Sida 1 av 1

Ställa Camber (hjullutning)

Postat: 02 sep 2017 13:17
av ahlberg
Det var ett tag sen det skrevs något mektips från mitt garage. Här kommer ett som jag vil dela med mig av..

Räkan har alltid snedslitit höger fram, men inte så illa att jag gjort något åt det. Däcket har ätits upp i ytterkant så jag var ganska säker på att det varit lite för mycket hjullutning (positiv)

Bild
En sån här såg jag i ett youtubeklipp, och en inköptes från WISH för någon hundring. Finns säkert på flera ställen, som Ebay, Amazon, Alibaba..


Bild
Jag lyfte bilen lite försiktigt på plant underlag, satte pallbockar långt ut på A-armen och justerade lite tills karossen var hyfsat i plan.

Bild
Jag försökte inte lyfta mer än att belastningen är ungefär som med hjul monterade

Bild
Mätaren kalibrerades mot en lodstock och sattes med hjälp av magneten mot vänster nav. En halv grad positiv camber.

Bild
På höger sida visade den lite mer positiv, som jag misstänkte..

Bild
Här skall några justerbrickor bort.

Bild
Efter bråkat lite lossade jag övre spindelleden, vilket gjorde A-armen mer samarbetsvillig.

Bild
Jag plockade två tunna brickor, kanske en halv millimeter tillsammans. Det hade nog räckt med en, för efter monteringen så var det snudd på negativ camber.

Kanske är precisionen inte den bästa, men så här för en snabbjustering en lördag eftermiddag så kändes det rätt ok.

Re: Ställa Camber (hjullutning)

Postat: 02 sep 2017 15:59
av niva-2121
Jag har märkt att de bilar som har felaktig hjullutning/cambervinkel vanligen har det på höger framhjul, sällan på vänster fram.
Min teori är att när man, andra naturligtvis, gör en U-sväng på en gata så brukar det "fattas" någon dm till kantstenen på andra sidan.
Under åren, drygt 40, har jag mest pysslat med en liten bil där Camber- och Castervinklarna i praktiken är omöjliga att justera.
Därför sparade jag alltid höger bärarm(länkarm på "bilprovningska") när jag skrotade bilar.

När jag kollade Camber och Castervinklarna använde jag mig av ett litet vattpass som täckte 16"-fälgar och lite till.
En tillsats på vattpasset gjorde att det kunde anbringas mot fälgen(som först kollats så att den inte skevade).
Då behöver man inte demontera hjulet.
Castervinkeln kollades genom att vrida "innerhjulet" max och därefter gå in i en tabell i verkstadshandboken.
Naturligtvis ingen exakt vetenskap, men dög för den bilen.
B t w så ändrades Castervinkeln, även kallad spindelbultslutningen, med vagnhöjden på den bilen(som verkligen hade spindelbultar).
För övrigt en av få bilar där vagnshöjden är enkelt justerbar trots skruvfjädrar.

Hjulskränkningen kollas med "snörmetoden".
Har alltid med ett s k murarsnöre i bilen då jag leker i spenaten.
Misstänker man nån skada på parallellstag eller styrarm är det lätt att konstatera defekt eller ej.

Ursäkta en massa o t. :oops: