Sida 1 av 1

Felsöka tuta

Postat: 20 jul 2017 12:01
av ahlberg
Det finns många trådar om tuta här, och många fula extra tutknappar har monterats. Skall försöka sammanfatta en felsökning och några husmorstips. Tipsen är testade på 90-talare men bör funka på nyare med..

Först: ANVÄND MULTIMETER. Tro inte att detta går att fixa utan att mäta spänning, då är det bättre att ge upp och köpa en ful tutknapp direkt. Tutan kräver rätt mycket ström så vi vill inte ha spänningsfall varken på plus- eller minussidan. Det är dessa spänningsfall vi kommer att jaga i denna guide - och oftast är det på mer än ett ställe vi har problem - så vi behöver mäta!

Och: PÅLITLIG JORD. Använd en startkabel från en säker jordpunkt t ex vid minuskabeln vid batteriet. Lita inte på jord i rostiga bultar eller andra delar när du testar eller mäter.

Ok, vi kör!


1. Tutan fungerar oberoende av tändning, det skall alltid gå att tuta.

2. Säkringen för tutan servar även bromsljus och innerbelysning, så kolla om de fungerar.

3. Om du har båda tutorna på plats så hanterar vi bara en under denna felsökning. Nr 2 kan vi koppla in till sist. Tutan är alltid spänningsatt vilket ger upphov till rätt mycket korrosionsbekymmer på kontakterna så kolla hur det ser ut och mät att du har 12V på ena kontakten till tutan. Om du inte har 12V ligger problemet mellan säkring och tuta. För säkerhets skull, varför inte klämma på ett par nya kabelskor när du ändå håller på.

4. Om du har 12V på ena kontakten skall vi göra ett test genom att jorda den andra kontakten på tutan. Använd t ex en startkabel från en rejäl jordpunkt i motorrummet. Det är inte lätt att hitta bra jord i nosen på en halvrostig Niva, tro mig.. Om den tutar nu ligger problemet på minussidan, gå till punkt 7

5. Om den inte tutar mäter du spänningen på inkommande 12V samtidigt som du jordar. Om spänningen ligger stabilt på 12V har du problemet i själva tutan, testa att göra om provet med tuta nr 2.

6. Om spänningen sjunker markant (under ca 10V) när du jordar har du problem med strömförsörjningen. Låt jorden vara kopplad och mät spänningen vid säkringen. Är det ok där återstår kablaget mellan tutans 12V+ och säkringen. Kabeln kan vara skadad eller korroderad.

7. Om tutan fungerar när du jordar den har vi problemet på minussidan. Men, innan vi lämnar plussidan, gör gärna en kontroll så att vi har bra spänning på plusmatningen när du jordar, i alla fall över 10V.

8. Från tutan går en kabel till "spakarna" runt ratten. Den brukar inte vålla några problem, men när den kommit fram till "spakarna" skall den via en liten mässingsläpsko över till tutknappen/rattcentrum. Vilket inte alltid fungerar. Nu måste vi plocka av ratten. Fyra stjärnskruvar på baksidan av ratten går att du kan lyfta bort rattcentrum/tutknappen. Nu ser du flatstiftet som kommer från tutan via släpskon och kan testa att jorda med din startkabel från pålitlig jordpunkt igen. Om det tutar nu fungerar lilla släpskon och du kan gå vidare till punkt 10. Du ser även de fyra kontakterna som ger kontakt när du trycker på rattcentrum. De brukar dock sällan krångla.

9. Om det inte tutar när du jordar från rattnavet är det troligen något med släpskon. Ibland kan det räcka att börja upp den lite, eller att justera "spakarna" lite närmre ratten. Är den avbruten har jag inga husmorstips, men det finns nya paket med spakar och allt att köpa. Om man lyfter bort ratten kan man på undersidan se en mässningsskiva som skall ha ett blankt spår av släpskon om allt är väl.

10. Ok, det tutar fint när du jordar kontakten i rattnavet. Montera tillbaka ratt och rattcentrum. Då har vi några resmål kvar att kolla innan strömmen från tutan gått tillbaka till batteriet utan större hinder. Första möjliga hinder är de två knutarna på rattstången. Ta av kåpan under ratten. Testa med din startkabel att jorda ovanför knut 1 och tryck på rattcentrum för att tuta. Om det fungerar är vi på rätt spår - om inte så måste du backa i felsökningen.

11. Flytta startkabeln till rattaxeln närmst torpedväggen, där den kommer ut från styrsnäckan. Testa att tuta och testa även att röra lite på ratten. Om det INTE fungerar, eller sporadiskt, vet vi att problemet ligger i knutarna på rattstången. Fixas genom extra jordning, se bild nedan.

Bild

12. Om det tutar fint när du har jordat ingående axel till styrsnäckan har vi ett jordproblem inuti snäckan. Detta kan troligen bero på oxid i snäckans monteringsbultar vilket är rätt mycket pyssel att fixa. Som tur finns det en lätt workaround med hjälp av ett gammalt generatorkol och lite monteringsband, enligt bild nedan.

Bild