att ta ut själva lagret (innerring och rullar).
Bild
[/img]


Below: Next thing to do is knock out the outer bearing races. I used an old 1/4" drive long extension, but a cold chisel would have done. There is only a very small lip showing to knock against though.
Sedan knackas ytterringarna ur lagersätena. En lång dorn eller en bit axel kan vara bra att ha. Bara ytterst lite av ringarna sticker utanför lagersätena. Var försiktig.

Bild



Once these were removed it was just a matter of rebuilding it in reverse order. Having put the new outer races in the deep freeze the night before they knocked in quite easily - be careful that you get them straight though and not cockled over. Use a good quality grease on the new bearings and cover them liberally before assembly into the hub.
När väl allt är bortplockat, är det bara att sätta ihop allt igen i motsatt ordning. De nya yttre lagerringarna lade jag i frysen över natten, de krymper lagom för att lätt glida på plats. Var bara noga med att de inte kommer snett. Använd ett bra lagerfett och smörj rikligt.

Result: Vehicle much quieter and no grumbling from the front end anymore.
-Så långt engelsmannen.

Jag behövde byta damask dessutom.
En draghammare är ett ovärderligt verktyg i detta fallet. Med nya lager följer en ny centrummutter. Svetsa en bit (≈20mm) rör på den gamla muttern, och sedan röret på glidhammaren. Gänga på muttern ordentligt på splinesaxeln och ryck till. Men håll i drivaxeln så att det inte släpper i fel ända.
Hjullager och damask beställde jag från Autoexperten.
När jag ändå hade delarna isär så passade jag på att sätta dit en smörjnippel. Det vet jag av erfarenhet är ovärderligt vid terrängkörning, isht om man kör i lite surhål :idea: .
Fotnot: Mina packboxar passade lite dåligt. Det är inte fel att slipa(kona) till ytterkanterna på lagerhuset så de glider lättare på plats.
Bild[/img]


MVH Kalkyl

Re: hjullagerbyte

Postat: 12 jun 2009 13:12
av ahlberg
Snyggt jobbat! - får se om Larsson eller jag justerar dina taggar så länkarna till forumbilder funkar...

Re: hjullagerbyte

Postat: 12 jun 2009 13:53
av Larsson
Nånting blir inte riktigt rätt när du lägger upp bilder.......kör gärna en "förhandsgranskning" innan du postar så ser du om allt verkar okej. ;)

Re: hjullagerbyte

Postat: 12 jun 2009 19:07
av Kalkyl
Jodå. Jag förhandsgranskade minst 10 gånger medan jag justerade texten. Det såg helt ok ut i min Mac ;) ..... Men eftersom Bill Gates :twisted: inte gillar mitt tilltag så kan det ju finnas buggar där emellan. *Å andra sidan gillar jag inte honom heller.

Re: hjullagerbyte

Postat: 20 jun 2009 23:47
av ahlberg
Håller på med mina lager nu och funderar på var man sätter fettnippeln? Du satte den mellan nav och bromsok. Funderar på diametralt motsatt sida. Fördelar med ditt val?

Re: hjullagerbyte

Postat: 21 jun 2009 12:38
av ahlberg

Re: hjullagerbyte

Postat: 22 jun 2009 12:21
av Kalkyl
ahlberg skrev:Håller på med mina lager nu och funderar på var man sätter fettnippeln? Du satte den mellan nav och bromsok. Funderar på diametralt motsatt sida. Fördelar med ditt val?
Jag valde den palceringen av bekvämlighetsskäl ;) . Lätt att komma åt vid smörjning, Bara att vinkla ut hjulet (lätt i "fält"). Dessutom utelämnade jag den lilla biten av bromssöklden, och, vips gott om plats. OBS. Jag använde 90° vinkel på nippeln.
MVH Kalkyl

Re: hjullagerbyte

Postat: 22 jun 2009 13:58
av ahlberg
Japp - jag har redan byggt enligt din idé. Hoppas det var ok att jag snodde idén och publicerade den i Niva-världen...

http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.php?t=8896

Re: hjullagerbyte

Postat: 23 jun 2009 09:58
av Markus Almroth
Hihihihi Du sade "french nipple"

hihihi

/M

Re: hjullagerbyte

Postat: 24 jun 2016 11:43
av Mr Black
GAH! Vad är det med döda länkar i detta forum?! :cry:

Varken bilder på hjullagerbyte eller installation av fettnippel fungerar. Kan ni inte maila befintliga texter och bilder till mig så att jag kan sätta ihop allt i en PDF?

Re: hjullagerbyte

Postat: 24 jun 2016 22:38
av ahlberg
Vi beklagar att du inte hittar det du söker, det är trots allt bara sju år sedan det publicerades på en engelsk och på en fransk sajt samt på en gratis bilduppladdningstjänst i Sverige. Sedan dess har engelsmännen lagt på en inloggning, fransmännen har bytt tjänsteleverantör och sannolikt har Forumbilder raderat efter så många år...

Här finns den franska artikeln (tack, Google):

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... ke61MeUvMQ

Den engelska kan jag inte dela med mig av, på grund av deras nya inloggningspolicy, men det handlade till stor det om länken ovan och inlägget nedan på lada-niva.se:

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... fettnippel

När det gäller "Kalkyls" bilder oven kan vi tyvärr inte hjälpa dig.

Re: hjullagerbyte

Postat: 27 jun 2016 16:07
av Mr Black
Jag ser på ditt svar att du tolkade mitt inlägg kritik mot forumet i sig. När jag läser mitt inlägg så har jag full förståelse att det uppfattades så. Jag vill betona att jag finner detta forum ovärderligt och uppskattar det stort. Mitt föregående inlägg var mest en frustration över ett kärvande hjullager och att det är struligt med bilder, vilket jag själv misslyckats med att få till vid tidigare inlägg. Jag ska visa större återhållsamhet framöver.

Tack för hjälpen!

Re: hjullagerbyte

Postat: 04 aug 2016 23:51
av Virre
Monterade fettnipplar på min vagn i dag, samtidigt som jag böt lager. När jag sen pressade i fett började jag fundera på när det var fullt...... Finns det inte en viss risk att man pressar ut packboxarna alt vänder p-boxens läpp utåt?
Hur ser ni andra som har nipplar att det är fullt??

Re: hjullagerbyte

Postat: 05 aug 2016 09:47
av ahlberg
En bra fråga, det finns ju en risk att man trycker ut packboxarna, absolut. Jag använde i princip bara nippeln i samband med lagerbytet, och då kändes det bra att kunna fylla "inifrån och ut" med fett. Jag hade ju ingen såndär fin lagerfettpress. Vill minnas att luften pyste ut ganska beskedligt och när det började gå trögt pumpade jag inte mer.

Om jag skulle komplettera så hade jag nog tryckt lite försiktigt samtidigt som jag snurrat på hjulet. Man får ju ha i beaktande att det egentligen inte skall behöva kompletteras och att denna mod kanske är mest för nymontering men även för de tillfällen man stått med framvagnen i vatten längre tid och vill säkra att det är fettigt och fint närmast lagren. Inbillar mig att luft och förhoppningsvis även vatten kan smita ut förbi packboxen.

Vore intressant att höra andras erfarenheter med..

Re: hjullagerbyte

Postat: 05 aug 2016 14:52
av Virre
Ja trycket från en fettsprutan skojar man inte med. Har en båtkärra där p-boxarna till hjullagren sen länge är defekta, jag har medvetet låtit dom vara så för efter varje iläggning så ger jag två tryck med sprutan och vatten osv trycks ut. Funkar felfritt fortfarande!
Så hade jag velat att funktionen var med Nivan också. Att man fysisk kunde se att fettet sakta kröp ut under p-boxen.
När jag monterade mina nya lager + nipplar så fettade jag in rätt sparsamt därför att jag ville trycka in det efteråt, det var först då tanken slog mig.......
Mer input i detta tack för ni som har samma modd.