Fältreparation; Varm motor och förarens kontroller
Postat: 18 apr 2018 20:04
Jag hade en sedelärande upplevelse idag.
Normalt kollar jag vätskor nån gång per vecka, beroende på körandet. Kylvätska kollas vid dessa tillfällen genom studium av nivån i expansionskärlet. Så även idag på morgonen när resa anträddes. Efter 17 av 22 mil blr motorn oväntat varm, efter en stund går fläktarna igång. Stannar, kollar vätskenivå - helt OK. Kör vidare med full värme och kupèfläkt (fast det inte alls behövs för komforten, kan jag säga). Till slut, med 20 km kvar, var jag tvungen att köra av vägen, in på en skogsväg och slå ifrån. Kollar nivån i expansionskärlet, den är stabil inom rimlig gränser. Tar det lugnt en stund och öppnar sedan kylarlocket. Uppenbar vätskebrist. Det går i typ 2,5 liter (motorn igång och het). Jag noterar då en fin fontäneffekt från vattenpumpens remskiva, en liten gloria av fina droppar som kastas ut i omgivningen. Stänger av motorn, varvid det noteras att det typ rinner från vattenpumpens axel. På platsen finns lägligt nog ett antal avlagda tomflaskor (nåt suspekt rosévin) och en pöl smältvatten. Toppar upp, tar med två "pavor vatten" och ger järnet mot resans mål. Precis vid framkomsten började tempen gå upp igen, men fram kom jag.
Det är lurigt när det uppstår vissa typer av läckor i kylsystemet. Att expansionkärlet är fyllt till rätt nivå är inte en indikation att helt lita på, det kan vara lågt i systemet ändå. Principen är ju att när vattnet blir varmt och expanderar trycks det ut i kärlet, genom en sorts ventil i kylarlocket som ska hålla nån ATÖ i systemet. När motorn svalnar, ska vätskan sugas tillbaka från kärlet. Om det finns nån liten läcka, typ vid vattenpumpsaxeln, kan man förlora vätska där (rätt sakta till en början) och när motorn svalnar kan det hända att luft sugs in genom den läckan, i stället för att ta vätska från kärlet. Man tappar alltså kylvätska utan att det syns i expansionskärlet.
Ni som upplever att motorn blir mystiskt varm, kolla för säkerhets skull i själva kylaren då och då, det kan vara brist utan att det syns i expansionskärlet.
Normalt kollar jag vätskor nån gång per vecka, beroende på körandet. Kylvätska kollas vid dessa tillfällen genom studium av nivån i expansionskärlet. Så även idag på morgonen när resa anträddes. Efter 17 av 22 mil blr motorn oväntat varm, efter en stund går fläktarna igång. Stannar, kollar vätskenivå - helt OK. Kör vidare med full värme och kupèfläkt (fast det inte alls behövs för komforten, kan jag säga). Till slut, med 20 km kvar, var jag tvungen att köra av vägen, in på en skogsväg och slå ifrån. Kollar nivån i expansionskärlet, den är stabil inom rimlig gränser. Tar det lugnt en stund och öppnar sedan kylarlocket. Uppenbar vätskebrist. Det går i typ 2,5 liter (motorn igång och het). Jag noterar då en fin fontäneffekt från vattenpumpens remskiva, en liten gloria av fina droppar som kastas ut i omgivningen. Stänger av motorn, varvid det noteras att det typ rinner från vattenpumpens axel. På platsen finns lägligt nog ett antal avlagda tomflaskor (nåt suspekt rosévin) och en pöl smältvatten. Toppar upp, tar med två "pavor vatten" och ger järnet mot resans mål. Precis vid framkomsten började tempen gå upp igen, men fram kom jag.
Det är lurigt när det uppstår vissa typer av läckor i kylsystemet. Att expansionkärlet är fyllt till rätt nivå är inte en indikation att helt lita på, det kan vara lågt i systemet ändå. Principen är ju att när vattnet blir varmt och expanderar trycks det ut i kärlet, genom en sorts ventil i kylarlocket som ska hålla nån ATÖ i systemet. När motorn svalnar, ska vätskan sugas tillbaka från kärlet. Om det finns nån liten läcka, typ vid vattenpumpsaxeln, kan man förlora vätska där (rätt sakta till en början) och när motorn svalnar kan det hända att luft sugs in genom den läckan, i stället för att ta vätska från kärlet. Man tappar alltså kylvätska utan att det syns i expansionskärlet.
Ni som upplever att motorn blir mystiskt varm, kolla för säkerhets skull i själva kylaren då och då, det kan vara brist utan att det syns i expansionskärlet.